Problemen in crepie door uitzetting van de dakisolatie (wie betaalt kosten ?)

13

Problemen in crepie door uitzetting van de dakisolatie (wie betaalt kosten ?)

RonnyR
RonnyR
#Isolatie · 4 jaren geleden

Ik heb een woning van 6 jaar oud en recent is de creptie terhoogte van de dakrand gescheurd over een lengte van 5 a 6 meter.

Mijn crepie man heeft me verteld dat dit komt door het uitzetten van de dakisolatie.  En blijkbaar is dit nog maar een recent gekend probleem.

Mijn vraag is .. wie gaat dit betalen ?  Niemand wist dit tot recent .. dus volgens mij is dan de producent verantwoordelijk ?

Kan iemand raad geven ?  Heeft nog iemand dat probleem (mijn crepieman heeft verteld dat hij nog zo'n 4 gevallen kent)

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

En je dakisolatie man zal zeggen het ligt aan de crepi  dus je heb een onafhankelijk expertise nodig.

0
Nick 61
Nick 61
222 1628 Andere professioneel
4 jaren geleden

Kan je een paar foto's posten van de muur en de barsten

0
RonnyR
RonnyR
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Hier zijn de foto's

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

Euh...waar precies?

0
RonnyR
RonnyR
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Sorry, de foto was idd niet meegestuurd.  Bij deze wel foto. Alvast bedankt voor jullie reacties !

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68524/image005.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=faf46f4c73ddd759c574ab688c44bc37
0
Nick 61
Nick 61
222 1628 Andere professioneel
4 jaren geleden

Misschien ook je aannemer eens kontakteren, meestal worden de bovenste 2 lagen bij een plat dak van kinblokken gemaakt, de bevestiging /verankering kan nog al eens te wensen overlaten indien deze gemetst zijn ipv gelijmd. Ik zeg niet dat dat de oorzaak is maar waarschijnlijk.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit te maken heeft met de uitzetting van de dakisolatie, die zit immers niet tot tegen het buitenspouwblad en kan dit bijgevolg niet wegdrukken moest isolatie daarvoor al de kracht hebben.

Negen kansen op tien heeft het te maken met een te starre verbinding dmv multiplexplaten tussen het binnen- en het buitenspouwblad ter bevestiging van de dakranden.

Als die platen wat uitzetten kan het buitenspouwblad naar buiten worden geduwd.

0
JorisDeBa
JorisDeBa
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

Beste,

Zelfde probleem hier. Allen al aan de woning geweest. (Architect, crepie, dakbedekker, Wilco voor de materialen crepi..)

Iedereen is het eens dat de kinblokken op platte daken losgeduwd zijn door uitzetting van de isolatieplaten. Bij opzoekingen is dit probleem in 2018-19 beginnen opduiken en heeft het WTCB er in, dacht ik, 2022 richtlijnen voor geschreven. De isolatieplaten mogen niet tot tegen de kinblokken gelegd worden, maar enkele cm afstand houden. (Zoals je een parket zou leggen) Vervolgens zou deze leemte opgevuld moeten worden met bv een minerale wol die de uitzetting opvangt.

Probleem bij mij: gezet net voor richtlijn WTCB. Heb ca 50 000 eur kosten en verzekering zegt dat het geen gevolgschade is. (Geen water binnen...) Verder zegt iedereen dat ze conform ter goeder trouw hebben gehandeld en er nog geen andere richtlijnen waren.

Ik kan dus beginnen procederen, experts betalen en firma's dagvaarden. Allemaal goed en wel, maar als er uiteindelijk een uitspraak komt dat niemand er aan kan doen (Wisten dat toen nog niet), dan heb ik 10K gerechtskosten gemaakt en sta ik geen stap verder.

Ik zoek dus bouwers/andere gedupeerden die wel hun slag hebben thuisgehaald of bezig zijn met procedure.

Het beste zou zijn om te kijken of er al rechtspraak is voor deze gevallen. Dan kunnen andere gedupeerden zich hierop baseren.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/85824/20220817192225.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2b1aa826daa8ad41427206fbb8c644c6
0
Ridgid
Ridgid
3 49 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste,

Zelfde probleem hier. Allen al aan de woning geweest. (Architect, crepie, dakbedekker, Wilco voor de materialen crepi..)

Iedereen is het eens dat de kinblokken op platte daken losgeduwd zijn door uitzetting van de isolatieplaten. Bij opzoekingen is dit probleem in 2018-19 beginnen opduiken en heeft het WTCB er in, dacht ik, 2022 richtlijnen voor geschreven. De isolatieplaten mogen niet tot tegen de kinblokken gelegd worden, maar enkele cm afstand houden. (Zoals je een parket zou leggen) Vervolgens zou deze leemte opgevuld moeten worden met bv een minerale wol die de uitzetting opvangt.

Probleem bij mij: gezet net voor richtlijn WTCB. Heb ca 50 000 eur kosten en verzekering zegt dat het geen gevolgschade is. (Geen water binnen...) Verder zegt iedereen dat ze conform ter goeder trouw hebben gehandeld en er nog geen andere richtlijnen waren.

Ik kan dus beginnen procederen, experts betalen en firma's dagvaarden. Allemaal goed en wel, maar als er uiteindelijk een uitspraak komt dat niemand er aan kan doen (Wisten dat toen nog niet), dan heb ik 10K gerechtskosten gemaakt en sta ik geen stap verder.

Ik zoek dus bouwers/andere gedupeerden die wel hun slag hebben thuisgehaald of bezig zijn met procedure.

Het beste zou zijn om te kijken of er al rechtspraak is voor deze gevallen. Dan kunnen andere gedupeerden zich hierop baseren.

Wij hebben een aantal van die dossiers lopen. 
contacteer maar per privébericht. 
trouwens, het probleem is al zeker 10jr gekend en heeft niets te maken met ter goeder trouw ofzo te zijn, wel mët bouwkundige fouten. 
het spreekt voor zich dat geen enkele partij die fouten zichtbaar gaat maken tijdens een bezoekje. 
het voorstel van het wtcb is een lapmiddel ter preventie, heeft niets met de eigenlijke oorzaak van het probleem te maken. 
die oorzaken zijn wel degelijk gekend. 
(Ook door ons). 

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Tot een jaar geleden leek het mij ook onvoorstelbaar dat dit schadebeeld kon ontstaan door uitzetting van de PU-isolatieplaten. Ondertussen zijn er echter al zo veel gelijkaardige gevallen onder gelijkaardige omstandigheden dat het me toch wel mogelijk lijkt al zijn er ook altijd nog andere mogelijke oorzaken.

Maar om deze mogelijkheid uit te sluiten lijkt me het voorstel van het WTCB om een soort van isolerende expansievoeg te voorzien tussen de starre pu platen en de kimblokken zeer logisch.

Als dit volgens jou niets te maken kan hebben met de eigenlijke oorzaak, wat is dan volgens jou in gevallen zoals hier wel de oorzaak ?

Naar mijn idee blijft ook nog altijd een te starre verbinding tussen binnen en buitenspouwblad een mogelijke oorzaak. Bijvoorbeeld doordat bovenaan de spouw is afgedicht met een plaat die zowel aan het binnen- als het buitenspouwblad is bevestigd.

En dat is wellicht het probleem, dat er geen absolute zekerheid is over de mogelijke oorzaak en dus over de verantwoordelijke.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag