5

Leiding naar ondergrondse garage

Paul VdC
Paul VdC
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Ik heb een appartement op de 5de verdieping. Meterkast staat in de kelder, zekeringkast op het appartement.

Ik heb ook een ondergrondse garage in het zelfde gebouw, en zou daar een leiding willen naar toe trekken, aangesloten op mijn meterkast (aansluiting via de zekeringkast op het appartement is geen optie).  De kablering tussen meterkast en standplaats is geen probleem.

Hoe moet die aansluiting gebeuren ?  Via een ingreep in de meterkast en een bijkomende (kleine) zekeringkast ?  Of een andere manier ?  Ik ben geen elektricitietskenner.

Hoe dan ook, moet Fluvius hierin tussenkomen, of kan het werk uitgevoerd worden door een gecertificeerd elektricien ?

En wat zou ongeveer de kost zijn ?

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

de prijs kom je makkelijk achter, vraag wat offertes. En Fluvius werkt tot de meter. En de “her” keuring na de werken niet vergeten. 

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste,

Het verwonderd mij al dat er geen elektriciteit in je garage anwezig is? De vele appartementen die ik bezocht ( zelfs van de jaren '70) hadden die.

Heeft de meterkast een aftakdoos boven de meter (of onder) waar de voedingskabel naar je appartement vertrekt? Dan kan ja van daaruit een kabel trekken naar een nieuwe zekering kastje, aardlekautomaat en zekeringen te bepalen in functie van gebruik.

Zefs door niet electricien kan dit gelegd worden. Is het de bedoeling van alleen licht en een stopcontact om bvb. stofzuiger aan te sluiten, dan is 2,5m² genoeg, ( wat is de afstand tussen meterkast en garage, je zou mogelijks een zwaatrdere kabel moeten leggen i.v.m. kabelverliezen op grote afstand) ga je een wasmachine of ander groot apparaat installeren, kijk wat het vermogen van dit toestel is, en bapaal de doorsnede van de draad daaraan, inclusief waarde van de zekering en aardlekautomaat

Succes

T

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 jaren geleden

De voedingskabel (kabel die vanaf de teller naar je zekeringkast loopt) moet onderbroken worden.  Er moet een zekeringkastje geplaatst worden met daarin het 300mA differentieel,  de zekering(en) voor de garage en een zekering met de aansluitwaarde waarop de kabel die naar boven gaat afgezekerd wordt.  

Daar je in de medeëigendom werken wil uitvoeren moet je de toelating vragen aan de medeëigenaars. Dus een agendapunt voor de volgende vergadering.

Is er plaats naast of boven de teller om een zekeringkastje te plaatsen? 

0
Paul VdC
Paul VdC
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Bedankt Technoman en Kris M.

Er ligt in de garage (eigenlijk een standplaats in een groter complex) wel elektriciteit, maar die is aangesloten op de teller van de gemene delen.  Vandaar mijn plan om een 'privé'-aansluiting te realiseren.

Een aftakdoos van de voedingskabel is er niet, maar is wel ruimte om die te plaatsen.

Ik begrijp dat voor de installatie Fluvius niet hoeft tussen te komen, en ik het kan uitbesteden aan een bevoegd elektricien.

En inderdaad na akkoord van de vereniging van medeëigenaars.

Paul

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een energiecontract afsluiten of veranderen van leverancier: tips en handige documenten

Een energiecontract afsluiten of veranderen van leverancier: tips en handige documenten

Ontdek hoe je de juiste keuze maakt tussen een vast, variabel of dynamisch energiecontract en hoe je van energiecontract kan veranderen.

Lees meer

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

Ontdek wat het AREI is, wanneer een keuring verplicht is en hoe je installatie aan de regels voldoet voor optimale veiligheid.

Lees meer

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Aarding is cruciaal voor je veiligheid. Ontdek hoe goede aarding elektrocutie voorkomt en je conform blijft met de Belgische voorschriften.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag