sandwichpanelen na-isoleren aan binnenzijde. Hoe voorkom je condens en moet er dampdichte folie bij?

13

sandwichpanelen na-isoleren aan binnenzijde. Hoe voorkom je condens en moet er dampdichte folie bij?

hilje
hilje
#Isolatie · 4 jaren geleden

ik wil mijn dak van sandwichpanelen extra isoleren aan de binnenzijde en dan afwerken met gipsplaat. moet ik hierbij gebruik maken van dampdichte folie? Ik las al dat ik de helft van de warmteweerstand van de panelen moet gebruiken als isolatie om condens te voorkomen. 

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
4 jaren geleden

@Carl,

ik stel vast dat idd velen de bouwfysica niet kennen, noch wat Glaser wel en vooral niet doet. 
Glaser bepaalt enkel het dauwpunt op basis van de maximale dampspanning en de actuele dampspanning. Daarbij wordt geen rekening gehouden met capilariteit, reeds aanwezig vocht, en al helemaal geen vochttransport door convectie (enkel diffusie dmv Sd waarde (mu *d)). 
of je nu 1m isoleert of 5cm, of eerst 20 cm en dan nog eens 10cm erbij, de vuistregel is natuurlijk enkel van toepassing als er reeds een dampscherm aanwezig is. Dan blijf je best onder 1/3 van de R waarde als je geen nieuw dampscherm kunt plaatsen. Je kan elke isolatie beschouwen als de samenstelling van zijn lagen en daar zijn geen beperkingen (liefst de meest dampdichte laag aan de warmste kant. 
het probleem is echter helemaal niet diffusie, maar wel convectie. Daar wordt gemakkelijk een factor 1800 (per lopende meter, per spleet van 1mm) meer vocht getransporteerd dan bij diffusie. Diffusie mag je eigenlijk verwaarlozen, alles draait rond luchtdichtheid (convectie dus) vandaar het belang van een luchtscherm (en dus zijn bijzondere aanwerking aan wanden en overgangen). 
de luchtdichtheid wordt in praktijk bepaald door het dampscherm. 

Glaser gebruikt ook klimaatgegevens, maar bezonning  is geen voorwaarde voor een berekening, dat zit vervat in de klimaatdata.

in casu van TS moet je echter vooral kijken naar welke binnenklimaatklasse er is en de helling van het dak. 
dat de warme kant van de panelen in deze het dampscherm zijn en je dus in die context beperkt bent tot extra isolatie ALS je geen extra dampscherm plaatst , is hopelijk duidelijk voor iedereen. 
concreet zal TS een dampscherm moeten plaatsen met een hoge weerstand, gezien er reeds een hoge weerstand is. 
Glaser is een statische benadering, wij gebruiken Glasta, wat ons toelaat om meer parameters van de actuele situatie in te geven.
u-wert is voor pussies :-)
bij gebruik van sandwichpanelen is een hygrische berekening noodzakelijk , los van welke klimaatklasse ook als je gaat bij-isoleren. 

de historiek van Glaser staat trouwens los van intelligente dampschermen. Glaser bestaat al tientallen jaren , intelligente dampschermen niet. 
voortschrijdend inzicht heeft geleerd dat de meeste dampschermen een te hoge diffusieweerstand hebben in de zomer, waardoor de zomercondensatie een probleem kan zijn. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

@Radiodetection (Flir, Vivax, art....)

Je zegt terecht dat velen de bouwfysica niet kennen. Maar zo zijn er ook velen die, ondanks het veelvuldig gebruik van vakjargon, er toch in slagen om de bal volkomen mis te slaan.

De hierboven al een paar keer genoemde vuistregel over een beperking van bijkomende isolatie (1 op 2) is hier zeker van toepassing en dus lijkt het me zeer risicovol om hier van af te wijken.

Maar de topicstarter had dat al begrepen geloof ik.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag