7

Zekering in serie? Welke klapt er eerder uit?

Chris repaircafé
Chris repaircafé
#Elektriciteit · 4 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik ben actief in een Repaircafé. Daar komt het voor dat in een te repareren huishoudelijk apparaat er kortsluiting zit. De zekering in de schakelkast van het gebouw klapt er dan uit en zit een deel zonder stroom. Ik vraag me nu af of er zekeringen bestaan die in serie met de gebouwzekering er eerder uitklapt dan de gebouwzekering. Dat zou het repareren van apparaten vriendelijker maken voor medegebruikers. In het gebouw zitten nu 16A zekeringen (schakelautomaten) met een B-karakteristiek. Zijn er nog snellere zekeringen en heeft het zin die er dan in serie tussen te plaatsen? Ik hoor het graag.

Chris

1
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Is het dan niet gemakkelijk om een soort kastje te maken met Z karakteristiek automaten met daarachter wat stopcontacten zodat de automaat in u zelf gemaakt kastje eerst uitvalt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70802/screenshot20211022-184932google.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e4bbf713619a353dd3b40c1dbf207716
1
Makken
Makken
16 164 Andere particulier

Bij werken aan apparaten onder spanning STEEDS scheidingstransformator gebruiken voor uw eigen veiligheid. Door plaatsing van transfo zal korstluiststroom kleiner zijn maar of dit de selectiviteit van de automaten zal beinvloeden heb ik mijn twijfels. De 1000W lamp zoals voorgesteld door Technoman is prima.

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

De automaten worden daar uiteraard niet door beinvloed, maar de kortsluitstroom is  lager. Een C automaat valt magnetisch (onmiddellijk dus) af bij 5x de nominale stroom. 
Voor typische installatie: 

- 20A boven 100A (afzekering stopcontact) 

- 40A boven  200A (hogerliggende afzekering, meestal automaat in kWh-teller) 

Als die transformator dus in staat is om de korstluitstroom onder de 200A te krijgen heb je selectiviteit. Bij een ferrroresonante transformator is dat sowieso het geval. Die dingen van een paar 100VA die destijds achter TV's stonden kon je gewoon kortsluiten zonder dat de 20A zekering er uit ging. Uiteraard als je dat bleef doen ging die in rook op, vandaar dat je die best secundair afzekert anders heb je zelfs niet eens in de gaten dat die in kortsluiting ligt op het luid grommen na. 

Die truc met de lamp is idd ook perfect OK, doet immers net hetzelfde, de kortsluitstroom beperken. Uiteindelijk werkt elke truc die op een of andere manier de kortsluitstroom doet dalen.  

Alle reacties

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel

Beste,

Is het dan niet gemakkelijk om een soort kastje te maken met Z karakteristiek automaten met daarachter wat stopcontacten zodat de automaat in u zelf gemaakt kastje eerst uitvalt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70802/screenshot20211022-184932google.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e4bbf713619a353dd3b40c1dbf207716
0
Chris repaircafé
Chris repaircafé
0 0 Andere particulier
4 jaren geleden

Dank voor deze reactie! Ik heb wat nagezocht over de Z-karakteristiek. Die komt in het huis-tuin en keukengebruik niet voor. Die had ik dus niet op het netvlies. Als ik naar de schakelkarakteristiek kijk en die vergelijk met de B-karakteristiek, zit er nog wel overlap in de schakeling. 2,4 tot 3,6 voor de Z-karakteristiek en 3 tot 5 voor de B- karakteristiek. Kan ik er dan toch zeker van zijn dat de Z-schakelautomaat eerder onderbreekt. Ik heb de grafieken bij de Schneider-website geraadpleegd.

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Ik ben actief in een Repaircafé. Daar komt het voor dat in een te repareren huishoudelijk apparaat er kortsluiting zit. De zekering in de schakelkast van het gebouw klapt er dan uit en zit een deel zonder stroom. Ik vraag me nu af of er zekeringen bestaan die in serie met de gebouwzekering er eerder uitklapt dan de gebouwzekering. Dat zou het repareren van apparaten vriendelijker maken voor medegebruikers. In het gebouw zitten nu 16A zekeringen (schakelautomaten) met een B-karakteristiek. Zijn er nog snellere zekeringen en heeft het zin die er dan in serie tussen te plaatsen? Ik hoor het graag.

De mogelijkheden zijn hier beperkt omdat bij korstluiting alle zekeringen of dat nu een B, C of D of heel gevoelige Z is bij een kortsluiting allemaal quasi even snel reageren onafhankelijk van de amperage. Enkel voor overbelasting kan je selectiviteit inbouwen door een lagere amperage te nemen voor diegene die het dichtst bij het te testen toestel staat, wat hoogstwaarschijnlijk nu ook al het geval is. 

Een eventuele oplossing is een transformator van een paar kVA met daarachter een automaat. Die transformator heeft een dempende werking op de kortsluitstroom. Nog beter is wat een ferroresonante transformator heet. Die dingen worden gebruikt om de spanning te stabiliseren en vroeger kwam je die in veel woningen tegen achter de TV. Vind je dikwijls nog op rommelmarkten. Waren wel maar een paar honderd VA, dus frietketels en andere zware huishoudtoestellen kan je daar niet op testen.

Die dingen hebben nog een bijkomend voordeel omdat dit scheidingstransformators zijn, extra veilg dus als je aan een toestel werkt.

https://www.bengshop.nl/stabilisatietransformator-eti-cla-735/

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste,

In mijn vroegere jaren nog hersteller geweest in het repairatelier van Siemens.  ELK apparaat dat binnen kwam voor herstelling werd eerst in een stopcontact gestoken in serie met een 1000W lamp. Lichtte die volledig op had je een kortsluiting en moest je eerst zonder spanning het euvel verhelpen. Daarna pas ( na een tweede test met zwak oplichtende lamp) , op een gewoon stopcontact. Voor kleine huishoudtoestellen perfect, voor zwaardere, was er een speciale zekeringkast met transformatoren! 

Gebruik ik nog altijd thuis als ik een herstelling binnenkrijg.

T.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier

Bij werken aan apparaten onder spanning STEEDS scheidingstransformator gebruiken voor uw eigen veiligheid. Door plaatsing van transfo zal korstluiststroom kleiner zijn maar of dit de selectiviteit van de automaten zal beinvloeden heb ik mijn twijfels. De 1000W lamp zoals voorgesteld door Technoman is prima.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

De automaten worden daar uiteraard niet door beinvloed, maar de kortsluitstroom is  lager. Een C automaat valt magnetisch (onmiddellijk dus) af bij 5x de nominale stroom. 
Voor typische installatie: 

- 20A boven 100A (afzekering stopcontact) 

- 40A boven  200A (hogerliggende afzekering, meestal automaat in kWh-teller) 

Als die transformator dus in staat is om de korstluitstroom onder de 200A te krijgen heb je selectiviteit. Bij een ferrroresonante transformator is dat sowieso het geval. Die dingen van een paar 100VA die destijds achter TV's stonden kon je gewoon kortsluiten zonder dat de 20A zekering er uit ging. Uiteraard als je dat bleef doen ging die in rook op, vandaar dat je die best secundair afzekert anders heb je zelfs niet eens in de gaten dat die in kortsluiting ligt op het luid grommen na. 

Die truc met de lamp is idd ook perfect OK, doet immers net hetzelfde, de kortsluitstroom beperken. Uiteindelijk werkt elke truc die op een of andere manier de kortsluitstroom doet dalen.  

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.

Lees meer

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.

Lees meer

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Ontdek alles over buitenstopcontacten: van veiligheid tot installatie, kenmerken, prijs, slimme opties en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag