3

Aansluiting elektriciteit mono- of 3-fasig.

KDN
KDN
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Beste allemaal,

We zijn momenteel aan het bouwen en dienen onze definitieve elektriciteitsaansluiting aan te vragen.

Nu stellen we ons de vraag of we nu al een 3 fasige aansluiting vragen of toch beginnen met monofase. Wat betreft apparaten blijkt dit niet noodzakelijk volgens elektricien. We hebben enkel een warmtepomp als iets zwaarder apparaat.

We hebben momenteel geen elektrische wagen, maar die komt er binnen max 2 jaar zeker aan. Net daarom raadt onze installateur van de zonnepanelen ons aan om nu al 3 fasig aan te vragen.

Aangezien er vanaf 2022 capaciteitstarief zal ingevoerd worden, wil ik eerst wel zeker weten dat ik met een 3 fasige aansluiting niet sowieso zwaarder belast zal worden in die eerste 2 jaar (wanneer ik nog geen laadpaal heb), en dat ik dan beter nu voor monofase zou gaan om dan binnen 2 jaar een verzwaring aan te vragen.

Volgens mij heeft dat dat capaciteitstarief dat capaciteitstarief enkel een invloed op je piekverbruik en dus niet zozeer op het feit dat je een zwaardere aansluiting hebt.

Alvast bedankt voor jullie advies hierin! 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 jaren geleden

Capaciteitstarief monofase of 3-fase is identiek:  t Is je maandelijks gemeten piekkwartierverbruik uitgemiddeld.  Dus elke maand wordt het hoogste piekverbruik onthouden met een minimum van 3 kwh en de piekverbruiken van 12 maand worden uitgemiddeld.  

Je kan in principe de kast al driefasig laten uitkableren en in monofase aansluiten doch om over te schakelen naar 3 fasen moet de electricien langskomen om driefasig uit te kableren (uurtje werk als alles 3 fasig klaar was), moeten de schema s aangepast worden (nog een uurtje) en moet er herkeurd worden (100-150€) en moeten er heraansluitingskosten betaald worden (ken de prijs niet)

Bottom line : direct 3 fasig aansluiten zal goedkoper zijn in uw geval

0
bobje
bobje
0 12 Verbouwer
4 jaren geleden

Ik zou kiezen voor een monofase. Ik rij zelf reeds 3 jaar elektrisch met een batterijcapaciteit van 33 kwh. De batterij is in 4,5u volledig opgeladen in de veronderstelling dat deze volledig leeg was wat in de praktijk zelden gebeurt. In de zomer heb ik een rijbereik van 200km, in de winter ongeveer 170km.

Ik weet niet wat je woon werk afstand is maar meestal is dit ruim voldoende. Recente elektrische wagens hebben een grotere batterijcapaciteit en bijgevolg een langere laadtijd voor een lege batterij maar het bereik zal vergelijkbaar zijn met dezelfde laadtijd.

Mijn thuislader is aangesloten op een standaard monofase elektrische aansluiting in de garage van een appartement.

Indien de overschakeling voor veel mensen snel gaat (moeten) gebeuren vrees ik dat niet iedereen thuis zal kunnen laden en zeker niet tegen een hoge snelheid omwille van de belasting op het elektriciteitsnet.

Hier kan je de laadtijd berekenen en zie je het verschil tussen mono en 3-fase:

http://www.sibelga.be/nl/aansluitingen-en-meters/elektrische-wagen/laadtijden

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag