7

Voorschot bij aankoop nieuwe woning

Anke93
Anke93
#Regelgeving · 4 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hoe doen andere dit?

Wij willen onze huidige woning verkopen en een andere woning aankopen.

Ons budget zit dus voor een heel groot stuk in onze huidige woning. Maar als wij een bod willen doen op een andere woning en deze aanvaard wordt verwachten ze van ons een voorschot van meestal 10%! Dus voor een woning van 400.000 euro verwachten ze vooraf al 40.000 euro...

Wij kunnen geen 40.000euro op tafel leggen voordat wij ons geld van onze eigen verkoop hebben. 

Iemand dit ook voor gehad en hier een oplossing voor? 

Ik heb al met de bank gebeld maar die kunnen dat niet vooraf uitlenen. Ze zeggen mij daar dat dit toch echt eigen middelen moeten zijn.

Op deze manier is een nieuwe woning kopen toch bijna niet meer haalbaar? 

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een voorschot van 10% is geen wettelijke verplichting. Je kan een bod doen met bijkomende opschortende voorwaarden bv 

- Voorschot 5% 

- Goedkeuring overbruggingskrediet 

Kans is behoorlijk dat vele kopers die voorwaarden aanvaarden, zeker bij duurdere woningen.

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Maak een afspraak bij je bank voor dit soort zaken.

En stel de juiste vragen

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden

Bij de juiste vragen hoort ook de vraag naar een overbruggingskrediet.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een voorschot van 10% is geen wettelijke verplichting. Je kan een bod doen met bijkomende opschortende voorwaarden bv 

- Voorschot 5% 

- Goedkeuring overbruggingskrediet 

Kans is behoorlijk dat vele kopers die voorwaarden aanvaarden, zeker bij duurdere woningen.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 jaren geleden

Met je huidige lening kom je blijkbaar nauwelijks aan sparen toe.  Alle begrip.  Voor je nieuwe woning kan je dus ruwweg maar kapitaal lenen dat je kan krijgen met je huidige afbetalingscapaciteit.  

Dus is je budget de som van wat je overhoudt na kosten van de verkoop van je eigen huis verhoogt met het kapitaal dat je kan lenen met je huidige afbetalingscapaciteit.   Door de duurtijd te verlengen kan je t wat optrekken.   Niet vergeten dat uit deze som ook alle kosten te betalen zijn. 

Een overbruggingskrediet dient om het nieuwe huis te betalen bij akte als voor uw huis de akte nog niet verleden is.  Niet om een voorschot te betalen.

Als ouders niet willen/kunnen helpen zit er niets anders op om harder te gaan sparen:  analyseer waar je kan snijden in je uitgaven.  Etc.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Ik heb al met de bank gebeld maar die kunnen dat niet vooraf uitlenen. Ze zeggen mij daar dat dit toch echt eigen middelen moeten zijn. 

Ik heb de indruk dat bij jullie nog andere factoren meespelen, denk immers niet dat een bank een principieel bezwaar heeft om dit voorschot te overbruggen, zelfs persoonlijke lening als het moet. 
- Is jullie huidige woning volledig afbetaald? 
- Dekt de waarde van de huidige woning vlot de nieuwe woning? 
- Hebben jullie nog andere kredieten lopen, inclusief kredietkaarten? 

@Kris. Overbruggingskredieten worden voor verschillende doeleinden gebruikt, niet enkel woningen. Ook de terugbetaling is niet noodzakelijk de verkoop van je huidige woning, kan ook een uitbetaling van een levensverzekering zijn, of erfenis. Zolang de bank maar overtuigd is dat je in de mogelijkheid bent om dit terug te betalen. 

0
Scheunepeuny
Scheunepeuny
4 37 Bouwer
4 jaren geleden

Stel, je wil een woning kopen van 400.000€, maar je huidige woning verkoop je voor bv 320.000€, dan zal je bij de bank een overbruggingskrediet moeten aanvragen.

Er moet dan een officiële schatter van de bank langskomen (+-300€), die de waarde van je te verkopen woning zal toekennen.

Daarvan kun je 80 tot 90% gebruiken voor overbrugging.

Indien dit 80% van 320.000€ is (afhankelijk van de schatting), dan kun je 256.000 euro krijgen via overbrugging. Voor de overige 144.000€ moet je een nieuwe hypotheek aangaan. Bij de overbrugging betaal je notariskosten, en enkel rente (geen kapitaal).

Er zijn al veel banken die een oplossing hebben om een voorschot te kunnen betalen, zoals een voorschotkrediet (soort van overbrugging maar dan voor voorschotten). Anderzijds kun je ook vragen aan de verkopers om zonder voorschot te werken, of met een voorschot van max 5%. Stel dat je dan 20.000€ voorschot moet betalen kun je dit met een persoonlijke lening overbruggen (hier moet je niets van aankoopfacturen voorleggen, enkel loonfiches).

Dan bij het verlijden van de akte bij de notaris wordt alles betaald (via de bank rechtstreeks naar de notaris).

Na de verkoop van je woning (320.000€) betaal je eerst je overbrugging (256.000€) terug, dan heb je 64.000€ over op je rekening, daarmee betaal je eventueel je persoonlijke lening of voorschotkrediet (20.000€) terug, dan heb je nog 44.000€ waarmee je evt voor je nieuw krediet deels vervroegd afbetaalt, of je houd dit als spaargeld. Dan zit je wel met een verhoogde maandelijkse afbetaling.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Wat te doen bij verhuizen? Gebruik onze handige checklist en ontdek hoe je alles regelt, van administratie tot de verhuisdag zelf.

Lees meer

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Ontvang een premie tot 3.750 euro voor het plaatsen van een digitale meter. Ontdek of je er recht op hebt en hoeveel je krijgt.

Lees meer

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag