Hoe kan ik de kosten van uitgevoerde werken laten bepalen?

5

Hoe kan ik de kosten van uitgevoerde werken laten bepalen?

Pool33
Pool33
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

De elektricien heeft fase 1 bijna afgerond (kabels leggen en potjes ingeslepen). Ik heb hiervoor een voorschot van 4500€ betaald. Hij dreigt er nu mee om op te stappen wegens een drukke agenda of iets anders dat ik niet weet. 
hoe kan ik laten bepalen dat de reeds uitgevoerde werken daadwerkelijk zoveel hebben gekost, of meer of minder?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Aan de uren dat hij op de werf is geweest, als je dat nog weet of hebt bijgehouden...??? 

https://www.elektricien.vlaanderen/prijs-elektricien-per-uur

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Wat staat er in het contract ?

Dat moet u volgen.

Als daar bijvoorbeeld instaat dat er een voorschot op de werken moet betaald worden van 4500€ en de rest op afroep van bepaalde werken  dan mag je bij de afroep van die fase het bedrag , 4500€ in uw geval, NIET aftrekken van de vordering.

Dus wat je schrijft dat je niet kunt bepalen of de reeds uitgevoerde werken daadwerkelijk zoveel hebben gekost, heeft eigenlijk met het voorschot of de vordering niets te maken. 

Ook de gepresteerde uren hebben hier niets mee te maken, het voorschot wordt aanzien als een voorschot op de TOTAALSOM

Voorbeeld :

Betalingsvoorwaarden.

voorschot 4500€

Na beeindigen van fase 1 kabels en potjes voor de som van 5500€

Na beeindigen van fase 2 schakelaars en stopcontacten en lichtarmaturen 4000€

Na beeindigen van fase 3 : calibreren zekeringskast 1500€

Na beeindigen van fase 4 : keuring 1000€

( voor alle duidelijkheid , fictieve bedragen)

Dan mag u het voorschots van 4500€ NIET in mindering brengen van het bedrag van 5500€.

Veel zal dus afhangen van hoe het contract is opgemaakt en dan vooral wat betreft de betalingen en de tussenafrekeningen.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

@kas...  

Dat is géén antwoord op TS zijn vraag.. 

Als de electricien vroegtijdig de werken niet méér wil verder zetten,( om gelijk welke reden ) hoe bepaal je dan de prijs van de werken die hij heeft uitgevoerd.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

TS zal dat wel beantwoorden zeker ?

Waarom wil de electricien de werken niet verder zetten ? 

Want er staat duidelijk dat er een voorschot is betaald en dat fase 1 is afgerond. 

Omdat daaruit kan afgeleid worden dat er nog minstens 1 fase moet uitgevoerd worden.

Omdat TS spreekt over hoe hij kan bepalen wat er juist is uitgevoerd en aan welk bedrag en dan verwijst naar het voorschot .... 

Dan vermoed ik , met mijn ervaring dat de TS het bedrag van voorschot in mindering wil brengen van een tussentijdse afrekening. 

TS zal, als hij dit wil, wel uitklaren hier. 

Wil hij de werken voortijdig beeindigen dan zal hij een pv moeten laten opstellen door een onafhankelijke deskundige, gekozen in gezamenlijk overleg en dit in tegenspraak. Een waarschuwing voor topicstarter : als hij het contract eenzijdig verbreekt dan is hij zijn voorschot sowieso kwijt maar zal de rechtbank hem ook verplichten om het verlies van winst te vergoeden aan de aannemer. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag