Huis kopen met partner die al tweede eigendom heeft. Wat is de beste manier?

4

Huis kopen met partner die al tweede eigendom heeft. Wat is de beste manier?

Lxx
Lxx
#Regelgeving · 4 jaren geleden

In 2017 kocht ik een huis van 200.000 euro. Ik kon dus profiteren van klein beschrijf en de woonbonus. Nu wil ik met mijn partner op zoek gaan naar een gezinswoning. Ik kan mijn huis houden en dit verhuren. Ik kan dit ook als onderpand gebruiken en hoef dus geen 10 of 20% eigen inbreng te hebben. Ik vroeg me af hoe het zit met de registratierechten voor ons 2e huis. Kan mijn vriend dit deels aankopen aan 3% en dat ik dan deels 12% registratierechten betaal? Wat zijn de implicaties wat betreft de woonbonus en eigen inbreng? Wat is m.a.w. de meest voordelige constructie om het tweede huis te kopen? 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Dit hangt af van de verdeelsleutel die jullie bij de notaris vastleggen, dit hoeft immers niet 50/50 te zijn. Jij betaalt 10% op jouw deel en jouw vriend 6% op zijn deel (3 en 12% is nog niet van kracht). Bij niet-gehuwde partners bestaat er immers niet zoiets als een wettelijk stelsel en is datgene bepalend wat jullie bij de notaris vastleggen en dat kan letterlijk zowat alles zijn, ook de verdeelsleutel van de lening, eigen inbreng, modaliteiten bij beeindigen relatie en erfenis. Vandaar ook dat je dat best heel grondig vastlegt bij een notaris. 

Laagste registratirechten heb je uiteraard als jouw vriend de woning voor 100% aankoopt. 

0
Lxx
Lxx
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

En hoe zit het dan met de hypotheek?

Kan mijn vriend bv. aan 100% registreren en kan de hypotheek toch verdeeld worden (bv. 30-70). 

Als we dan later trouwen, gaan we in gemeenschap van goederen trouwen. Komen dan beiden huizen in de gemeenschap? 

Bedankt! 

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zoals ik het begrijp had je een huis gekocht voor 2 honderd duizend euro?

Was toen je dat deed al in een relatie of niet?

Indien niet dan is die woning nog steeds op jouw naam en je draagt alle kosten die je grotendeels op de huurder kunt schuiven.

in gemeenschap van goederen trouwen ok, maar bij een scheiding iets minder evident en helaas gaan er veel koppels die weg op.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Huurwoningen met een slecht EPC verdwijnen vanaf 2030 van de huurmarkt

Huurwoningen met een slecht EPC verdwijnen vanaf 2030 van de huurmarkt

Vanaf 2030 mogen huurwoningen met een slecht EPC-label niet meer verhuurd worden. Minister van Wonen wil zo verhuurders stimuleren om te renoveren.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

De regering hervormt de btw op sloop en heropbouw. Vanaf 1 juli 2025 betaal je 6% btw als je koopt via een projectontwikkelaar of sleutel-op-de-deur.

Lees meer

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er een nieuw dynamisch capaciteitstarief? Energie-expert verwacht aanpassingen die piekverbruik afstraffen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag