Wie moet de leiding nemen om een probleem van een potentiële lek op te lossen

12

Wie moet de leiding nemen om een probleem van een potentiële lek op te lossen

Phillemon
Phillemon
#Ramen en deuren · 4 jaren geleden

IN 2016 kocht ik een huis na totaalrenovatie van een projectontwikkelaar (met 21% BTW).

Intussen blijkt er op 1 welbepaalde plaats water van achter/binnen de crepi gevelbekleding te lekken op 1 van mijn vensterruiten, langs een minuscule opening tussen de crepi en het vensterraam. (Het gaat heel duidelijk NIET om regenwater dat langs de buitenkant van de crepi naar beneden druppelt.)

De foto in bijlage illustreert het druppelspoor dat duidelijk extra zichtbaar is (bovenop de regenspatten nadat we de ruiten enkele maanden niet hebben gewassen).

De cosmetische impact vandaag deert me niet zo zeer. Ik maak me wel zorgen dat er een dieperliggend probleem is dat potentieel dure breek- en herstelwerken met zich mee kan brengen over enkele jaren, omwille van een fout waar ik niet verantwoordelijk voor ben en waarvoor ik dus de kosten niet zou moeten dragen.  

Ik heb de projectontwikkelaar aangesproken die mij voorstelde om de dakwerker + schrijnwerker + gevelafwerker samen te roepen.

- De dakwerker is al langsgekomen, heeft wat nieuwe silicone aangebracht (op de rand tussen de sierprofielen en de roofing van het plat dak boven de 1ste verdieping), maar me stellig verzekerd dat het lek onmogelijk van het dak kan komen.

- De gevelafwerker (= die de crepi plaatste) heeft me gebeld en geeft aan dat hij er niks mee te maken kan hebben.

- Bij de passage van de dakwerker heeft de architect (die hier net naast woont) aangegeven dat de schrijnwerker er ook niks mee te maken kan hebben. In plaats daarvan stelde hij voor de algemene aannemer (die elektriciteit, sanitair en diverse andere/kleinere schrijnwerkerij heeft gedaan, waaronder plaatsing van het deel van de gevel dat in houten latten is afgewerkt, zie foto) te laten komen om een test te doen en zo één en ander uit te sluiten als oorzaak. 

De algemene aannemer reageert echter niet op mijn e-mails. Toen ik hem (nu 3 maanden geleden) hier kort over opbelde (een week na mijn eerste e-mail), zei hij (surprise surprise) niet te geloven dat hij er iets mee te maken kan hebben. Op mijn e-mail reminders komt geen reactie.

Is het eigenlijk wel aan mij om dit te coördineren en het onderzoek van het probleem (en het leveren van de oplossing) vooruit te doen gaan? Wie zou dit eigenlijk moeten doen? Wat zijn mijn mogelijkheden?

De verzekering heb ik voorlopig nog niet gecontacteerd.

Alvast bedankt voor alle eventuele tips.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/69218/foto-lek.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c4aa73cb3dd2507fb7e7875711551b3chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/69218/foto-gevel.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a17bb87565442441c3f04c76d10bb631

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Naar mijn idee is het niet zozeer dat die vakmannen van destijds het probleem niet snel zouden kunnen vinden en oplossen maar eerder dat ze het gevoel hebben dat men hen na 5 jaar nog wil laten opdraaien voor de kosten, terecht of onterecht. 

Als je dat op zulke manier wilt opgelost zien dan gaat het een spelletje van lange adem worden met een heen en weer getrek tussen partijen met daarbij nog advocaten, zogenaamde experten, gerecht..... Je zal uiteindelijk een tiental mannen met aktentasjes zien gepasseerd hebben en een hoop praatjes hebben moeten aanhoren zonder dat er ook maar iets opgelost zal zijn. Ik ken dat !

Daarom de raad, zoek een ervaren vakman, laat die rustig de zaak onderzoeken en wellicht is het dan op een paar uurtjes opgelost en gaat het u veel minder kosten en kopzorgen opleveren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe onderhoud je je raamprofielen?

Hoe onderhoud je je raamprofielen?

Benieuwd welk type raamprofiel het makkelijkst te onderhouden is? We zetten de onderhoudsvereisten van pvc, hout en aluminium voor je op een rij.

Lees meer

Driedubbel glas in je ramen voor optimale isolatie en meer wooncomfort

Driedubbel glas in je ramen voor optimale isolatie en meer wooncomfort

Je woning energiezuinig maken en je wooncomfort verhogen met driedubbel glas in je ramen? Ontdek meer over de voor- en nadelen, de prijs en premies.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vermijd oververhitting in huis. Ontdek hoe je met de tips van lichtexpert Joël Sels de warmte buiten en het licht binnen houdt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag