7

extra dunne coax wel of niet?

mdt
mdt
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hallo, 

Ik zou een extra dunne coax gebruiken bij mij thuis van de splitter tot aan de muur (tv) = 16 meter.

https://www.allekabels.be/coax-kabel/74/452/coax-kabel-extra-dun.html

zou ik dit doen? reden, er zitten toch wel wat bochten in de weg van garage naar tv en utp en coax door 1 buis van 2 cm gaat moeilijker dan verwacht. ga nog eventueel eens proberen om kabels erdoor te trekken door kabels in te smeren met wd40 ...

maar misschien is dit toch een optie?

Alvast bedankt,

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/69204/thumbnailimage1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=eeeaaadd4cf2769333a1e3f26bd80ff7
1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Zoals ik al zei is de verzwakking per lopende meter bepalend, dat is alles. 

RG59 is idd niet bedoeld voor VHF en UHF frequenties tot 1000MHz, maar voor videosignalen van camera's recorders ed. Hoogste frequentie in een videosignaal is 7-8 MHz, kwaliteit kabel mag dus uiteraard een stuk lager liggen. Dit wil echter niet zeggen dat dit voor hogere frequenties niet werkt voor korte afstanden. 

Wat is trouwens het alternatief? 

- Opbouw: Niet estetisch 

- Draadloos: Is uiteindelijk ook maar een lapmiddel. Een slechte vaste verbinding is dikwijls nog steeds vele malen beter als een goede draadloze verbinding. 

- Geen TV :D 

16m RG59: 16/100 x  30dB = 4.8dB verlies. Die +4dB uitgang compenseert dus min of meer het verlies van die kabel. Maar ook aan die 0dB uitgang hoef je geen problemen te verwachten. Immers, als je slechts een marge hebt van 4dB om een voldoende sterk signaal aan je TV te bekomen, dan bel je best Telenet. Signaal komt dan al veel te zwak binnen. 

Niet relevant, maar er is op kabelniveau geen verschil tussen analoge en digitale TV. Om informatie te transporteren heb je wat men noemt een draaggolf nodig. Verschil is dat de informatie die op die draaggolf zit verschillend is voor analoge en digitale TV. Het is echter enkel de draaggolf die onderhavig is aan verzwakking. 

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Talkpoeder gebruiken, met pipetje veel in de buis spuiten... eventueel met luchtcompressor de talkpoeder erdoor spuiten

Oppassen dat je de andere kabels niet kapot trekt..

Anders draadloze verbinding ( wifi ) proberen aan te leggen.

Dacht dat Teleslet dit heeft.. 

De huur van je 1ste -booster is gratis als je internet van  hebt. Per extra -booster betaal je maandelijks €2 via je  aanrekening.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Dunnere coax heeft een hogere verzwakking per lopende meter. 

Biij 1000MHz, bovengrens TV kanalen op kabel 

PE6 = ongeveer 20dB/100m (7 a 8mm, stijf) 

RG59 = ongeveer 30dB/100m (6mm, soepel) 

Jouw kabelvoorstel = ongeveer 54dB/100m (3,7mm) 

Is dit een probleem? Niet noodzakelijk, zolang het signaal aan de uitgang maar voldoende sterk is om de decoderen.

Om dezelfde reden heb ik bij mij RG59 gebruikt, het spul dat je hier en daar ziet om videosignalen te verbinden. Die RG59 is heel soepel en een PE6 laat staan PE11 kreeg ik er bij mij ook niet meer met de beste wil van de wereld in. Bovendien hangt die bij mij op een LNA van een schotelantenne. Dit is 2,1GHz, veel hoger als kabel TV en dus een nog grotere demping.

Werkt zonder problemen, afstand is ongeveer 20m. 

0
mdt
mdt
1 63 Verbouwer
4 jaren geleden

Nu verlies je me wel even in deze technische uitleg :(

dacht dat RG59 niet geschikt was voor digitale tv...

https://www.allekabels.be/coax-kabel/74/454/coax-kabel.html

Deze kabel is iets dunner, maar dubbel afgeschermd, 75ohm.

de coax splitter versterkt signaal 4db, over 16 meter, zou dit problemen geven of niet? 

Dunnere coax heeft een hogere verzwakking per lopende meter. 

Biij 1000MHz, bovengrens TV kanalen op kabel 

PE6 = ongeveer 20dB/100m (7 a 8mm, stijf) 

RG59 = ongeveer 30dB/100m (6mm, soepel) 

Jouw kabelvoorstel = ongeveer 54dB/100m (3,7mm) 

Is dit een probleem? Niet noodzakelijk, zolang het signaal aan de uitgang maar voldoende sterk is om de decoderen.

Om dezelfde reden heb ik bij mij RG59 gebruikt, het spul dat je hier en daar ziet om videosignalen te verbinden. Die RG59 is heel soepel en een PE6 laat staan PE11 kreeg ik er bij mij ook niet meer met de beste wil van de wereld in. Bovendien hangt die bij mij op een LNA van een schotelantenne. Dit is 2,1GHz, veel hoger als kabel TV en dus een nog grotere demping.

Werkt zonder problemen, afstand is ongeveer 20m. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

RG59 is idd niet bedoeld voor VHF en UHF frequenties tot 1000MHz, maar voor videosignalen van camera's recorders ed. Hoogste frequentie in een videosignaal is 7-8 MHz, kwaliteit kabel mag dus uiteraard een stuk lager liggen. Dit wil echter niet zeggen dat dit voor hogere frequenties niet werkt voor korte afstanden. 

- Draadloos: Is uiteindelijk ook maar een lapmiddel. Een slechte vaste verbinding is dikwijls nog steeds vele malen beter als een goede draadloze verbinding. 

16m RG59: 16/100 x  30dB = 4.8dB verlies. Die +4dB uitgang compenseert dus min of meer het verlies van die kabel. Maar ook aan die 0dB uitgang hoef je geen problemen te verwachten. Immers, als je slechts een marge hebt van 4dB om een voldoende sterk signaal aan je TV te bekomen, dan bel je best Telenet. Signaal komt dan al veel te zwak binnen. 

Niet relevant, maar er is op kabelniveau geen verschil tussen analoge en digitale TV. Om informatie te transporteren heb je wat men noemt een draaggolf nodig. Verschil is dat de informatie die op die draaggolf zit verschillend is voor analoge en digitale TV. Het is echter enkel de draaggolf die onderhavig is aan verzwakking. 

0
mdt
mdt
1 63 Verbouwer
4 jaren geleden

Bedankt voor je verduidelijking.

Ik probeer eerst nog eens met de kabel die ik heb (7mm) samen met utp (6mm) door te buis te gaan.

insmeren met wd40 en met 2e persoon.

Indien niet lukt ga ik voor de smallere RG59 kabel. (en eventueel zonder utp).

0
mdt
mdt
1 63 Verbouwer
4 jaren geleden

Ter info!

Het is uiteindelijk toch gelukt. 

Hirschman 6.8 mm kabel en cat6 kabel 6,3 mm door buis van 20mm te trekken. (over lengte van 16 meter)

1e poging was ik vastgelopen na 8 meter.

Nu kabel ingezeept met bruine zeep en geen problemen gehad. Kabel ging er super vlot door. Het volledige klusje heel vlot geklaard zonder problemen. 

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.

Lees meer

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Ontvang tips om energie besparen met 500, 5.000 of 10.000 euro. Verlaag je verbruik met advies van energie-expert Paul De Vylder.

Lees meer

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Ontdek de verschillende soorten stopcontacten, samen met de prijs en tips voor het plaatsen van stopcontacten en het onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag