Thanks again.
Trouwens, je schrijft dat bij uw keukenkraan het koud water is aangesloten op stadswater en het warm water op uw eigen grondwater ?? Dat mag absoluut niet !!!! Waters van verschillende herkomst mogen nooit samenkomen in één toestel, dit om besmetting van het ganse openbare waterleidingnet te voorkomen.
Sorry dat ik soms niet verstandig overkom maar ik ben tenslotte dan ook een leek op dit gebied.
Ik denk dat het koud water dat uit de keukenkraan van de stadswaterleiding komt, omdat de pompgroep tijdens het vullen van de waterbak niet opstart.
Als ik de keukenkraan met het warme water laat lopen dan start de pompgroep wel op. Is dat normaal?
Verder is er gezegd dat indien je de druk in het expansievat wilt verhogen dat je dan de leiding niet moet laten leeglopen maar gewoon de druk er van aflaten door de pomp af te zetten en ergens een kraan te openen.
Hieruit begrijp dat ik de stekker uit het stopkontakt moet halen of de zekering uitschakelen voor mijn pompgroep. Dan ergens een kraan open zetten, welke kraan?
Want de warmwater kraan in de keuken is aangesloten op de boiler en dus niet op de pompgroep. Dus normal gezien is dat dan ook zo voor het koude water dat in de boiler staat.
"Ergens een kraan" is dus verwarrend en niet correct, zeker voor een leek.
Maar dat is in dit geval niet nodig, als het drukvat moet worden bijgevuld met lucht dan is het voldoende dat de druk op de leidingen "naar nul wordt gebracht" door de pomp af te zetten en ergens een kraan open te zetten.
Hier wordt verwezen dat de druk op de leidingen NAAR NUL MOET WORDEN GEBRACHT!
Ik weet van jaren ondervinding in mijn kruipkelder waar de pompgroep voorheen stond, dat
de manometer pas de 0 bar aanduiding toonde wanneer de wijzer daarop kwam te staan en dat dan de leiding leeg was gelopen.
Jij schrijft nu dat ik de leidingen niet moet laten leeglopen, dus het tegengestelde wat je hierboven schreef tot "de druk naar nul "wordt gebracht.
Verwarrend as je het me zegt!!!
Nu Sanipro schrijft dat het voldoende is om de stroom voor de pompgroep uit te schakelen, en daarna het reservoir van de wc te doorspoelen om het drukvat te kunnen bijvullen, reageer je anders met een andere uitleg.
Waarom? Blijkbaar omdat het juist is en op deze manier het veel sneller gaat en je niet moet wachten tot de wijzer in de manometer op 0 komt te staan.
Maar ook is al vaak gezegd dat je bij een pomp die er nog geen jaar staat het expansievat niet moet bijvullen, er is trouwens niets mis met die pomp als ze twee keer opslaat tijdens een wc vulling !
Hierin heb je volkomen gelijk.
Het beste advies voor jou blijft dus nog altijd : Blijf er af !
Dat is ook juist en aan te bevelen zodat ik geen dommigheden bega waardoor de pompgroep niet goed meer zal werken.
Door de beschrijving van Sanigro vraag ik me af of nadat de stroom is uitgeschakeld voor de pompgroep, zodat die niet meer kan opstarten en ik daarna het reservoir op de wc onderpot doorspoel, of het water dat in het drukvat en het water dat in de leiding zit vanaf het drukvat tot het reservoir dan leeg is gelopen na het doorspoelen van het reservoir van het toilet?
Maar blijbaar is dat niet nodig omdat wanneer het reservoir op de toilet onderpot is leeggelopen, de leiding en het drukvat drukloos worden, waardoor je opnieuw lucht of stikstof kunt bijpompen in het drukvat tussen de wand en de waterbalg.
grtz,
gilberto