een Zinken plat dak isoleren langs boven (warm dak). Kan de zink dienen als dampscherm?

8

een Zinken plat dak isoleren langs boven (warm dak). Kan de zink dienen als dampscherm?

Rik502
Rik502
#Isolatie · 4 jaren geleden

Ik wil een plat dak isoleren langs buiten, principe van warm dak. Het dak heeft nu een zinken afwerking. Mag ik de zink gebruiken als dampscherm? Zo niet wat moet ik dan als dampscherm gebruiken?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

De zink op zich is prima als dampscherm. Echter bij de meeste daken die met zink zijn afgewerkt is dat met opstaande uitzetribben en die zijn niet lucht- of dampdicht.

Het kan dus enkel bij kleinere daken waarbij de zinken platen zonder uitzetstukken aan elkaar zijn gesoldeerd.

In het eerste geval met uitzetribben kan je beter het zink volledig verwijderen en vervangen door een onderlaag in roofing  als dampscherm.

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

elk dak dient zoveel als mogelijk te kunnen uitdampen:bij een plat dak kan dat enkel langs onder, vandaar dat men spreekt over een damprem en geen dampscherm.

Een zinken dak kan dus niet meer uitdampen als er nog eens een waterdichting en isolatie aan de koude kant bijkomt.

Dus neen, je zinken dak kan je niet als dampscherm gebruiken. Je mag isolatie nooit aan beide kanten dampdicht opsluiten, wat het geval zou zijn in ...jouw geval.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Vivax, ik lees dat het over een warm dak gaat, dus isolatie aan de bovenkant en daarboven de nieuwe dakdichting.

Het is daarbij absoluut te vermijden dat er nog uitdamping zou zijn van binnen uit tot in of boven de isolatie.

Dus, een dampscherm zoals zink is perfect zolang er geen dampopen verbindingen zijn.

Zo kan men ook bij een bestaand roofingdak, wat ook dampdicht is, de oude roofing als dampscherm gebruiken met daarop isolatie en nieuwe dakdichting. Dat is hetzelfde principe.

Ik denk dat je de begrippen warm dak en koud dak door elkaar haalt. Bij een koud dak, dus met de isolatie onder de dakvloer is het wel van belang dat er uitdamping naar binnen toe kan gebeuren en daar is een gewoon dampscherm dan weer minder aangewezen.

0
Vivax
Vivax
4 jaren geleden

Vivax, ik lees dat het over een warm dak gaat, dus isolatie aan de bovenkant en daarboven de nieuwe dakdichting.

Het is daarbij absoluut te vermijden dat er nog uitdamping zou zijn van binnen uit tot in of boven de isolatie.

Dus, een dampscherm zoals zink is perfect zolang er geen dampopen verbindingen zijn.

Zo kan men ook bij een bestaand roofingdak, wat ook dampdicht is, de oude roofing als dampscherm gebruiken met daarop isolatie en nieuwe dakdichting. Dat is hetzelfde principe.

Ik denk dat je de begrippen warm dak en koud dak door elkaar haalt. Bij een koud dak, dus met de isolatie onder de dakvloer is het wel van belang dat er uitdamping naar binnen toe kan gebeuren en daar is een gewoon dampscherm dan weer minder aangewezen.

Beste,

Je hoeft mensen uit de bouw het verschil tss koud en warm dak niet uit te leggen hoor.

Het is niet omdat men een bestaande roofinglaag recupereert als damscherm, dat dat de goede manier van werken is.  Een dakdichting is nooit 100% waterdicht, dus moet je er altijd rekening mee houden dat isolatie vochtig kan worden en dus een zekere opdrogingscapaciteit nodig heeft. Doorgaans gebeurt het opdrogen in de zomer maar dan naar de binnenkant omdat de dampdruk daar lager is (wegens lagere temperaturen). Als de onderkant dan dampdicht is zoals bij zink, dan heb je een probleem.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Vivax, ik mag hopen dat je voldoende het verschil kent tussen een warm en koud dak, maar ik deed die uitleg niet voor jouw maar voor TS en alle andere geinteresserden zodat ze begrijpen waarom ik het niet eens ben met jouw uitleg en om mogelijke verwarring hierdoor te voorkomen.

Bij isolatie onder de dakvloer is het veel minder evident om een ononderbroken damprem of dampscherm aan te brengen omdat je altijd nog met de overgangen tussen muren, dakvloer en/of dakbalken blijft zitten. De enige plaats waar dit wel kan is aan de bovenkant van de dakvloer. 

Uw uitleg is nog steeds die in geval van een koud dak en dus met isolatie aan de binnenkant van de dakvloer ! Een andere situatie, een andere aanpak.

In dit geval is de dampdichtheid van het zinken dak geen probleem maar net een voordeel !

0
Vivax
Vivax
4 jaren geleden

Vivax, ik mag hopen dat je voldoende het verschil kent tussen een warm en koud dak, maar ik deed die uitleg niet voor jouw maar voor TS en alle andere geinteresserden zodat ze begrijpen waarom ik het niet eens ben met jouw uitleg en om mogelijke verwarring hierdoor te voorkomen.

Bij isolatie onder de dakvloer is het veel minder evident om een ononderbroken damprem of dampscherm aan te brengen omdat je altijd nog met de overgangen tussen muren, dakvloer en/of dakbalken blijft zitten. De enige plaats waar dit wel kan is aan de bovenkant van de dakvloer. 

Uw uitleg is nog steeds die in geval van een koud dak en dus met isolatie aan de binnenkant van de dakvloer ! Een andere situatie, een andere aanpak.

In dit geval is de dampdichtheid van het zinken dak geen probleem maar net een voordeel !

Zoals ik al zei, ben ik het daar niet mee eens (heeft niets te maken met koud of warm dak). 
maar soit, men doet maar wat men wilt met de adviezen die men hier krijgt. 

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Dat heeft te maken met de plaats waar men het dampscherm kan aanbrengen. En onrechtstreeks dus wel met het feit of het een warm of een koud dak is.

Bij een warm dak kan het dampscherm vrij eenvoudig boven op de dakvloer worden aangebracht waar het volledig van dakrand tot dakrand probleemloos kan aansluiten. En dat kan dan liefst zo dampdicht mogelijk zijn. Men gebruikt dan veelal een bitumineus vlies, vaak zelfs met een aluminium inlage. Metaal dus, net zoals zink. Maar ook de oude dakbedekking kan hiervoor prima dienen mits eventuele kleine herstellingen.

Bij een koud dak integendeel, kan het dampscherm enkel onder de dakvloer in het plafond worden aangebracht waarbij je het geheel nooit zo dampdicht kunt laten aansluiten als op de dakvloer. Je zit daar onvermijdelijk met onderbrekingen zoals muren en/of draagbalken waarlangs altijd warme vochtige lucht kan binnendringen om daar voor condensatie te zorgen. En dus moet men daar dan noodgedwongen werken met zogenaamd intelligente dampschermen die in de zomer toelaten dat het in de winter doorgedrongen vocht in de isolatie terug kan uitdampen naar binnen toe.

Zoals ik al zei: Je mag beide systemen niet met mekaar verwarren, elk systeem vraagt een andere aanpak. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag