7

Plat dak met slechte afloop

Boorhamer
Boorhamer
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Ik heb een nieuw plat dak laten plaatsen op mijn achterbouw. Het water van het achterste deel van mijn hellend dak komt hier ook op uit, en dit water gaat naar de regenwaterput.

De tuin verspringt na de bouw, en om in de hoek met de muur uit te komen zit het tapgat achteraan in het midden van de breedte van het dak.

Maar enerzijds is dit niet het laagste punt, anderzijds heeft de aannemer hier al zoveel keer zijn eigen werk hersteld (en heb ik vandaag gemerkt dat het nog lekt) dat er een richel is voordat het water in het tapgat kan lopen.

Hierdoor staat de helft van het plat dak na een regenbui onder water en loopt dit niet weg. Op een groot oppervlak is het zo'n 1,5cm diep dat het water blijft staan.

Is er een oplossing om het dak toch nog juist te trekken? Op deze manier ga ik nooit veel regenwater in mijn put hebben, terwijl het toilet en de wasmachine enkel daar op moeten werken.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68188/img20210618100918-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=30eb6ae3bc749c809773afcced33f330

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Op zich kan water op het dak geen kwaad op voorwaarde dat het extra gewicht kan gedragen worden.

Het lager gedeelte uitvlakken met mix cement met plantenkorrels (kwestie van gewicht) of isolatie en nieuwe roofing opleggen.

https://www.bol.com/be/p/plantenwinkel-premium-hydrokorrels-8-16-mm-40-l-kleikorrels-plantenkorrels-hydrokorrels-40-liter/9300000040974333/?Referrer=ADVNLGOO002042-G-119438289510-S-1039285400878-9300000040974333&gclid=CjwKCAjwiLGGBhAqEiwAgq3q_qU1SEuyC9hvey6J120SFCGGnw_GAno97J3hd3zxtyMTpDHNVFLWsxoCwpEQAvD_BwE

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Die zogenaamde plantenkorrels, zijn veel te grof om plaatselijke oneffenheden of slechte afwateringen weg te werken. Er bestaan voor dat doel speciale producten die je plaatselijk in dunnere lagen kunt aanbrengen en aandammen.

Elke roofingfabrikant of verdeler heeft zoiets in zijn gamma.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

aannemer moest het opgelost hebben vóór hij de toplaag vernieuwde. Ze willen rap rap rap werken, maar niet goed goed goed....
akkooord dat er serieus wat timmerwerk aan te pas komt om de dakhelling aan te passen richting afvoerpijp. Maar dit ervaar ik toch als een noodzaak bij elk plat dak: en dat schrijft ook WTCB voor: hellingshoek van minimum 2%

0
Boorhamer
Boorhamer
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

De aannemer heeft niet zomaar het dak vernieuwd, hij heeft de hele achterbouw vernieuwd en zelf dat dak gelegd, maar dus niet goed. En nu zegt hij dat daar niets meer aan te doen valt

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

achteraf kan men daar niks meer aan te doen. tenzij zijn boel afbreken en helemaal opnieuw beginnen. Maar ja dan gaat daar zijn winst en zijn dure uren....

Moest het voor de verzoeningscommissie van de  bouw komen, zou ie allicht niet anders kunnen want die zouden een bouwdeskundige aanstellen en daar zou de aannemer geen verhaal kunnen halen

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

achteraf kan men daar niks meer aan te doen. tenzij zijn boel afbreken en helemaal opnieuw beginnen. Maar ja dan gaat daar zijn winst en zijn dure uren....

Moest het voor de verzoeningscommissie van de  bouw komen, zou ie allicht niet anders kunnen want die zouden een bouwdeskundige aanstellen en daar zou de aannemer geen verhaal kunnen halen

De verzoeningscommissie is een buitengerechtelijke expertise die op voorhand door beide partijen dient onderschreven te zijn.  
Dus stellen dat de aannemer geen verhaal heeft, klopt niet. Hij is niet eens vragen partij wat noodzakelijk voor een dergelijke expertise. 
Ook is een verschijning voor deze commissie niet bindend voor welke partij dan ook. 

Men is beter af met een buitengerechtelijke derdenbeslisser of arbitrage, maar ook daar is geen verplichting toe. 
indien men van oordeel is dat de werken niet conform zijn uitgevoerd, dient men de aannemer in gebreke te stellen. 
bij gebrek aan reactie of oplossing kan men nadien alsnog een procedure starten. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag