Ervaringen met zonwerende en warmtewerende glasfolies - vooral voor reflectie

5

Ervaringen met zonwerende en warmtewerende glasfolies - vooral voor reflectie

MB10975
MB10975
#Verwarming & koeling · 4 jaren geleden

Hey

Wij vragen ons af of iemand ervaring heeft met zonwerende en warmtewerende glasfolie?

Wij kochten recent een BEN nieuwbouwappartement op het 3e verdiep, wat momenteel in afwerkingsfase zit. De orientatie van de achtergevel is volledig westelijk, wat zowel een voordeel, maar ook een nadeel is omdat we vanaf de middag de volledige zon binnenkrijgen. Onze leefruimte zit ook aan die achterkant, en daar hebben wij een groot schuifraam van +-12m².

Ik ben op zoek naar een goede, en niet heel erg dure, oplossing voor de binnenschijnende zomerse zon, en vooral de zonnereflectie, en kwam uit bij glasfolie (bv type Solar Silver SS20 van Johnson Window Film).

Kan iemand me daar wat gebruikerservaring over delen? Werkt dit goed tegen zonnereflectie, en doet dit eventueel ook wat tegen hitte? Op zich is dat minder een probleem omdat we een warmtepomp installatie hebben, en dus ook de living kunnen afkoelen. Dure zaken zoals zonneluifels en screens, vinden wij daarom dus ook weggesmeten geld.

En kent er iemand wat andere alternatieven? Zo las ik recent iets over gemetaliseerde rolgordijnen van verosol, die blijkbaar ook alle zonnereflectie zouden tegenhouden. Die zijn natuurlijk weer een pak duurder. Is er iemand die daar wat ervaring mee heeft?  

Alvast dank dit te delen.

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik had vroeger een zilverkleurige reflecterende folie op 1 van mijn ramen.

Het hielp een klein beetje, maar je mag daar geen wonderen van verwachten.
Bovendien is de folie na een paar jaar gekrompen en helemaal in kleine stukjes gekraakt, waardoor het niet meer om aan te zien was.

Het heeft me ook veel moeite gekost om die folie terug te verwijderen.

Bij mij komt er in ieder geval nooit nog zo een folie op mijn raam.

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

De mate van warmtereflectering verschilt van folie tot folie. Het is niet omdat de ene folie geen warmte tegenhoudt, dat de andere dat niet kan; dat is een specifieke keuze (enkel privacy, enkel reflecties binnen tegengaan, enkel warmte tegengaan (en dan nog afhankelijk van het percentage: 20 tot 80% is mogelijk).

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

mijn ervaring is dat zonne-warmtestraling best tegengehouden wordt aan de buitenkant. Ik weet niet de aard van die rolgordijnen maar als ze aan de binenkant zitten dan is de warmtestraling reeds het glas gepasseerd en is het vergeefse moeite. het zal iets doen maar niet zoals een screen of rolluik aan de buitenkant. En die kan je nog allemaal oprollen, maar daartegenover houdt een reflecterende folie ook de warmtestraling tegen in de winter wanneer je ze wel waardeert

0
Flir
Flir
4 81 Andere professioneel
4 jaren geleden

Het is een beetje onzin om te stellen dat gordijnen en andere opake constructies geen positieve invloed hebben op de warmtewering. 
Zij vermijden nml de opwarming van de thermische massa in de ruimte door straling, dewelke niet door opake constructies kan. 
Iedereen (alhoewel) weet wel dat een kamer warmer wordt als de zon doorheen het raam kan schijnen dan wanneer het gordijn dicht is. Het is trouwens deze kortgolvige straling (die het meest vertegenwoordigd is in zichtbaar licht) die nadien langgolvig wordt wanneer ze opnieuw door de massa wordt uitgestraald, maar dan helaas op de coatings van de ruit gereflecteerd wordt naar binnen en aldus de warmte niet meer weg kan. 
Het spreekt voor zich dat het efficiënter is wanneer de straling reeds aan de buitenkant wordt tegengehouden, wat trouwens een noodzaak is als men folies gaat plakken op ramen van een bepaalde soort (bv driedubbel glas) en dit om thermische breuk tegen te gaan. 

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen met een airco: ontdek de voor- en nadelen

Verwarmen met een airco: ontdek de voor- en nadelen

Met een airco kan je je woning koelen. Maar wist je dat je er ook mee kan verwarmen? Ontdek hoe het werkt en de voor- en nadelen ervan.

Lees meer

Hoe je huis afkoelen via je verwarming? Dit zijn de opties

Hoe je huis afkoelen via je verwarming? Dit zijn de opties

De temperatuur in huis onder controle houden op warme dagen? Ontdek hoe je je huis kan afkoelen via je verwarming.

Lees meer

Hitte doet Vlamingen airco kopen, terwijl Walen vocht bestrijden

Hitte doet Vlamingen airco kopen, terwijl Walen vocht bestrijden

Ontdek waarom Vlamingen massaal kiezen voor airco en energiezuinig wonen, terwijl Walen focussen op vochtbestrijding en gevelproblemen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag