17

Beton kelder condenseert in zomer

Boogieman
Boogieman
#Fundering · 4 jaren geleden

Mijn betonkelder condenseert in de zomer.Er is nochtans genoeg verluchting en ik laat deze ook nog eens snachts verluchten. Na de zomer is dit ook weer voorbij. Mijn buurman heeft ongeveer dezelfde grootte betonkelder met zelfde hoeveelheid natuurlijke verluchting maar heeft hier weinig tot niks last van. Verschil tussen hem en mij is dat er bij hem een mangat is voor naar zijn kruipkelder te gaan.Mijn vermoeden is dan ook dat er gecondenseerde lucht binnenkomt vanuit zijn kruipkelder , want die is wel kletsnat .Eens voorgesteld voor een test en we hebben deze opening eens zogoed als afgesloten deze zomer.Was snel terug open moet ik zeggen.Wil nu eens hetzelfde principe gaan proberen.Een gat maken/boren in de muur naar kruipkelder en daar gekoelde gecondenseerde lucht naar binnenhalen. Liefst via een pvc buis die buitenlucht aanzuigt. De lucht zou daar dan moeten in afkoelen en condenseren voor ze in de kelder terechtkomt. Water in de buis zou moeten afgelaten worden via een gaatje in de kruipkelder. Wat vinden jullie van dit idéé? Of zou alleen een gat waardoor de lucht door kan genoeg zijn?

Er zijn makkelijkere manieren , dat weet ik.

Maar een ontvochtiger bv kost veel geld aan stroom door de jaren heen.

Ik wil liefst een natuurlijke oplossing .

Mvg Nico

Alle reacties

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

Hoe denk je dat een bouwdroger werkt ?

Simpel: door het vocht uit de lucht te laten condenseren tegen koude elementen waarna het daarvan afdruppelende vocht wordt opgevangen en afgevoerd. Hoe langer je dat principe toepast hoe droger de lucht wordt.

Je kan dus een kelder droger maken door het vocht in de lucht te laten condenseren in een bouwdroger. En dan denk ik dat je hetzelfde kunt bekomen door de condensatie in de kruipruimte te laten gebeuren ipv in dat energieverslindende toestel.

Neen neen. 
Een bouwdrogers werkt  helemaal niet volgens het principe van natuurlijke condensatie: die gaat al het vocht uit de lucht laten condenseren terwijl natuurlijkijke condensatie pas begint bij een rv van 100%. 

Dat is iets helemaal anders. 

0
Boogieman
Boogieman
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Pff . reacties lopen op zoals verwacht. Kijk . Vivax zal wetenschappelijk of fysisch waarschijnlijk gelijk hebben . Maar wetenschappelijk en praktijk zijn 2 dingen. Veeeeeel bouwers met kelders hebben problemen. Waarom? Omdat ze grotendeels moeten vertrouwen op anderen tijdens de bouw. Net als ik. Je kan gelijk hebben vivax , maar janken daarover helpt niet . Net als ik niet ga janken. Ik zie een probleem . Ik kan mijn huis niet gaan afbreken en opnieuw bouwen. Dus zoek ik een oplossing . Daarom ben ik hier. Niet om iemand te zoeken die de fouten wetenschappelijk of fysisch kan verklaren en daar dan naar mijn voeten voor kan geven . Ik stel gewoon mijn probleem en vraag hier of het antwoord dat ik zelf gevonden heb KAN helpen bij mijn probleem...

En nu mijn simpele vraag naar u Vivax want ik waardeer uw intelligentie...

Kan dit mijn probleem verhelpen of niet ? 

Geen uitleg waarom mijn kelder condenseert nodig...Gewoon het kan JA of NEE.

Gevolgen van JA of NEE zijn altijd welkom. 

Mvg Nico

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Uiteraard werkt een bouwdroger niet via natuurlijk condensatie, daarom dat het ook energieverslindende dingen zijn.

De  lucht wordt geforceerd naar die koude elementen gestuurd maar het principe is daardoor niet anders, het gaat hier ook over condensatie waardoor de lucht droger wordt.

Logisch want het vocht dat die condensatie oplevert is weggenomen uit de lucht of dat nu mechanisch is gebeurd of op een natuurlijke wijze, dat maakt niet uit.

0
Vivax
Vivax
4 jaren geleden

Pff . reacties lopen op zoals verwacht. Kijk . Vivax zal wetenschappelijk of fysisch waarschijnlijk gelijk hebben . Maar wetenschappelijk en praktijk zijn 2 dingen. Veeeeeel bouwers met kelders hebben problemen. Waarom? Omdat ze grotendeels moeten vertrouwen op anderen tijdens de bouw. Net als ik. Je kan gelijk hebben vivax , maar janken daarover helpt niet . Net als ik niet ga janken. Ik zie een probleem . Ik kan mijn huis niet gaan afbreken en opnieuw bouwen. Dus zoek ik een oplossing . Daarom ben ik hier. Niet om iemand te zoeken die de fouten wetenschappelijk of fysisch kan verklaren en daar dan naar mijn voeten voor kan geven . Ik stel gewoon mijn probleem en vraag hier of het antwoord dat ik zelf gevonden heb KAN helpen bij mijn probleem...

En nu mijn simpele vraag naar u Vivax want ik waardeer uw intelligentie...

Kan dit mijn probleem verhelpen of niet ? 

Geen uitleg waarom mijn kelder condenseert nodig...Gewoon het kan JA of NEE.

Gevolgen van JA of NEE zijn altijd welkom. 

Mvg Nico

Beste Nico,

ik begrijp je en ik hoor je wel. 
je geeft zelf aan dat er veel bouwproblemen zijn die maar niet opgelost geraken, de reden is simpel:

1. ofwel probeer je een probleem op te lossen zoals dat in praktijk in 85% van de gevallen gebeurt) door  trial en error 

2. ofwel probeer je eerst de problematiek in kaart te brengen door gericht te gaan zoeken en te meten. Eens je de oorzaak kent kan je gericht gaan herstellen. 

in het eerste geval ben je vertrokken voor maanden miserie, veel kosten en absoluut geen zekerheid dat er een oplossing komt. 
in het tweede geval ben je wel zeker dat je de juiste oplossing hebt, dat het veel sneller gaat en doorgaans ook veel goedkoper. 

jij noemt de tweede mogelijk janken, ik noem dat nadenken over de mogelijke oorzaken en de feiten naar boven brengen door te meten en visuele analyses te doen. 
En dat is een heel praktisch gebeuren, met visuele en destructieve onderzoeken (dus geen gezever in een labo of vanachter een pc zoals je dat hier op het forum wel vaker ziet).

niemand zegt hier dat je je huis moet afbreken, wel dat je de bouwtechnische principes moet kennen en respecteren en toepassen. Doe je dat niet, dan kom je in de miserie, zo simpel is het. 

waar ik het over heb is niet het gezever van het wtcb dat ter plaatse alles herleidt naar capillariteit van een baksteen om dan een pagina verder te zeggen dat ze geen mandaat hebben om alle pistes te onderzoeken en alles vrijblijvend is en eigenlijk niet weten wat nu de oorzaak is. Tot zover de tussenkomst van het wtcb. 

dat jij geen boodschap hebt aan de achterliggende oorzaken en aan het denkwerk dat er bij te pas komt, dat kan ik heel goed begrijpen en niemand vraagt je om daar in mee te gaan. 
maar ik ga er van uit dat als je geopereerd moet worden -en dan ga je ook niet alle details willen horen of snappen- je toch stiekem hoopt dat de chirurg voldoende opleiding heeft gehad en ze ook toepast. 

dat is in de bouw niet anders: laat mensen met de nodige kennis daar naar kijken, de problematiek in kaart brengen en een oplossing voorstellen op basis van hun bevindingen. 
helaas zullen dat geen architecten zijn noch aannemers, maar iets tussenin. 

of om eindelijk op je vraag te antwoorden: je kan geen neen of ja verwachten in dit stadium want er is niets deftig onderzocht, laat staan dat je veronderstellingen getoetst zijn en bouwkundig steek houden. 
hoe kan je dan verwachten dat iemand ja of neen zegt?

je wilt van de dokter een oplossing voor een oud zeer dat je meesleept, maar hij mag je niet onderzoeken??

dan zit je weer in concept nummer 1: trial en error en geen enkele perspectief op en wanneer het zal opgelost zijn. 

kunnen wij (of anderen) het oplossen?

natuurlijk, dat doen we dagdagelijks, net zoals zovelen anderen. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Beste Nico,

Vermits uw idee weinig moeite en onkosten vergt lijkt het me in ieder geval zeker de moeite om te proberen.

Wij, en alle bezoekers van het forum kunnen er wellicht iets uit leren

Ik hoop dat we van u dan ook mogen vernemen wat het resultaat hiervan gaat zijn.

0
Vivax
Vivax
4 jaren geleden

Beste Nico,

Vermits uw idee weinig moeite en onkosten vergt lijkt het me in ieder geval zeker de moeite om te proberen.

Wij, en alle bezoekers van het forum kunnen er wellicht iets uit leren

Ik hoop dat we van u dan ook mogen vernemen wat het resultaat hiervan gaat zijn.

Dat is dus van het type 1: trial and error. 
een klassieker die veel mensen kotsbeu zijn. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag