Plaarsing extra kwh meter?
Cfr bijlage
Hoe plaats je veilig een extra kwh meter in de extra electriciteitskast?
Plaarsing extra kwh meter?
Cfr bijlage
Hoe plaats je veilig een extra kwh meter in de extra electriciteitskast?
Naast en paralel zijn 2 totaal verschillende dingen.
Je kan zonder problemen die kWh meter in de kast fysisch naast je diff zetten, maar als je de meter zodanig kableert dat hij paralel staat met de diff, gaat je meting totaal verkeerd zijn, omdat dan een gedeelte van de stroom door de diff gaat, en een gedeelte door de meter.
Je meter zal dan veel minder aanduiden dan wat er effectief verbruikt wordt.
Je moet vanaf de uitgang van je diff naar de ingang van de kWh meter gaan, en dan van de uitgang van de meter naar de rest van de normale zekeringen, en naar je 30 mA diff voor de vochtige ruimtes.
Als je bovendien elektriciteitskosten wil doorrekenen aan de gebruiker van de studio, moet je zeker een MID gecertifiëerde kWh meter nemen, omdat die jou en de gebruiker garanderen dat het verbruik voldoende nauwkeurig gemeten wordt.
Ik trouwens dat die 300mA diff voor de studio volledig overbodig is en ook niet verplicht is, want je hebt al de verpichte 300 mA diff vlak achter de teller van de netbeheerder die zorgt voor de veiligheid ivm aardlekken.
Als er in de studio een aardlek is van groter dan 300 mA zullen beide 300 mA diffs uitspringen, omdat ze allebei die lekstroom detecteren.
De extra 30 mA diff voor de vochtige ruimtes van de studio is wel nodig en verplicht.
Het kan ook zijn dat er beneden bij de teller geen 300mA diff aanwezig is. Daar vind je soms nog een kleine kastje met neozed zekeringen. Je kan dan opteren om deze te vervangen door een combinatie van een automaat en een 300mA diff. De plaats die vrijkomt in de zekeringenkast kan je dan gebruiken om de kWH meter te plaatsen. (vb. DSZ12D-3x65A )
bedankt voor het goed doordachte antwoord!
Ik zou een differentieel 300 m A willen voorzien in de extra kast omdat ik deze wil verbinden met mijn differentieel 300 mAmp uit mijn eerste zekeringenkast.
Want hoe kan ik anders mijn 1e basiszekeringenkast met mijn extra kast verbinden???
( ik denk voor de verbinding van deze 2 zekeringenkasten te werken met kabeldikte van 12 of 18 mm2)
Of kan ik ook van mijn diff 300 M amp ( van de basiskast) naar de kwh meter van mijn extra kast gaan?
Of kan ik ook van mijn diff 300 M amp ( van de basiskast) naar de kwh meter van mijn extra kast gaan?
Ik denk het wel, je hebt immers al een 300mA diff direct na de meter van de netbeheerder, zoals het voorgeschreven is door het AREI.
Als je echt 100% zekerheid wil, bel dan eens naar een keuringsorganisme.
Je moet die mensen natuurlijk geen uur aan de praat houden, dat zijn tenslotte geen liefdadigheidsinstellingen, maar als je daar met een duidelijk geformuleerde vraag aankomt, zullen ze je daar een antwoord op geven.
Ik heb dat zelf ook al gedaan als ik voor de keuring nog aan een detail twijfelde.
Als je beneden een 300mA diff plaatst, dan blijft je ganse installatie achter die ene verplichte diff. staan.
Als je dan de diff boven vervangt door een kWh teller (type DIN module) is de kous toch zo goed als af?

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Van zuinige apparaten tot zonnepanelen installeren: energie-expert Paul De Vylder geeft praktische tips om te besparen op je elektriciteitsfactuur.
Lees meer
Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.
Lees meer
Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen