5

kelder koekkoek

pipeleers
pipeleers
#Fundering · 4 jaren geleden

ik heb een huis met een kelder koekkoek.

nu komt er water door .diet loopt binnen via dait raam zo de kelder in .

vermits ik de riolering aan het renoveren ben dat ik een afvoerbuis te legen van riolering tot in de koekoek . ban bang dat als ik raam open zet ik de geur van riolering ga krijgen .   dacht aan een t stuk  naar boven zo dat geur naar boven kan .

heeft iemand ervaaring mee??

alvast bedank

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68956/kelder-koekkoek-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=893ee28f3157fbf17be27f25400a6c05

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Beste,

Je moet dit aansluiten met een sifon of sifonput. Wel zien dat je ruim verval hebt naar uw rioolaansluiting. Wil je niet riskeren dat bij wateroverlast alsnog rioolwater richting dat keldergat stroomt dan moet je er ook nog een terugslagklep bij voorzien.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Zet er een verluchtingsbuis ( standleiding) op die tot op dakhoogte komt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68961/standleiding.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a3adb01fbe6e9abb85da4a95ce6acb43
0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ik zou ook voor een sifon in de grond gaan

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Zoals ik kan zien is deze koekoek gelegen op openbaar domein.

En daar mag je geen constructies in de grond steken, of een aansluiting maken op het openbaar rioleringsnet.

Je zal sowieso op de bodem van je keldergat een afloop moeten voorzien. 

Deze buis breng je naar binnen door je keldermuur onder je raam en sluit je aan op het prive rioleringsnet.

Je kunt dan inderdaad best een sifon eropzetten maar denk eraan dat je dit regelmatig moet nazien dat deze nog vol water zit. 

Andere manier is om simpelweg een koperen buis te steken in een geboord gat vanuit de kelder naar dit keldergat. Schuin omhoog en lang genoeg in de kelder en daaronder een emmer te plaatsen. Optimale verluchting, simpel en goedkoop en zonder enig zwaar breekwerk.

Wat ook kan is om een kap te leggen op je roostering. Je kan hiervoor harde plastiek plaat gebruiken . Beste zou zijn dat je nog verluchting hebt dus deze in zadel zetten zou DE oplossing zijn maar je zit te werken op het voetpad dus dit kan echt niet qua veiligheid.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag