37

Opzegging huurcontract op tijd of niet

moeke55
moeke55
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Wij tekenden een huurcontrakt van 1 jaar stilzwijgend overgaand naar 9 jaar indien er geen opzeg is van verhuurder of huurder

het huurcontract loopt van 1 januarie 2021 tot 31 december 2021

Nu werd er door verhuurder een opzeg per aangetekend schrijven gedaan waarvan wij beicht in brievenbus vonden van Bpost met datum van aanbieding 1 oktober 2021

Nu zou ik willen weten of dit een geldige opzeg is of niet ,aangezien er 3 maanden voor het einde een opzeg gedaan moet worden

Volgens mij is dit te laat!!!

Mijn vraag is nu is deze opzeg geldig en welke datum teld de datum van poststempel of de datum van aanbieding/of ontvangst

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Nee, die 9 maanden schadevergoeding is enkel geldig als de verhuurder opzegt zonder motief de vervaldag van een 3-jarige periode. 

Voor hetgene wat de verhuurder hier doet bestaat er geen wettelijk vastgelegde schadevergoeding. In principe moet de verhuurder hier nu gaan wachten tot op het einde van de 3-jarige periode en dan 9 maanden schadevergoeding betalen, maar het is uiteindelijk aan de huurder om dat te accepteren.

0
Think
Think
6 83 Andere particulier
3 jaren geleden

Dat kan ook zoals bij wet voorzien met 6 maanden tegen het einde van de eerste 3 jarige periode.

Hangt af van hoe de huurder hier mee omgaat. Blijft hij tot einde van de 3 jarige periode. Beslissen partijen samen in een schriftelijke overeenkomst.

In elk geval kan hij 9 maanden huur als schadevergoeding claimen als hij vroeger vertrekt in de eerste 3 jarige periode. Opzeg is opzeg.

Let op het is niet opzeggen op de vervaldag van de 3 jaarlijkse periode.

Het is opzeggen tegen het einde van de eerste 3 jarige periode.

Wettelijk, moet de laatste dag van de opzegtermijn van 6 maanden vallen op de laatste dag van de 3 jaarlijkse periode

.

0
moeke55
moeke55
0 10 Andere particulier
3 jaren geleden

Het was niet de verhuurder maar de makelaar die de opzeg had gedaan,dit zelfs zonder medeweten van de verhuurder!!!

Snap nog altijd niet dat die  dat zo maar kunnen??

Maar probleem is met verhuurder zelf opgelost en we hebben een nieuw contract van 9 jaar gekregen

0
Think
Think
6 83 Andere particulier
3 jaren geleden

Een makelaar kan een beheercontract hebben voor het pand met uw eigenaar.

Men noemt dat rentmeesterschap, wat de makelaar wel of niet mag hangt af van het contract, dat kunnen wij niet weten zonder inzage van het contract tussen makelaar en eigenaar.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

-- 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Het was niet de verhuurder maar de makelaar die de opzeg had gedaan,dit zelfs zonder medeweten van de verhuurder!!!

Snap nog altijd niet dat die  dat zo maar kunnen??

Een makelaar kan idd een mandaat hebben om dat te doen, maar wat jij hier zegt is al heel uitzonderlijk. Normaal onderneemt een makelaar niets zonder de toelating van de verhuurder en al zeker geen opzeg. Dit heeft immers bijna altijd zeer zware financiele gevolgen voor die laatste. 

Moest dat mijn makelaar zijn dan had die dezelfde dag nog een opzegbrief gehad.

Ik vermoed dat de makelaar hier zijn kans schoon zag voor een nieuwbouwproject al dan niet op aandringen van een projectontwikkelaar en zo zonder medeweten van de verhuurder heeft geprobeerd om die huurcontracten te verbreken. Datgene wat rentmeesterschap opbrengt valt immers in het niet met de commissies voor de verkoop van nieuwe appartementen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Wat betekenen strengere EPC-regels vanaf 2030 voor jouw huurwoning? Joy Verstichele van het Vlaams Huurdersplatform vertelt wat de impact zal zijn.

Lees meer

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Wie zijn energiecontract wil opzeggen, betaalt binnenkort een verbrekingsvergoeding. Ontdek waarom de regering De Wever deze maatregel wil invoeren.

Lees meer

Hoe je huis beschermen tegen klimaatschade door een hittegolf of overstroming?

Hoe je huis beschermen tegen klimaatschade door een hittegolf of overstroming?

Met de klimaatschademonitor kan je opzoeken hoe schadegevoelig jouw gemeente is. Maar hoe kan je je woning beschermen tegen hittegolven en overstromingen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag