5

Metalen Sandwhichpanelen Dak

zilver
zilver
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Heeft er iemand ervaringen met metalen sandwhichpanelen (rotswol) voor het dak?

Omdat het ons moeilijk lijkt om het huidige metalen dak te isoleren in verband met koudebruggen, condens, etc.
Leek het ons misschien een goed idee om het dak gewoon te vervangen door eenzelfde metalen dak, maar dan met rotswol isolatie tussen.

Alleen is dat niet bepaald dampopen, terwijl we lezen dat het dak best dampopen is.
Is dat ook zo wanneer er een goed verluchtingsysteem (D) zou geplaatst worden?
De onderste laag van zo een metalen sandwhichpaneel, vormt die ook dan niet een koudebrug aan de uiteindes? Gezien deze helemaal doorloopt tot buiten?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden

Als de metalen onderkant gewoon doorloopt tot buiten dan heb je zeer zeker een gigantische koudebrug !

Over wat voor dak gaat het ? Plat dak, licht hellend dak of normaal hellend dak, hoeveel graden ongeveer ?

Waarom zou je voor een metalen dak kiezen ?

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
4 jaren geleden

Mits een goede detaillering is zulk een koudebrug wel op te lossen.

www.arcopolo.com

0
zilver
zilver
0 12 Andere particulier
4 jaren geleden

Als de metalen onderkant gewoon doorloopt tot buiten dan heb je zeer zeker een gigantische koudebrug !

Over wat voor dak gaat het ? Plat dak, licht hellend dak of normaal hellend dak, hoeveel graden ongeveer ?

Waarom zou je voor een metalen dak kiezen ?

Blijkbaar zou de onderkant toch niet doorlopen tot buiten. Alleen wordt er niet gezegd hoe het dan wel is.
Het gaat over een normaal hellend dak. Een zadeldak.
De nok hoek, zo op het zicht, zou wellicht 100° zijn.

Het huidige metalen dak is eigenlijk NIET aan vervanging toe.
Maar nieuwe geïsoleerde metalen dakplaten leken mij

Gemakkelijk
Snel
Koudebrug vrij
Niet duur

Misschien is langs binnen isoleren toch een beter idee.
Maakte me eerst zorgen over de diagonaal lopende houten balken als koudebrug.
Maar las onlangs dat die weg gewerkt kan worden door er nog een laag isolatie over te brengen.
(Dus tussen de balken, en dan nog eens een gehele laag die ook over de balken loopt)

Alleen wel nog geen idee hoe je die isolatielaag dan bevestigt.

Leg je dan best een folie tussen dak en isolatie? Waarschijnlijk niet want als er dan condens is dan rotten de balken?

0
zilver
zilver
0 12 Andere particulier
4 jaren geleden

Misschien zou het huidige metalen dak toch wel aan vervaning toe zijn.
Dit moet nog onderzocht worden.

Intussen iemand ideeën voor beide pistes?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag