28

Vochtprobleem bij regen

Dominique C.
Dominique C.
#Dak · 4 jaren geleden

Beste 

Wij bouwden met een SOD-firma. Het is een woning met vooraan en achteraan een groendak ter hoogte van onze eerste verdieping, en deel van een site waar meerdere gelijkaardige woningen werden gebouwd.

De dag na voorlopige oplevering waren er plots allemaal vochtvlekken te zien. Die nacht had het uitzonderlijk hard geregend. De firma zei dat we ons geen zorgen moesten maken en dit zou nagekeken worden. Na enkele maanden, en herhaaldelijk bij heel felle regenbuiten opnieuw vochtplekken te hebben, kregen we te horen dat ze wisten waar het probleem zat. Er zou een constructieprobleem geweest zijn ter hoogte van de dorpels, waarna deze werden uitgebroken, een doek geplaatst en opnieuw werden geplaatst. Dit was in april. 
Echter nij de heel felle buien enkele weken geleden hadden we terug dezelfde vochtplekken, en nu ook aan de achterkant van de woning. We vermoeden zelf dat er echt een probleem zit aan de platte daken voor en achter, gezien de vlekken steeds ontstaan daar waar de scheiding zit tussen het dak en onze gelijkvloersverdieping. Ook andere woningen zitten met hetzelfde probleem, vaak ook op exact diezelfde plaatsen. 
Na contact gaf de firma nu aan dat ze dat ze een dakwerker gaan sturen, maar dat dit echter waarschijnlijk pas in september zal zijn. 
Intussen lijkt het probleem enkel slechter te worden, want hebben we nu al voor de 3e keer in 2 weken plekken... 

Wat kunnen we doen? Kunnen we hen in gebreke stellen doordat zij dit niet sneller aanpakken? We hebben nu steeds gemaild, met foto's, maar dit leidt dus niet tot actie... 

Alvast bedankt voor jullie advies. 

Mvg

Dominique 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je vertelt onwaarheden.

De ware aard (art) komt weer boven.

Ik vraag enkel om het forum te gebruiken op de manier waarvoor het bedoeld is, niet meer of niet minder. Je moet er niet altijd van uit gaan dat enkel jou inbreng via privé bericht productief is.

Denk aan het gezegde: velen weten doorgaans meer dan één ! Vandaar een forum en geen éénmansadviesbureau !

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

Hij is weer daar met zijn art. 
Misschien moeten jullie maar gaan samenwonen. Fijn stel zijn jullie. 
blijf eens on topic !

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

:) :) :) 

0
Dominique C.
Dominique C.
0 3 Bouwer
4 jaren geleden

Beste,

Ik vermoed een probleem met een te laag aangebrachte waterkering in de opgaande muren van het verdiep in verhouding met de  hoogte van het substraat van het groendak.

Wellicht zijn is er ook een toegang tot het dak vanaf het verdiep en zit die  dorpel, of de waterkering onder die dorpel, daar ook te laag tov het substraat.

Kan je foto's van de situatie hier tonen ?

@Charel : Je bedoelt dan een foto van het groendak en de overgang naar de muren? Sorry, helemaal niet thuis in alle technische termen. Ik doe mijn best om hier zsm foto's van te nemen! 

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Inderdaad, een waterkering zou je normaal moeten zien zitten als een dunnen folie tussen twee steenlagen. Net daarboven zou je ook op geregelde afstanden open verticale voegjes moeten zien. Die folie zit dus twee lagen gevelsteen en loopt vervolgens schuin omhoog door de spouwmuur om iets hoger in het binnenspoublad (muur aan de binnenkant) uit te komen.

Die folie dient hier om het doordringend regenwater in de spouw op te vangen en via die open voegjes terug naar buiten te geleiden (boven de dakbedekking of het substraat). Als die waterkering te laag zit dan kan dat water uit de spouw verhinderd worden om naar buiten te lopen.

Ook en vooral aan de dorpel kan dit een probleem zijn tenzij de dorpel een stuk hoger steekt dan het substraat. Een foto daarvan kan dus ook helpen.

Is er op het verdiep nergens vocht te bespeuren, onder de dorpel bijvoorbeeld ?

0
Dominique C.
Dominique C.
0 3 Bouwer
4 jaren geleden

Plots toch ineens vooruitgang en stonden hier vanmorgen de mensen voor het dak na te kijken. Probleem zou volgens hen liggen bij de afloop van het groendak, die veel te klein was gemaakt. Waardoor vervolgens bij hevige regenval de waterkering dus niet optimaal kon werken en het water niet weg kon langs daar. 
Duimen dus dat het probleem nu wel opgelost is! 

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Beste Dominique,

Ondertussen heeft het al een aantal keren flink geregend.

Ik ben benieuwd of het probleem ondertussen is opgelost.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakbedekking voor hellende en platte daken: overzicht van materialen en prijzen

Dakbedekking voor hellende en platte daken: overzicht van materialen en prijzen

Welke dakbedekking past het best bij jouw woning? Ontdek alle materialen voor platte en hellende daken met hun voor- en nadelen en prijzen.

Lees meer

Wat kost een dakgoot?

Wat kost een dakgoot?

Dakgoten vind je in verschillende materialen, met elk hun troeven en nadelen. En uiteraard: een grote impact op de kostprijs. Wat kost dat nu eigenlijk?

Lees meer

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Ontdek alle soorten daken en dakbedekking. Vergelijk prijzen, isolatie, voor- en nadelen en geschiktheid voor zonnepanelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag