2 aansluitende bouwpercelen gekocht, mag je gemene muur hiertussen volledig afwerken?

6

2 aansluitende bouwpercelen gekocht, mag je gemene muur hiertussen volledig afwerken?

sanderD
sanderD
#Muren · 4 jaren geleden

Ik heb 2 aansluitende bouwpercelen gekocht en zou de gemene muur die hier "normaal" tussen zou staan willen afwerken met gevelsteen en ramen, mag dit? Het andere aansluitende perceel is bouwgrond, maar zou gebruikt worden als tuin.

Vanuit de gemeente zeiden ze mij dat dit niet mag, aangezien er steeds de mogelijkheid moet zijn om een 2de huis ernaast te bouwen.

Echter las ik dit artikel op Livios en kan ik toch concluderen dat er helemaal geen sprake is van een gemene muur als je in het bezit bent van beide percelen. Indien hier iemand ervaring mee heeft, zou dit handig zijn om mij hierbij te helpen.

Nergens in de wetgeving staat een definitie van het begrip 'gemene muur'. Deze leemte werd gelukkig ingevuld door de rechtspraak. Zo oordeelde het Hof van Cassatie dat de gemene muur "een muur is die dient tot afsluiting tussen erven en tot steun van constructies tegen deze muur aangebracht". Aangenomen wordt dus dat een gemene muur een muur is, die tot scheiding dient van twee aan elkaar grenzende, al dan niet bebouwde erven en die aan verschillende eigenaars toebehoort in gemeenschappelijke eigendom. Uit deze definitie kunnen we een aantal kenmerkende elementen distilleren:

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dat gaat louter over de definitie van een gemene muur.

In jouw geval zou het gaan over wat er bij het bouwen van een woning al dan niet wordt toegestaan.

Vermoedelijk is bij uw percelen vastgelegd dat daarop enkel een woning mag gebouwd worden tot op de perceelsgrens en bijgevolg ook met een blinde muur.

Ik verwacht dan ook dat je geen bouwtoelating zult krijgen wanneer je een plan indient met ramen of deuropeningen in die blinde gevel.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Je kan ook creatief zijn. Is een keer op tv gezien, man mocht geen garage maken. Oplossing voorgevel draait open en dicht. Dit was wel toegestaan, dus denk creatief die richting uit. Bijvoorbeeld wanneer je de raamluiken dicht draait, zie je alleen nog de blinde muur. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Eens zien wat er in het BPA en de aanverwante omschrijvingen zoals verkavelingsvergunning  van wat er precies mag gebouwd worden. Als een voorwaarde is dat het een rijwoning moet zijn met een minimale en maximale hoogte. Is er een bouwverplichting op beide percelen? Van een halfopen bebouwing zal er geen sprake zijn. Probleem is ook de aangrenzende woning die met een onafgewerkte gemene muur blijft zitten

Als het deel uitmaakt van een verkaveling moet je ook eerst een wijziging trachten te bekomen van die verkavelinsvergunning, ook geen eenvoudige zaak.

Aangezien je blijkbaar al eigenaar bent van beide percelen kan je altijd een bouwaanvraag indienen en bij een negatief resultaat in beroep gaan bij het provinciebestuur. 

0
sanderD
sanderD
0 1 Bouwer
4 jaren geleden

Op beide percelen is er geen bouwverplichting. Kan er een probleem zijn als je de "gemene" muur die er eigenlijk niet is, afwerkt met gevelsteen en dan zonder ramen?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat lijkt mij geen probleem, het is dan nog steeds een blinde muur en kan nog altijd als wachtgevel beschouwd worden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bouwen met blokken uit cellenbeton: prijs en plaatsingstips

Bouwen met blokken uit cellenbeton: prijs en plaatsingstips

Blokken uit cellenbeton combineren een snelle plaatsing met zeer goede isolatie. Ontdek meer over de prijs en ga aan de slag met onze plaatsingstips.

Lees meer

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

Ontdek hoe de innovatieve mosgevel van het Nederlandse Respyre jouw woning duurzaam en groen en je omgeving koeler maakt.

Lees meer

In de kijker: creëer je eigen gevelbekleding

In de kijker: creëer je eigen gevelbekleding

Ontwerp je eigen unieke gevelbekleding. Kies uit diverse texturen en afwerkingen voor een gepersonaliseerde gevel, geschikt voor elke bouwstijl.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag