4

Fundering door aanliggende kelder

Driesbsmns
Driesbsmns
#Fundering · 4 jaren geleden

Geachte, Ik heb een bouwgrond gekocht voor halfopen bestemming... met bedoeling om volgend jaar te beginnen bouwen. mijn aanliggende buur begint volgende week zijn kelder uit te graven, hierbij zal hij ook +- 1 meter van mijn grond uitgraven worden om de nodige werken uit te voeren. Nadien wilt hij deze 1 meter terug opvullen met grond, ik heb me laten vertellen dat deze grond extra gefundeerd moet worden als ik ga bouwen en zo ook extra kosten met zich meebrengt... mijn vraag: zijn deze extra kosten/ verplichtingen niet voor mijn aanliggende buur, gelet hij mijn (1m) grond gebruikt?

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Doe je zelf geen kelder bouwen, laat het gat dan eventueel groter maken

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Wanneer ga je bouwen ?

Volgende week ? Laat dan de funderingslseuf open en laat de fundering optrekken door je aannemer, mits overleg natuurlijk met je architect en stabiliteitsingenieur.

Pas binnen 1of 2 jaar ? Dan zal de aangevulde grond wel inklinken op natuurlijke wijze maar niets belet je om de aanvulgrond in lagen van 20-25 cm te laten aandrillen met een trilstamper ( kosten buur natuurlijk)

Heb je hem expliciet toestemming gegeven om de grond op jouw perceel uit te graven ??? Want dit is geen effidentie en MOET steeds schriftelijk goedgekeurd zijn. Je mag dit ook weigeren.

Heb weet van zo'n uitgraving op het naastgelegen perceel om de kelders te graven. Echter deze kwamen verder weg te liggen dan de bouwzone van de buur. AAnvulling was gebeurt met zavel en steenafval. Eigenaar heeft buur en aannemer hier voor de rechtbank gedaagd om de vervuilde grond met steenslag te verwijderen en aan te werken met goede tuingrond. Hij kon zijn tuin niet volledig gebruiken en aanleggen.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden

Alles hangt af van hoe jij gaat bouwen.

Als het ook met een kelder is grenzend aan zijn kelder dan is er geen probleem.

Als dat niet het geval is dan moet de buurman de uitgraving op jouw terrein terug opvullen op een manier dat de opvulling even stabiel gaat zijn als de rest van uw grond op diezelfde diepte.

Als men gewoon de uitgegraven grond terug in de uitgraving kiept dan zal die zelfs na vele jaren nooit meer op natuurlijke wijze terug zo stabiel worden als de rest van de ondergrond.

Dus best in lagen aanvullen met zand of stabilisé en telkens aandrillen. Zeker niet de uitgegraven grond hiervoor gebruiken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag