4

elektrische boiler 3 fasig aansluiten

Jones87
Jones87
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Beste,

Een vraag om een boiler 3 fasig aan te sluiten.

Ik kan hem monofasig 230 v , 3 fasig 230V en 3 fasig 380( 400) V aansluiten.

Ik heb een aansluiting 3x400V+N.

Om van monofasig naar 3 fasig te gaan dien ik een ander printplaatje te monteren dat erbij geleverd is.

Maar hier is geen aansluiting voor de nul ( blauwe draad) , alleen maar L1, L2 en L3. Waarschijnlijk omdat het een symmetrische belasting is.

Dien ik dan best de vierpolige zekering in mijn kast te veranderen door een driepolige ?

Of kan ik de vierpolige zekering ook gebruiken en dan de nuldraad niet aansluiten?

Hoe zit het met de diff van 30mA. Slaagt deze wel af als de nuldraad niet is aangesloten, of ziet deze ook een stroomverschil tussen de verschillende fasen.

Ik heb al een vraag gesteld aan de fabrikant maar omdat ik geen aannemer met BTW nummer ben kunnen ze mij niet verder helpen.

Groetjes , Jonas

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70081/printplaat-voor-3-fazige-aansluiting-bulex-bowlera-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=77a35809045c8bcb617a11bee27bc9cc

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Een 3F boiler is idd een symmetrische belasting, net zoals motoren en heeft dus helemaal geen N nodig. Ben overigens verbaasd dat je dat printje moet uitwisselen, de weerstanden van die boiler zal je immers ook moeten herbedraden (in ster schakelen) en tussen dit sterpunt en de fasen staat ook 230V, wat het oorspronkelijke printje kan voeden. Niettegenstaande handleiding volgen om deze om te bouwen. 

Klopt, die 4-polige zekering kan je behouden, N gewoonweg niet aansluiten. Een 4P zekeringautomaat is eigenlijk 3P+N, maw die N pool ziet er wel hetzelfde uit maar is dit niet, opent als laatste en sluit als eerste. In bepaalde types zit zelfs geen beveiliging in die pool, dus enkel de fasepolen (1/2, 3/4 en 5/6 gebruiken als er dit op staat). 

Een aardlekschakelaar heeft geen nul nodig om af te vallen, ook niet alle fasen en zelfs geen aarding. Zolang alle stroomvoerende geleiders van die verbruiker maar door de aardlekschakelaar gaan is het OK, of er dat nu 1F, 2F, 3F met of zonder N zijn. Die meet immers gewoonweg de vectoriele som van alle stromen door zijn polen, is die niet meer nul, ttz >10/30/100/300mA dan valt die af. 

0
Jones87
Jones87
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste,

In de handleiding staat enkel dat je de printplaat moet vervangen.

Heb het nog eens in de sanitairzaak gevraagd, vorige keer dat ik het daar vroeg wist die persoon het niet.

De voeding komt toe op de printplaat en de kabels van de weerstanden ook.

Je dient volgens de handleiding alleen maar alle fichen los te pluggen, printplaat te vervangen en alles hier trg op aansluiting. Dacht ook dat je de weerstanden anders zou moeten aansluiten , maar bij de nieuwere type boilers lijkt dit nu door de elektronica te gebeuren.

De printplaat voor monofasig 230V en 3 fasig 400V zitten in de verpakking en de printplaat voor 3f 230V kan je bijbestellen moest je deze nodig hebben.

Nu nog zoeken naar  een programmatiemodule zodat de boiler alleen oplaadt als de zonnepanelen werken. Of zelf iets samenstellen met een driefasige contactor die ik laat aansturen door een tijdsmodule.

Groetjes, Jonas

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Aah, nu begrijp ik het, die printplaat zelf doet het nodige om de weerstanden correct te schakelen. Dat is nog eenvoudiger natuurlijk. 

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag