5

differentieelschakelaar in parallel

Sannick1
Sannick1
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hey allemaal,

Wij hebben op dit moment een differentieel van 300mA van 40A  2P met 7 zekeringen achter en een differentieel van 30mA van 63A 2P ( zonnepanelen ) met 16 zekeringen achter.

Als er hier een stroompanne of storing is springt ons differentieel van 30mA af. Dan moet ik ongeveer 8 zekeringen afzetten voor ik het differectieel kan opzetten ( anders springt hij gewoon terug af ) en dan de 8 zekeringen terug opzetten ( maakt niet uit welke 8 van de 16 ik afzet heb al verschillende combinatie's geprobeerd ).

Nu kan ik en mag ik een differencieel van 30mA in parallel plaatsen met de bestaande 30mA en dan de zekeringen opsplitsen in 2 groepen van 8 zekeringen? Of is het beter deze in parallel te plaatsen met de 300mA ? Of heeft het in parallel plaatsen geen nut omdat ze dan beide zouden afspringen ? Of hoe zouden jullie dit probleem oplossen  ?

Installatie is nieuw van 2015 en de 30mA diff is nieuw van 2016 ( met het plaatsen van de zonnepanelen ) en alles is gekeurd in 2015 en de zonnepanelen in 2016

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Als je die differentieel niet kan inschakelen zonder alle kringen eerst uit te schakelen wil dit zeggen dat je met een probleem zit, waarschijnlijk een lek dat tegen de 30mA grens aanleunt. Je zal dit dus moeten zoeken. 

Opbouw van jouw installatie is mij niet helemaal duidelijk maar als die PV omvormer achter die 30mA hangt dan is dat waarschijnlijk de oorzaak. Die dingen hebben een behoorlijke lekstroom en hang je daarom best niet achter die 30mA maar achter een 100 of 300mA. 

Uitzonderlijk kan het ook dat die 30mA aardlekschakelaar zelf defect is. 

Kringen verdelen over meerdere aardlekschakelaars, parallel schakelen zoals jij dat noemt, heeft geen zin. 

0
Sannick1
Sannick1
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Dit was ook mijn eerste gedacht en ik heb dit getest door de zekering tussen de omvormer en de differecieel af te zetten. Maar de 30mA kreeg ik niet op.

Misschien even ter verduidelijking. Achter de 30mA zitten 16 zekeringen. Als er 9 van de 16 opstaan lukt het niet om het differecieel op te zetten en het maakt niet uit welke 7 van de 16 zekeringen af staan.

De differecieel springt niet zomaar af het is enkel waneer er een stroompanne of storing is bij fluvius dat heel de wijk zonder stroom valt en vandra deze ingeschakeld word springt mijn differencieel af.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Dat deze uitschakelt als de spanning terugkomt is zeker niet abnormaal. Heb je oa bij toestellen met netfilters maar ook elders, abnormaal veel totale lengte aan bedrading bv.  

Veroorzaker(s) zal je moeten isoleren. zo moeilijk is dat niet. Gewoon alle verbruikers uit het stopcontact of afkoppelen en dan kijken of dit probleem zich nog voordoet. Als dit niet verdwijnt bestaat de kans dat dit de aardlekschakelaar zelf is. Gewoon uitwisselen. 

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 264 Andere professioneel
4 jaren geleden

Anders gewoon eens kijkien waar je een megger kunt huren of iemand die met een megger kan komen meten voor je stukken maakt dan kun je ook zien waar er verlies op zit.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag