In plaats van zich op 1 verkeerd gemetste muur te richten , zou ik mijn aandacht , tijd en geld richten op het feit dat je aannemer te traag werkt ( moeilijk te bewijzen )
Je facturen opstuurt zonder detaillering ( kijk facturen na op de verplichte gegevens die er op moeten staan en op de geldigheid van de voorwaarden)
Je niet in het bezit bent van een gehandtekende offerte door beide partijen.
Nagaan of hij bevoegd is om deze aannemingswerken uit te voeren.
Nagaan of zijn werken wel conform zijn met goed vakmanschap
Nagaan of zijn werken veilig zijn.
Opgelet je moet wel de afweging maken tussen kosten - baten.
Maar met zelf wat assertief en zeer correct naar de aannemer toe te handelen ( en dan doel ik met ervoor te zorgen dat u bewijs hebt van uw opmerkingen, klachten, aanmaaningen, vragen en protesten ) kan u al veel bereiken.
Voordeel hiervan is : ofwel schiet uw aannemer in gang en loopt hij de kantjes er niet meer vanaf. Ofwel hebt u al stukken en een historiek indien het voor de rechtbank zou komen.
PS: probeer een rechtbank te vermijden , kost alleen maar geld. Maar met een gedegen opgebouwd dossier naar een raadsman gaan en die dan een brief schrijft gebaseerd en ondersteund door uw dossier kan al veel beteken.
Houdt 1 ding in gedachten: al wat u beweert moet u bewijzen ... maar dat geldt ook voor de aannemer.
Dus als dat muurtje slecht is gebouwd zal u moeten aantonen waarom u dat beweert. Enkel zeggen is niet voldoende. En spijtig genoeg ik lees hier weinig of geen aantoonbare elementen waarom die muur moet herdaan worden.
Je architect zegt wel barsten maar dit kan door de aannemer gecounterd worden door te zeggen : komt een netje over.