10

problemen met een groep in 4 groepenkast

vinny35
vinny35
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Op een groep van de 4 groepenkast heb ik mijn ijskast-gasfornuis-magnetron aangesloten. Nooit problemen mee gehad tot gisteren. Ik gebruik ze niet allemaal tegelijk . Sedert gisteren slaat de zekering elke keer uit. Als ik alles loskoppelt die op die groep zit, slaat de zekering niet uit maar ik meet maar een spanning van ongeveer 200V. Op de andere groepen is de spanning op de stopcontacten 230V.

Ik hoef maar de ijskast of magnetron of waterkoker aan te sluiten  dan slaat de zekering door.

Heeft er iemand nog tips voor mij?.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Die zekeringautomaat is waarschijnlijk zelf kapot. Dit kan je testen door kortstondig de uitgaande draden van die kring op een andere zekering aan te sluiten. Als die dan niet uitvalt met ingestoken verbruikers dan zit je met een kapotte automaat. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Vervang de zekering, kost je max.10 euro. Geen gedoe met draden te wisselen op een andere zekering als test... . 

0
vinny35
vinny35
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

De 16A zekering heb ik al  8 keer vervangen ivm testen. bedoel je die zekering die max 10 euro kost?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Misschien een kortsluiting in één van je toestellen.. Test deze uit via een ander stopkontakt welke niet op de betreffende zekering staat.

Of de draad naar de zekering die lekt.. eventueel vervangen

Of het stopkontakt defekt ...  eventueel vervangen

Oppassen voor smeulend brand.

Heb je geen verliesstroom schakelaar???? 

Automaat verhogen naar 20Amp??? 

Oude zekeringen beter allemaal vervangen.

https://www.solyd.be/nl/vynckier-automaat-16a-3ka-2-polig-curve-c-667025.html?gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SRngQ6AgN0TSNDy6t_W1Oz-2nWczA0Wcl-AFTBy-PutR2XW7H_K1exoCQlkQAvD_BwE

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
4 jaren geleden

Hoeveel meet je aan de andere kant van die automaat als je aan vertrekkende automaat 200V meet. 

0
vinny35
vinny35
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Toestellen had ik ook afzonderlijk getest . Zonder toestellen slaat de zekering door na een paar minuten . Ik heb geen automaten in de meterkast , maar de oude typen zekering aansluitingen.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68986/meterkast-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=afaa20eae164fb8e93793c13b19ee06f
0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Je kan natuurlijk die ene draad/groep vervangen, of wat beter is de hele instalatie vervangen

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Dit is in Nederland. Diazed zekeringen ga je in Belgie niet snel tegenkomen in een woning. Mogelijk ergens een korstsluiting in de bedrading of een vast aangesloten toestel. Brandgevaar!!! Haal ASAP iemand erbij. 

0
vinny35
vinny35
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Electricien heeft het probleem gevonden . Er was kortsluiting in de bekabeling . Bedankt voor de tips.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

VEKA lanceert tool om automatisch energie te besparen met je digitale meter

VEKA lanceert tool om automatisch energie te besparen met je digitale meter

VEKA lanceert een tool om het beste energiebeheersysteem (EMS) te vinden. Bespaar op je energiefactuur en verhoog je zelfverbruik zonder ingewikkelde apps.

Lees meer

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Je steentje bijdragen aan een duurzamere toekomst? Dan kan je kiezen voor groene energie of er zelf opwekken. Ontdek meer over de mogelijkheden.

Lees meer

Welke droogkast kies je het best? Expert geeft advies

Welke droogkast kies je het best? Expert geeft advies

Hoeveel verbruikt een droogkast eigenlijk? En hoe kan je de droogkast zo energiezuinig mogelijk gebruiken? We vroegen het aan Kris Hellebuyck van Miele.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag