Digitale watermeter, onverklaarbaar verbruik van bijna 5 m3 op 1 dag

38

Digitale watermeter, onverklaarbaar verbruik van bijna 5 m3 op 1 dag

artemis
artemis
#Sanitair · 4 jaren geleden

Besten, mijn eerste vraag hier.

Wij kregen onze jaarlijkse factuur van Water-Link en ons verbruik was gestegen, hoewel wij zuinig zijn. Sinds een 2 jaar hebben wij een digitale meter. Ik check voor de eerste maal ons verbruik via ons profiel in detail.

Ons verbruik is al jaren vrij constant, en nee we hebben geen lek (verbruik 0 tijdens vakantiedagen). Ik merk op dat er in de maand april bijna een dubbel verbruik was en in detail blijkt dat wij specifiek op 6 april 4,706 liter water verbruikt zouden hebben terwijl ons daggemiddelde zo en 210 liter was. Onverklaarbaar! Dat is bijna een maandverbruik op 1 dag. Zie screenshot.

Belde naar Water-Link en kreeg een vrij incompetente Nederlandse dame aan de lijn (soms moeilijk te verstaan) die niet goed mee was en enkel beweert dat wij dat water toch kunnen verbruikt hebben door bv een hele dag een kraan te laten lopen en openstaan! Dit is een stadswoning zonder tuin, geen zwembad.. Ze gaat iemand van de dienst digitale meters laten terugbellen...

Dit klopt langs geen kanten.Wat is mijn verweer? Heb al gehoord dat digitale meters soms kunnen verspringen..

Alle reacties

0
artemis
artemis
0 14 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik heb de screenshot van onze detail waterverbruik toegevoegd maar ik zie ze niet. Weet niet wat misdaan

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

4.706 liter op 24 uur zou betekenen dat dit 196 liter per uur is, of 3,26 liter per minuut.

Een toilet dat doorsijpeld kan wel aan dit verbruik komen.

Je zou achter de digitale meter een analoge meter kunnen plaatsen, kun jezelf doen en kost maar iets van 30 euro.

Als de digitale meter doorslaat door interverenties of gelijk wat ga je dat direkt zien.

OP enig verschil na, zou bij korrekte werking en nergens een lek beide meters een gelijk verbruik moeten aangeven.

0
artemis
artemis
0 14 Andere particulier
4 jaren geleden

@ludo segers , het scenario dat je aanhaalt was onmogelijk hier. Agenda van die dag is ook goed gekend, een doorlopende chasse van toilet zouden wij meteen geweten hebben en kan niet 4,7m3 op 1 dag belopen. Wij waren thuislevers op dat moment. Echt onmogelijk.

wat je suggereert, een bijkomende analoge meter te laten plaatsen vind ik de wereld op zijn kop (we komen van analoog!), en zou WL dat dan nog accepteren als tegen-argument? Ik betwijfel het.

Meer reacties welkom want ik vind dit allemaal niet kunnen

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Dan mag jij nog zoveel "" niet kunne "" vinden, als de water maatschaapy zegt dat je dit verbruik hebt ga je het tegendeel moeten aantonen, zoveel is wel zeker.

Een wereld op zijn kop niet echt, is de enige manier om te weten te komen of je digitale meter met momenten niet kaduul slaat. Hoe ga je anders iets kunnen aantonen tegenover je watermaatschappy??? , 

In het beste geval plaatsen ze een nieuwe geijkte meter al dan niet op uw kosten als blijkt dat er met de oude meter niets mis is.. 

""" Hij die beweert, moet bewijzen " en alle middelen mogen daarvoor gebruikt worden.. 

Als je er echt 100% van overtuigd bent dat je geen lek of dergelijke hebt, en dit water-verbruik niet ten uwe laste kan gelegd worden dan is uw stelling dat de digitale meter de oorzaak moet zijn. Dus toon aan.. 

0
artemis
artemis
0 14 Andere particulier
4 jaren geleden

Ja, en hoe kan ik dat dan? Uit de digitale dagverbuiken terwijl we  op vakantie waren blijkt dat er nul verbruik was tijdens onze afwezigheid, dus zeker  geen lek.

Hoe kan ik dat in godsnaam aantonen terwijl ik het GVD zeker weet! Ze maken fouten.

Reacties van anderen ook steeds welkom! X

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je kan dat niet aantonen, je kan enkel op hun begrip en een commerciele tegemoetkoming hopen.

Met een tweede meter zou je de situatie van vandaag kunnen vergelijken maar helaas kan je hiermee het abnormale verbruik uit het verleden niet aantonen of verklaren, zeker niet als dat te wijten was aan een abnormaal hoog verbruik op één dag.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Het verbruik uit het verleden kan je nooit meer aantonen.

Maar wat wel kan met een analoge meter te plaatsen na de digitale meter is je huidig verbruik toetsen aan het huidig verbruik van je digitale meter om alzo een eventueel mankement van de digitale meter op te sporen. Deze werken via een beveiligde telecomverbinding (GPRS, CDMA of LTE-M). , dus weet zo nog maar niet in hoeverre dit 100% betrouwbaar is ,ook al beweert men dat dit wel is.. Wat had je anders gedacht??? 

Dit kan je dan ook weerleggen aan de watermaatschappy.

Alles wat na' de digitale meter geplaatst is, is je eigendom, en mag je aan sleutelen zoveel je wil.

https://www.bolasystems.com/home-water-meter-siemens-wfk30-e130?gclid=CjwKCAjwh5qLBhALEiwAioods9qT4iH1Uw6heCT8gGNfAj3SmlwgG9q9zOz-gGyKd_Rs953FuUk80xoCvS0QAvD_BwE

Indien je de analoge meter zou plaatsen (wat je gemakkelijk zelf kan uitvoeren ) neem dan een screenshot van beide meters met datum en uur.

Analoge meter kost iets van 30 euro, baat het niet dan schaad het niet, maar als er iets mis is met de digitale meter ga je dat snel opmerken. Een klein verschil zal er altijd tussen de twee wel zijn, maar dit is te verwaarlozen.

Liever 30 euro uitgeven, dan volgend jaar misschien weer zo een miskleun te ontvangen. Toch???

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
4 jaren geleden

Artemis, heel spijtig en zeer ambetant voor u maar een heel interessante case. Ik denk dat we hier onderscheid moeten maken tussen continue fouten en tijdelijke sporadische fouten. Continue fouten zijn vrij gemakkelijk te controleren en te verantwoorden want deze fouten blijven en de waterschappij kan het ook waarnemen. De tijdelijk, sporadische fouten zoals uw geval is een heel stuk ambetanter maar zijn volgens mij niet uit te sluiten bij digitale meters (zowel elektrische als water als gastellers). Ben echt nieuwsgierig hoe de maatschappij hier uiteindelijk gaat op reageren.

Het plaatsen van een analoge teller is wel een "technische" oplossing maar juridisch denk ik niet dat men hiermee veel verder komt. 

Misschien bij Test Aankoop eens polsen?

veel succes en laat nog iets weten!

0
artemis
artemis
0 14 Andere particulier
4 jaren geleden

Bedankt allen voor het meedenken. 
Ik begrijp dat wij dit moeilijk kunnen bewijzen. 

@ludo segers 

Bij wat je zegt over de betrouwbaarheid van de telecomverbinding stel ik me de volgende vraag: Er is enerzijds die verbinding die de meterstand of het verbruik doorgeeft, maar anderzijds is er de meterstand op zich. En ik denk dat het probleem daar moet liggen, die meterstand moet plots versprongen zijn. Als het enkel aan de verbinding lag (bv een foute meterstand doorgeven) dan zou dat zich nadien toch moeten rechtgezet hebben? Tenminste voor zoverre ik het begrijp..

Maar ik heb nog al gehoord van digitale meterstanden die plots verspringen. Ik zal dus de enige niet zijn met mijn klacht. Want net nu kunnen we ons zogenaamd dagelijks verbruik terugvinden, iets wat vroeger niet kon.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Op welke premies heb je recht?

Geef je gemeente in, selecteer een activiteit en vind de premies/subsidies waar je recht op hebt!

Vind je premies

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Droogte houdt aan: met deze tips bespaar je water

Droogte houdt aan: met deze tips bespaar je water

Vergeeld of zelfs ros gras, verdorde planten, … de droogte in ons land houdt aan. Bij gebrek aan regen is het slim om zuinig met water om te springen.

Lees meer

Een buitenkraan plaatsen: dit moet je weten over de soorten, plaatsing en onderhoud

Een buitenkraan plaatsen: dit moet je weten over de soorten, plaatsing en onderhoud

Buitenkraan kopen? Lees alles over soorten, prijs, plaatsing en onderhoud voor meer comfort en gemak in je tuin of oprit.

Lees meer

Soorten doorstromers voor warm water: werking, prijs en alternatieven

Soorten doorstromers voor warm water: werking, prijs en alternatieven

Altijd en snel warm water? Leer hoe een doorstromer werkt, ontdek welk type bij jouw behoeften past en de prijs ervan.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag