Daktimmer lange periode natgeregend.

10

Daktimmer lange periode natgeregend.

BartVQB
BartVQB
#Dak · 4 jaren geleden

De daktimmer (gedrenkte gelijmde leggers, spanten, latten, ...) voor de vervanging van ons dak werd in afwachting van geschikt weer naast de woning gestockeerd, in open lucht. Gedurende 2 maand is dit hout verschillende keren natgeregend. De dakwerker gaat de eerstvolgende periode van droog weer dit hout gebruiken. Kan dit kwaad in termen van het zich zetten van het hout, schimmel, rotten, ... ?

De dakwerker beweert van niet, zolang er langs binnen nog niet wordt afgewerkt en het hout op die manier nog een paar dagen kan drogen.

1
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
4 jaren geleden

Het hangt er van af hoe het hout is gestapeld. Als dat op een luchtige manier is gebeurd dan droogt dat buiten minstens even veel terug uit dan het nat wordt bij regen.

Kijk eens rond bij de grote houthandels, dan zal je merken dat veel van dat soort hout gewoon op die manier buiten is gestapeld.

Veel erger is hout dat nog te veel van zijn natuurlijk vochtgehalte bevat, hout wat te vers is dus.

Alle reacties

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

toch wel.

hout kan lang vocht stapelen en pas maanden later plots al het vocht afstoten.

het is bij het afstoten (drogen) dat de krimp ontstaat met alle gevolgen.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik denk dat het idd geen kwaad kan, zolang je maar wacht met afwerken tot alles goed gedroogd is. Hoe droog is het hout wat je bij een bouwmarkt koopt, dat stond vorige week misschien ook buiten. Wanneer je de vochtigheid van het hout wil weten, kan je altijd nog een vochtmeter kopen (lijkt mij overbodig). Eigelijk had je je deze vraag eerder moeten stellen, maar ik denk dat je dat inmiddels weet. 

0
Vivax
Vivax
4 jaren geleden

Ik denk dat het idd geen kwaad kan, zolang je maar wacht met afwerken tot alles goed gedroogd is. Hoe droog is het hout wat je bij een bouwmarkt koopt, dat stond vorige week misschien ook buiten. Wanneer je de vochtigheid van het hout wil weten, kan je altijd nog een vochtmeter kopen (lijkt mij overbodig). Eigelijk had je je deze vraag eerder moeten stellen, maar ik denk dat je dat inmiddels weet. 

Hout kan na 6 mnd of meer plots al zijn vocht afstaan. 
dan zal alles kromtrekken wat er aan vast hangt en veel vocht (kilo's) vrijgegeven worden dat weer in iets anders kan trekken. 
zo is er regelgeving qua hout bij HSB en houtmassief mbt opslag en max vochtgehalte.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Het hangt er van af hoe het hout is gestapeld. Als dat op een luchtige manier is gebeurd dan droogt dat buiten minstens even veel terug uit dan het nat wordt bij regen.

Kijk eens rond bij de grote houthandels, dan zal je merken dat veel van dat soort hout gewoon op die manier buiten is gestapeld.

Veel erger is hout dat nog te veel van zijn natuurlijk vochtgehalte bevat, hout wat te vers is dus.

0
Vivax
Vivax
4 jaren geleden

net daarom: als het buitenligt/gelegen heeft, moet het zijn drogingsperiode krijgen ALVORENS te gebruiken.

Als het beregend is, kan kan dat maanden duren vooraleer de krimp ontstaat.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Je mag beregend en oppervlakkig vochtig hout niet vergelijken met vers hout !

Vers hout is door en door (te) vochtig tot in de kern door de sapstroom. Dat kan maanden duren eer dat vocht is uitgedroogd en meestal gebeurt dat uitdrogen dan gewoon buiten in weer en wind. Of als het snel moet gaan in een droogoven.

Eens gedroogd zal dit nooit meer zo vochtig worden. Zelfs als dat maanden luchtig in de buitenlucht ligt zal dat hout hoogstens oppervlakkig een beetje nat worden en nooit tot in de binnenkant der balken. En dat oppervakkige regenwater dat er af en toe op valt zal na de bui binnen de kortste tijd terug opgedroogd zijn.

Krimp ontstaat niet bij oppervlakkig vochtig hout maar bij hout dat nog te vers is en dus inwendig vochtig is.

Voor schimmel of houtrot is geen gevaar, daarvoor is het hout immers gedrenkt.

0
Vivax
Vivax
4 jaren geleden

Je mag beregend en oppervlakkig vochtig hout niet vergelijken met vers hout !

Vers hout is door en door (te) vochtig tot in de kern door de sapstroom. Dat kan maanden duren eer dat vocht is uitgedroogd en meestal gebeurt dat uitdrogen dan gewoon buiten in weer en wind. Of als het snel moet gaan in een droogoven.

Eens gedroogd zal dit nooit meer zo vochtig worden. Zelfs als dat maanden luchtig in de buitenlucht ligt zal dat hout hoogstens oppervlakkig een beetje nat worden en nooit tot in de binnenkant der balken. En dat oppervakkige regenwater dat er af en toe op valt zal na de bui binnen de kortste tijd terug opgedroogd zijn.

Krimp ontstaat niet bij oppervlakkig vochtig hout maar bij hout dat nog te vers is en dus inwendig vochtig is.

Voor schimmel of houtrot is geen gevaar, daarvoor is het hout immers gedrenkt.

ook weer fout.

er bestaat specifieke regelgeving voor transport, opslag en plaatsing hout voor massief houtbouw en hsb.

Zelfs tijdens het transport moet de lading afgedekt zijn van mogelijke neerslag, net zoals dat moet tijdens de bouw.

heel wat issues met hsb en massiefbouw zijn te wijten aan het niet respecteren van deze voorschriften van de houtfabrikanten/leveranciers.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Vivax (art....) als je zegt "ook weer fout", dan zou het nuttig zijn dat je ook zegt wat er dan precies fout is aan wat ik hierboven heb gesteld. We gaan niet zo maar wat zeggen hé !

Ik heb het in ieder geval nog eens herlezen en ik vind in die tekst niets dat niet zou kloppen.

Heb je nu al eens bij houtzagerijen of houthandels gaan zien waar al dat daktimmerhout massaal staat opgestapeld ?

Heb je ooit al eens een balk doorgezaagd die een paar maanden aan de buitenlucht was blootgesteld ? Die is namelijk inwendig droog tenzij het vers hout was.

Verder moet je bouwers niet zo ongerust maken dat ze hun beklag zouden gaan doen bij hun timmermannen omdat hun daktimmerhout is natgeregend. Als dat luchtig is gestapeld dan kan dat hoegenaamd geen kwaad. Dat is oppervlakkig vocht dat na de regenbui binnen de kortste keren weer is opgedroogd.

Weet ook dat vele houtconstructies zelfs tientallen jaren zonder bescherming aan weer en wind blootgesteld kunnen blijven zolang ze maar telkens na een bui terug kunnen opdrogen.

0
Jjon
Jjon
1 6 Verbouwer
4 jaren geleden

ook weer fout.

er bestaat specifieke regelgeving voor transport, opslag en plaatsing hout voor massief houtbouw en hsb.

Zelfs tijdens het transport moet de lading afgedekt zijn van mogelijke neerslag, net zoals dat moet tijdens de bouw.

heel wat issues met hsb en massiefbouw zijn te wijten aan het niet respecteren van deze voorschriften van de houtfabrikanten/leveranciers.

Stop eens met trollen.

Dit hout is geimpregneerd, en kan daarom nog weken lang buiten blijven liggen. Massiefhout is iets helemaal anders als planken die gebruikt worden voor de constructie van een dak.

De vochtigheid van de planken kan wel een klein probleempje opleveren als je de afwerking (gipsplaten / isolatie) te snel na het plaatsen al laat doen, aangezien het hout mee moet acclimatiseren. Maar voor de rest moet je geen stress hebben.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Offertes voor dakwerken: zo vergelijk je slim en kies je de juiste vakman!

Offertes voor dakwerken: zo vergelijk je slim en kies je de juiste vakman!

Offertes voor dakwerken bij vakmannen in je buurt? Vraag hier gratis offertes op maat aan bij betrouwbare dakwerkers en ontdek waarop je moet letten.

Lees meer

Prijs dak ontmossen: wat bepaalt de kosten en hoe bespaar je?

Prijs dak ontmossen: wat bepaalt de kosten en hoe bespaar je?

Mos op je dak ziet er onverzorgd uit en kan leiden tot beschadigingen. Ontdek de prijs om je dak te laten ontmossen en hoe je kan besparen.

Lees meer

Controle en onderhoud van je dak: stappenplan

Controle en onderhoud van je dak: stappenplan

Je dak krijgt heel wat te verduren. Daarom is een periodiek onderhoud belangrijk. Met dit stappenplan controleer en onderhoud je je dak in vier stappen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag