Mag ik zelf een differentieelschakelaar vervangen?

23

Mag ik zelf een differentieelschakelaar vervangen?

WerCus
WerCus
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Mijn huidige differentieelschakelaar valt niet af als ik op de testknop druk. Ik heb een nieuwe gekoscht en wil de oude vervangen met de nieuwe. Ik kom nu echter tot de conclusie dat er een zegel op de oude differentieel zit. Mag ik dit verbrkenen en gewoon een nieuwe plaatsen? 

Indien niet wie mag dan wel de vervanging doen en moet dan de hele installatie herkeurd worden?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

@ Rode Ridder--- Je eerste post was

""" k kom nu echter tot de conclusie dat er een zegel op de oude differentieel zit. Mag ik dit verbrkenen en gewoon een nieuwe plaatsen? """

Antwoord,  Ja dus..

Was al beantwoord als eerste reactie...

Intussen al 20 posten verder en je twijfelt nog.. man man man..

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dit staat er in het arei over verzegeling:

Pagina 89: b. Bescherming van stroombanen in het algemeen Ten minste een differentieelstroominrichting met een aanspreekstroom van ten hoogste 300 mA moet in het begin van de installatie aangebracht worden. Gepaste maatregelen moeten de ongenaakbaarheid van de ingangsklemmen van het beschermingstoestel verzekeren. Het blijvend karakter van deze ongenaakbaarheid moet verwezenlijkt worden door verzegeling uitgevoerd door de persoon die volgens afdeling 6.4.1. belast is met de gelijkvormigheidscontrole voor ingebruikname. Indien de spreidingsweerstand van de aardverbinding groter is dan 30 , moet deze bescherming aangevuld worden met inrichtingen met grote of zeer grote gevoeligheid, waarvan één voor het geheel van de verlichtingsstroombanen, één voor elke andere stroombaan of groep van stroombanen die ten hoogste 16 enkelvoudige of meervoudige contactdozen bevat. Nochtans worden differentieelstroominrichtingen met een aanspreekstroom van 100 mA toegelaten voor het beschermen van elektrische kookfornuizen, van koelkasten en van diepvriezers. In het geval van een belangrijke wijziging of belangrijke uitbreiding in een oude huishoudelijke elektrische installatie bedoeld in deel 8, moet de in dit voorschrift vereiste differentieelstroominrichting het geheel van de elektrische installatie beschermen. Het is toegelaten in afwijking van de 1ste alinea van punt b., de differentieelstroominrichting in het begin van de installatie voor de veiligheidsstroombanen (hoofdstuk 5.5.) en de kritische stroombanen (hoofdstuk 5.6.) van de gemeenschappelijke delen van een residentieel geheel niet te plaatsen.

Pagina 193: b.6. Besluiten Ieder verslag van het controlebezoek bevat als besluit één van de volgende formuleringen: a) De elektrische installatie voldoet aan de voorschriften van het Boek 1 inzake de installaties op laagspanning en op zeer lage spanning. Het volgend controlebezoek moet worden uitgevoerd binnen de door dit Boek voorgeschreven termijn. b) De elektrische installatie voldoet niet aan de voorschriften van het Boek 1 inzake de installaties op laagspanning en op zeer lage spanning. Een aanvullend bezoek moet door hetzelfde organisme worden uitgevoerd vóór (datum te specificeren). De werken, nodig om de inbreuken te doen verdwijnen die opgemerkt werden tijdens het controlebezoek, moeten zonder vertraging uitgevoerd worden en alle maatregelen moeten getroffen worden opdat de in inbreuk zijnde installatie, indien zij in dienst blijft, geen gevaar vormt voor de personen of goederen. Indien de installatie conform is, vermeldt het verslag van het controlebezoek bovendien dat: a) indien van toepassing de nodige maatregelen genomen werden door het erkend organisme zodat de ingangsklemmen van de differentieelstroominrichting, geplaatst aan het begin van de installatie, ontoegankelijk zijn gemaakt door verzegeling; b) het (de) eendraadsschema(‘s) en het (de) situatieplan(en) opnieuw geviseerd werden door het erkend organisme.

Pagina 242: 3. Verzegeling van de differentieelstroominrichting In afwijking van de bepalingen van de tweede alinea van punt a. van onderafdeling 4.2.4.3. is het toegelaten de differentieelstroominrichting niet te verzegelen indien deze hiervoor niet voorzien is.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Bespaar geld en energie met een energie-app en slimme toestellen. Ontdek hoe je eenvoudig je stroomverbruik optimaliseert.

Lees meer

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Aarding is cruciaal voor je veiligheid. Ontdek hoe goede aarding elektrocutie voorkomt en je conform blijft met de Belgische voorschriften.

Lees meer

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

Ontdek wat het AREI is, wanneer een keuring verplicht is en hoe je installatie aan de regels voldoet voor optimale veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag