Aflaten water uit drukvat 24 l van hydrofoorgroep

31

Aflaten water uit drukvat 24 l van hydrofoorgroep

gilberto
gilberto
#Sanitair · 4 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello everybody,

Mijn druk in mijn drukvat 24 l van mijn pompgroep is verminderd, waardoor de hydrofoorgroep nu tweemaal pompt als het toilet doorspoelt.

Als ik het koperen kraantje naast het drukvat opendraai dan loopt dus alleen het water van het drukvat uit de kraan. Het water in de waterleiding blijft staan. Is dat juist?

Ik vond het wel eigenaardig als ik het kraanwieltje zowel naar boven of boven vast draaide, er water uit het kraantje liep. 

Het is precies of het kraantje niets afsluit maar alleen open zet in de waterleiding. Is dat juist?

Graag uw advies hierover.

Grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70917/gil-pompgroep-livios-27-okt-2021-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=17bb8a1a3ad5b6f642ff03f194f28570
1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat de pomp twee maal opslaat bij het doorspoelen van een wc lijkt mij niet abnormaal. Ik denk daarom niet dat er iets mis is met het drukvat.

Het kraantje op de foto heeft een dubbele functie : het grootste naar boven staande is de afsluitkraan voor uw installatie, het kleinste dat recht naar voor wijst is en aftapkraantje dat men enkel nodig heeft in geval men de leiding wil laten leeglopen, dat is dus geen afsluitkraantje maar een aftapkraantje. Het water dat daar uitloopt komt gewoon uit de leidingen en niet uit het drukvat. Normaal hoef je daar niet aan te draaien.

Ook aan de andere grotere kraan hoef je niet te draaien, die dient enkel om de waterleiding af te sluiten, bijvoorbeeld in het geval van een lek of een herstelling aan de leidingen.

1
Sanipro
Sanipro
17 118 Andere particulier
4 jaren geleden

Heb je al de luchtdruk gecontroleerd op het drukvat? Moet minimaal 1,5 bar zijn. De initiale druk staat er normaal op. Het kan ook zijn dat het membraan blijft kleven op de zijkant van het vat. Dan moet je membraan eruit gehaald worden en dan de buitenkant van het membraan goed inwrijven met talkpoeder. Alles terug monteren en druk erop zetten. Ideaal is dat te doen met stikstof. Dit gas gaat moeilijker door het rubber.

1
selfmade
selfmade
4 101 Andere particulier

Je foto had wat meer moeten laten zien. Normaal is er op het pomplichaam een aflaatstop onderaan.

De grote kraan op je foto dichtdraaien met de kleine moet je niets in dit geval, ook stroom afzetten.

Dan moet je de aftapstop van je pomp afdraaien zo kan de druk uit je pomphuis weg.

Dan pas kan je de juiste druk van het drukvat meten boven aan het ventiel.

Als die tussen de 1,5 en max 2 kg druk is dan is ze goed anders pomp je bij in het ventiel bovenkant drukvat.

Dan draai je de aftapstop terug en moet je het pomphuis terug vullen met bv. een waterfles dat doe je in de bovenste vulstop. (niet te zien op foto)

dan de vulstop terug vastzetten en maar pompen.

1
Charel
Charel

Thanks.

De luchtdruk van het expansievat is 1,5 bar onder normale omstandigheden als er geen verlies optreed.

Als we de wc doorspoelen start de pompgroep éénmaal op onder normale omstandigheden.

De pompgroep en het drukvat zijn nog geen jaar oud. De kans dat de waterbalg nu al scheurtjes vertoond is dus gering te noemen.

Wel is het zo dat de verkoper van de pompgroep zei dat de luchtdruk van het drukvat ongeveer na een half jaar verminderd en weer op peil moet worden gebracht.

Ik vraag me wel af wat de beste manier is om het water uit de leidingen te laten lopen. Ofwel de badkraan openzetten en de leidingen laten leeglopen of het kraantje naast het expansievat.

U merkt op als het water uit de leidingen is gelopen,dat het water in het drukvat niet mee leeg loopt en dus het drukvat met water blijft gevuld.

Het is wel zo wanneer het drukvat vol water zit er geen lucht kan worden bijgevuld tot de gewenste 1,5 bar.

En waarvoor dient het kleine koperen kraantje naast het expansievat als je het water evengoed kan laten weglopen door de keuken-of badkraan te openen?

Graag uw reactie hierop.

Grtz,

gilberto

Ik heb de indruk dat je je zorgen maakt om niks. De pomp is nog geen jaar oud en je zou er al aan beginnen prutsen ?

Ik zou er afblijven want niets uit uw uitleg doet iets abnormaals vermoeden.

Dat je de druk van het expansievat al na een half jaar zou moeten aanpassen heb je ofwel verkeerd begrepen ofwel heeft de installateur u verkeerd ingelicht. Dat kan vele jaren zo blijven zonder iets bij te vullen of af te laten.

De beste manier om alle water uit de leidingen te laten lopen is het openen van het laagst gelegen tappunt of aflaatkraantje en tegelijk het openen van het hoogst gelegen aftappunt. Maar dat is in dit geval niet nodig, als het drukvat moet worden bijgevuld met lucht dan is het voldoende dat de druk op de leidingen naar nul wordt gebracht door de pomp af te zetten en ergens een kraan open te zetten.

Als er daarna al water in het expansievat zou blijven hangen dan is dat zeker drukloos en wil dat niet zeggen dat je geen lucht kunt bijvullen in het expansievat.

Dat kleine kraantje is gewoon iets dat bij die afsluitkraan hoort en is niet persé nodig hier.

Maar alle uitleg ten spijt, ik zie geen probleem en dus zou ik er afblijven !

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
4 jaren geleden

Bedankt allebei voor de deskundige uitleg.

Dan moet je de aftapstop van je pomp afdraaien zo kan de druk uit je pomphuis weg.

Dan draai je de aftapstop terug en moet je het pomphuis terug vullen met bv. een waterfles dat doe je in de bovenste vulstop. (niet te zien op foto)

Dan pas kan je de juiste druk van het drukvat meten boven aan het ventiel.

Zie foto onderkant pomphuis koperen bout: bedoel je daarmee de aftapstop onderaan het pomphuis?

Zie foto bovenkant pomphuis koperen bout: giet je hier water in het pomphuis als je deze koperen

bout losdraait en eraf neemt?

De loodgieter goot het water in het pomphuis langs boven vooraleer hij het drukvat op de leiding plaatste.

Aan Charel: Je kunt wel gelijk hebben, maar waarom start de pompgroep nu twee maal op,terwijl hij steeds maar éénmaal opstartte voor een doorspoeling van het toilet?

Maar dat is in dit geval niet nodig, als het drukvat moet worden bijgevuld met lucht dan is het voldoende dat de druk op de leidingen naar nul wordt gebracht door de pomp af te zetten en ergens een kraan open te zetten.

Dat klopt.Jij bedoelt dus als al het water uit de leidingen moet weg zijn, dan moet je het laagste aftapunt dus het kleine koperen kraantje en het hoogste aftappunt de keukenkraan opendraaien.

Als het alleen de bedoeling is om het systeem drukloos te maken dan open je gewoon de keukenkraan, of beter nog de badkraan omdat die groter en sneller water laat weglopen uit de leidingen tot de manometer 0 bar aanduidt.

En dan kun je de 1,5 bar in mijn situatie met een compressor 18V 8899 bij vullen in het expansievat.

Maar vooraleer je de stroom weer inschakelt op de pompgroep moet je wel de badkraan eerst weer dicht draaien.Juist?

grtz,

cooper

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70933/gil-pompgroep-29-okt-2021-koperen-bout-onderaan-pomp.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cf31b8995a3d063e268ab406b51b48b0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70933/gil-pompgroep-2-bout-bovenaan-29-okt-2021.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=589c12b4914b8f907588fde8b69eb106
1
selfmade
selfmade
4 101 Andere particulier

Deze foto's zijn duidelijker om de vul stop en aflaat stop te zien van het pomphuis.

1
Charel
Charel

Gilberto !

De uitleg over hoe je een waterleiding moet laten leeglopen is op uw vraag gegeven maar is hier, zoals ik al heb gezegd niet van toepassing. En uiteraard gaat het dan over het openen van kranen of aftappunt van de betreffende leiding. Dus geen keukenkraan op stadswater openen om de grondwaterleiding te laten leeglopen. Dat lijkt mij toch logisch hé ? Maar nogmaals: niet van toepassing hier !

Trouwens, je schrijft dat bij uw keukenkraan het koud water is aangesloten op stadswater en het warm water op uw eigen grondwater ?? Dat mag absoluut niet !!!!  Waters van verschillende herkomst mogen nooit samenkomen in één toestel, dit om besmetting van het ganse openbare waterleidingnet te voorkomen. 

Deze overtreding van de wet heeft niets met de werking van de pomp te maken maar moet je wel veranderen !

Verder is er gezegd dat indien je de druk in het expansievat wilt verhogen dat je dan de leiding niet moet laten leeglopen maar gewoon de druk er van aflaten door de pomp af te zetten en ergens een kraan te openen.

Maar ook is al vaak gezegd dat je bij een pomp die er nog geen jaar staat het expansievat niet moet bijvullen, er is trouwens niets mis met die pomp als ze twee keer opslaat tijdens een wc vulling !

Ik zie nog altijd geen noodzaak om te beginnen prutsen aan die nieuwe goedwerkende pomp en expansievat !

Het beste advies voor jou blijft dus nog altijd : Blijf er af !

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
4 jaren geleden

Thanks again.

Trouwens, je schrijft dat bij uw keukenkraan het koud water is aangesloten op stadswater en het warm water op uw eigen grondwater ?? Dat mag absoluut niet !!!!  Waters van verschillende herkomst mogen nooit samenkomen in één toestel, dit om besmetting van het ganse openbare waterleidingnet te voorkomen. 

Sorry dat ik soms niet verstandig overkom maar ik ben tenslotte dan ook een leek op dit gebied.

Ik denk dat het koud water dat uit de keukenkraan van de stadswaterleiding komt, omdat de pompgroep tijdens het vullen van de waterbak niet opstart.

Als ik de keukenkraan met het warme water laat lopen dan start de pompgroep wel op. Is dat normaal?

Verder is er gezegd dat indien je de druk in het expansievat wilt verhogen dat je dan de leiding niet moet laten leeglopen maar gewoon de druk er van aflaten door de pomp af te zetten en ergens een kraan te openen.

Hieruit begrijp dat ik de stekker uit het stopkontakt moet halen of de zekering uitschakelen voor mijn pompgroep. Dan ergens een kraan open zetten, welke kraan?

Want de warmwater kraan in de keuken is aangesloten op de boiler en dus niet op de pompgroep. Dus normal gezien is dat dan ook zo voor het koude water dat in de boiler staat.

"Ergens een kraan" is dus verwarrend en niet correct, zeker voor een leek. 

Maar dat is in dit geval niet nodig, als het drukvat moet worden bijgevuld met lucht dan is het voldoende dat de druk op de leidingen "naar nul wordt gebracht" door de pomp af te zetten en ergens een kraan open te zetten.

Hier wordt verwezen dat de druk op de leidingen NAAR NUL MOET WORDEN GEBRACHT!

Ik weet van jaren ondervinding in mijn kruipkelder waar de pompgroep voorheen stond, dat 

de manometer pas de 0 bar aanduiding toonde wanneer de wijzer daarop kwam te staan en dat dan de leiding leeg was gelopen.

Jij schrijft nu dat ik de leidingen niet moet laten leeglopen, dus het tegengestelde wat je hierboven schreef tot "de druk naar nul "wordt gebracht.

Verwarrend as je het me zegt!!!

Nu Sanipro schrijft dat het voldoende is om de stroom voor de pompgroep uit te schakelen, en daarna het reservoir van de wc te doorspoelen om het drukvat te kunnen bijvullen, reageer je anders met een andere uitleg.

Waarom? Blijkbaar omdat het juist is en op deze manier het veel sneller gaat en je niet moet wachten tot de wijzer in de manometer op 0 komt te staan.

Maar ook is al vaak gezegd dat je bij een pomp die er nog geen jaar staat het expansievat niet moet bijvullen, er is trouwens niets mis met die pomp als ze twee keer opslaat tijdens een wc vulling !

Hierin heb je volkomen gelijk.

Dat is ook juist en aan te bevelen zodat ik geen dommigheden bega waardoor de pompgroep niet goed meer zal werken.

Door de beschrijving van Sanigro vraag ik me af of nadat de stroom is uitgeschakeld voor de pompgroep, zodat die niet meer kan opstarten en ik daarna het reservoir op de wc onderpot doorspoel, of het water dat in het drukvat en het water dat in de leiding zit vanaf het drukvat tot het reservoir dan leeg is gelopen na het doorspoelen van het reservoir van het toilet? 

Maar blijbaar is dat niet nodig omdat wanneer het reservoir op de toilet onderpot is leeggelopen, de leiding en het drukvat drukloos worden, waardoor je opnieuw  lucht of stikstof kunt bijpompen in het drukvat tussen de wand en de waterbalg.

grtz,

gilberto 

1
Sanipro
Sanipro
4 jaren geleden

Gilberto,

Als de WC op het verdiep staat en de pomp op de gelijkvloers zal er ALTIJD water blijven in de leiding naar boven, zelfs pomp uit en wc doorgespoeld. Je hebt dus nog altijd een druk die egaal is aan het hoogteverschil. 10 meter waterkolom is 1 bar, 3 meter dus 0,3 bar. Daarom melde ik dat dan de druk moet verhoogd worden tot 1,8 bar. Als partikulier vullen met stikstof zal moeilijk zijn of je moet een stikstoffles kopen. Dan kan je beter het expantievat eraf nemen en ermee naar een goede bandenboer gaan, sommige kunnen vullen met stikstof.

1
Charel
Charel

Gilberto,

Je bent inderdaad duidelijk een leek. Maar we zijn allemaal leken op één of ander gebied, dat heeft niets te maken met onverstandig zijn, en dat kan men ons zeker ook niet kwalijk nemen.

Maar net daarom, en vooral ook omdat ik nog steeds het probleem niet zie, kan ik enkel maar blijven herhalen om er van af te blijven.

De kans is groot dat je door een ondoordacht en nodeloos ingrijpen pas echt problemen gaat krijgen.

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Vriendelijk bedankt voor de uitleg.

Als de WC op het verdiep staat en de pomp op de gelijkvloers zal er ALTIJD water blijven in de leiding naar boven, zelfs pomp uit en wc doorgespoeld. Je hebt dus nog altijd een druk die egaal is aan het hoogteverschil. 10 meter waterkolom is 1 bar, 3 meter dus 0,3 bar.

Heel interessant om te weten hoe je de druk kunt afleiden in bar wanneer de wc op een bovenverdieping staat. 

Maar wij hebben alleen een zolder in onze bungalow en geen verdiepingen,zodat dit niet van toepassing is voor mij.

Als partikulier vullen met stikstof zal moeilijk zijn of je moet een stikstoffles kopen. Dan kan je beter het expantievat eraf nemen en ermee naar een goede bandenboer gaan, sommige kunnen vullen met stikstof.

Ja dat denk ik ook want ik ken niemand in onze regio die dit doet, maar onze garagist zou misschien dit wel voor ons kunnen doen. Voorlopig indien het nodig is pomp ik gewoon lucht in het drukvat,dat werkt ook goed.

Grtz,

gilberto

1
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Wat een discusie zeg.

Het gros van de particuliere pompen wordt in China gemaakt   en wie aan China denkt moet zich realiseren als de eind controle door Chinezen gebeurt  dan kan het wel eens dat iets sneller defect geraakt.

Als er in uw keuken een mengkraan staat is het verboden om warm putwater te gebruiken en voor koud stadswater. Twee apparte kranen kan wel maar dan moet er op de warme kraan staan dat het putwater is.

Ik kan Charel wel volgen dat dit wel snel is, normaal gaat een drukvat ergens tussen 5 en 8 jaar mee. Maar je kan dus ook pech hebben maar dan is het nog 3 tot 5 jaar.

Dus beter van afblijven. het probleem kan ook veroorzaakt worden door de pressostaat en die gaan wel sneller defect. Typisch 2 jaar bij frequent gebruik ongeveer maar ook daar waar is het gemaakt dus opletten.

Ik had een vertikale opvoerpomp van China maar na twee jaar plots uitgevallen, pomp zat muur vast.

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Vriendelijk dank voor de antwoorden.

Ik weet niet wat je tot hier toe al gedaan hebt maar ik vrees dat je de raad om er af te blijven niet hebt gevolgd en ondertussen met onnodige of verkeerde ingrepen de boel hebt ontregeld.

Wellicht was er niets mis met pomp en expansievat. 

Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is dat ik vorige week het kraantje van de waterleiding naar de reservoir toe heb gedraaid. Daarna de wc doorgespoeld. Dus drukloos gemaakt in de leidingen van de pompgroep.Daarna lucht bijgevuld tot 1,5 bar.

Het resultaat was dat de eerste maal toen ik de hydrofoorgroep weer opstartte, hij éénmaal aansloeg voor het volledig vullen van de spoelbak.

Daarna is hij weer tweemaal beginnen opstarten bij een doorspoeling van het toilet zoals hij voorheen ook deed.

Bij de aankoop van het drukvat van 24 l had de verkoper een drukvat meegegeven aan mijn loodgieter dat was opgevuld tot 2,5 bar. Ik heb toen tegen de loodgieter gezegd dat er op mijn oude hydrofoorgroep steeds een drukvat heeft gestaan met 1,5 bar druk.

Hij heeft dan de 2,5 bar verlaagt naar 1,5 bar. De pompgroep startte in het begin een tijd lang éénmaal op bij een spoelbeurt.Pas na enkele maanden is hij tweemaal beginnen opstarten voor één spoelbeurt.  

Vermits de hydrofoorgroep uit de kruipkelder naar de wasplaats is verplaatst, is de aansluitleiding volledig nieuw en vertoont geen lekken. 

Als je de foto met de oude robuuste hydrofoorgroep ziet in vergelijking met de nieuwe hydrofoorgroep(made in China),dan valt het mindere kwalitatieve materiaal dat werd gebruikt voor de bouw van de nieuwe pompgroep heel goed op. Blijkbaar recyclage materiaal.

Ook de pressostaten van de oude pompgroep en de nieuwe pompgroep verschillen in duidelijkheid.

Op de oude drukschakelaar zie je duidelijk de data staan die je kunt instellen en het drukverschil 1,4 +2,8. En wat zie je op de nieuwe pressostaat? Een onduidelijk gegroefd pijltje naar onderen gericht en een pijltje naar boven gericht met de drukletters I en P.(merk uit Italië)

Ik ben benieuwd of de nieuw aangekochte hydrofoorgroep ook 42 jaar zal draaien zoals de oude pompgroep, en in feite nog niet kapot is maar vervangen. Kijk eens naar de grote condensator die bovenaan de motor staat. Dat zie je niet meer bij de nieuwe pompgroep.

Ik wil nog wel eens proberen met de methode om de kraan op de hydrofoorpomp dicht te draaien, daarna de pompgroep ontkoppelen van het stopkontakt en dan de badkraan open de draaien en laten lopen tot de manometer op nul staat. En dan opnieuw lucht bijvullen tot 1,5 bar is bereikt.

Dan pas kan ik zeker weten of de eerste methode die ik heb geprobeerd verschilt met deze methode.

Grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-pressostaat-oude-pompgroep-8-mei-2022.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a6bf02d4f0ca2a41be4526ba7492ac0bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-pressostaat-oude-pomproep-8-mei-2022.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=95ced8f730410f7de9e3a7131d0acb0bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-nieuwe-pompgroep-8-mei-2022-4.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ba661726ef61325ebb90f3367d74761dhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-nieuwe-pompgroep-8-mei-2022.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e1acace329bb1962d61aaf49fe3e2090https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-nieuwe-pompgroep-8-mei-2022-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=931402b92873d198b92e01aedeff2e97https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-nieuwe-pompgroep-8-mei-2022-5.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e4cddbc4a947998738f1be6db42b0413https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-nieuwe-pompgroep-8-mei-2022-4-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=43f68d4bd3797f7854dc24eb49d4a54dhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76099/gil-nieuwe-pompgroep-8-mei-2022-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=db9e8577ef9d5a9b4cb42114e719b3bd
1
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

Dat had beter wat hoger gestaan (bar) want wat er nu gebeurd is het volgende.

De pomp begint en bereikt 1,5 bar schakelt dan uit. Maar dan merkt de pressostaat dat de druk zakt

omdat er boven op +1 nog toestel staat dus begint opnieuw om de kolom te vullen.

Die kolom moet de pomp overbruggen en met 1,5 bar zal dat dus zeggen 2x starten.

En nogmaals als uw drukvat op 1,5 staat hoe komt het dan dat op de 5  de foto 2  bar staat?

Pressostaat, was die zo open?

Bij mij zijn de PVC buizen max 10 bar en de bochten max 16 bar.

Dus werkdruk is 4 bar net zoals stadswater hier.

Waarom omdat de wasmaschine anders tergend traag bijvult.

Daar gaat een 20mm naar toe. 

En de bijvulling voor de vijver is een lange leiding van 16 meter. 

Dus idem geen uren wachten.

En een frequentie sturing gebruikt geen pressostaat  omdat door een frequentie regeling de pomp traag tot snel kan gaan eens de druk bereikt is en dat wordt gemeten met een druk sensor omdat pressostaten enkel op een bepaald bar staan.

Bij frequentie sturingen stuurt de computer een elektrische afsluitklep  aan als de druk moet stoppen.

1
Charel
Charel

Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is dat ik vorige week het kraantje van de waterleiding naar de reservoir toe heb gedraaid. Daarna de wc doorgespoeld. Dus drukloos gemaakt in de leidingen van de pompgroep.Daarna lucht bijgevuld tot 1,5 bar.

Dat heb je dan verkeerd begrepen, op deze manier los je niets op (als er al iets op te lossen valt)

Je moet niet de leiding naar de wc drukloos maken maar de gehele regenwaterinstallatie inclusief pomp en toebehoren. Dat doe je simpelweg door de pomp elektrisch uit te schakelen door daarna ergens water af te tappen tot je de manometer op nul ziet staan.

Je sluit die kraan terug en dan kan je het expansievat bijpompen van bijvoorbeeld 0 naar 1. Je hebt dan de LUCHTdruk in het vat met 1 bar verhoogd.

Vervolgens zet je de pomp terug aan en zal die terug water in de leidingen bijpompen.

1
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium

Een chinese pomp let op. Die van mij was na 2 jaar defect vastgelopen.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Dat had beter wat hoger gestaan (bar) want wat er nu gebeurd is het volgende.

De pomp begint en bereikt 1,5 bar schakelt dan uit. Maar dan merkt de pressostaat dat de druk zakt

omdat er boven op +1 nog toestel staat dus begint opnieuw om de kolom te vullen.

Die kolom moet de pomp overbruggen en met 1,5 bar zal dat dus zeggen 2x starten.

En nogmaals als uw drukvat op 1,5 staat hoe komt het dan dat op de 5  de foto 2  bar staat?

Pressostaat, was die zo open?

Bij mij zijn de PVC buizen max 10 bar en de bochten max 16 bar.

Dus werkdruk is 4 bar net zoals stadswater hier.

Waarom omdat de wasmaschine anders tergend traag bijvult.

Daar gaat een 20mm naar toe. 

En de bijvulling voor de vijver is een lange leiding van 16 meter. 

Dus idem geen uren wachten.

En een frequentie sturing gebruikt geen pressostaat  omdat door een frequentie regeling de pomp traag tot snel kan gaan eens de druk bereikt is en dat wordt gemeten met een druk sensor omdat pressostaten enkel op een bepaald bar staan.

Bij frequentie sturingen stuurt de computer een elektrische afsluitklep  aan als de druk moet stoppen.

@Stecotech,

Met alle respect maar ik vrees dat uw uitleg Gilberto hoe langer hoe meer in verwarring brengt. Ook voor mij als installateur komt die zeer onbegrijpelijk en vaak naast de kwestie over.

Je hebt het over een kolom die moet bijgevuld worden ? Een kolom die de pomp moet overbruggen ? Twee maal opstarten van de pomp wat jij als probleem ziet ?

En dit terwijl het lang niet zeker is of er wel effectief een probleem is of was.

Alle reacties

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
4 jaren geleden

Thanks again.

Sorry dat ik soms niet verstandig overkom maar ik ben tenslotte dan ook een leek op dit gebied.

Ik denk dat het koud water dat uit de keukenkraan van de stadswaterleiding komt, omdat de pompgroep tijdens het vullen van de waterbak niet opstart.

Als ik de keukenkraan met het warme water laat lopen dan start de pompgroep wel op. Is dat normaal?

Hieruit begrijp dat ik de stekker uit het stopkontakt moet halen of de zekering uitschakelen voor mijn pompgroep. Dan ergens een kraan open zetten, welke kraan?

Want de warmwater kraan in de keuken is aangesloten op de boiler en dus niet op de pompgroep. Dus normal gezien is dat dan ook zo voor het koude water dat in de boiler staat.

"Ergens een kraan" is dus verwarrend en niet correct, zeker voor een leek. 

Maar dat is in dit geval niet nodig, als het drukvat moet worden bijgevuld met lucht dan is het voldoende dat de druk op de leidingen "naar nul wordt gebracht" door de pomp af te zetten en ergens een kraan open te zetten.

Hier wordt verwezen dat de druk op de leidingen NAAR NUL MOET WORDEN GEBRACHT!

Ik weet van jaren ondervinding in mijn kruipkelder waar de pompgroep voorheen stond, dat 

de manometer pas de 0 bar aanduiding toonde wanneer de wijzer daarop kwam te staan en dat dan de leiding leeg was gelopen.

Jij schrijft nu dat ik de leidingen niet moet laten leeglopen, dus het tegengestelde wat je hierboven schreef tot "de druk naar nul "wordt gebracht.

Verwarrend as je het me zegt!!!

Nu Sanipro schrijft dat het voldoende is om de stroom voor de pompgroep uit te schakelen, en daarna het reservoir van de wc te doorspoelen om het drukvat te kunnen bijvullen, reageer je anders met een andere uitleg.

Waarom? Blijkbaar omdat het juist is en op deze manier het veel sneller gaat en je niet moet wachten tot de wijzer in de manometer op 0 komt te staan.

Hierin heb je volkomen gelijk.

Dat is ook juist en aan te bevelen zodat ik geen dommigheden bega waardoor de pompgroep niet goed meer zal werken.

Door de beschrijving van Sanigro vraag ik me af of nadat de stroom is uitgeschakeld voor de pompgroep, zodat die niet meer kan opstarten en ik daarna het reservoir op de wc onderpot doorspoel, of het water dat in het drukvat en het water dat in de leiding zit vanaf het drukvat tot het reservoir dan leeg is gelopen na het doorspoelen van het reservoir van het toilet? 

Maar blijbaar is dat niet nodig omdat wanneer het reservoir op de toilet onderpot is leeggelopen, de leiding en het drukvat drukloos worden, waardoor je opnieuw  lucht of stikstof kunt bijpompen in het drukvat tussen de wand en de waterbalg.

grtz,

gilberto 

0
Sanipro
Sanipro
4 jaren geleden

Gilberto,

Als de WC op het verdiep staat en de pomp op de gelijkvloers zal er ALTIJD water blijven in de leiding naar boven, zelfs pomp uit en wc doorgespoeld. Je hebt dus nog altijd een druk die egaal is aan het hoogteverschil. 10 meter waterkolom is 1 bar, 3 meter dus 0,3 bar. Daarom melde ik dat dan de druk moet verhoogd worden tot 1,8 bar. Als partikulier vullen met stikstof zal moeilijk zijn of je moet een stikstoffles kopen. Dan kan je beter het expantievat eraf nemen en ermee naar een goede bandenboer gaan, sommige kunnen vullen met stikstof.

0
Charel
Charel

Gilberto,

Je bent inderdaad duidelijk een leek. Maar we zijn allemaal leken op één of ander gebied, dat heeft niets te maken met onverstandig zijn, en dat kan men ons zeker ook niet kwalijk nemen.

Maar net daarom, en vooral ook omdat ik nog steeds het probleem niet zie, kan ik enkel maar blijven herhalen om er van af te blijven.

De kans is groot dat je door een ondoordacht en nodeloos ingrijpen pas echt problemen gaat krijgen.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Vriendelijk bedankt voor de uitleg.

Als de WC op het verdiep staat en de pomp op de gelijkvloers zal er ALTIJD water blijven in de leiding naar boven, zelfs pomp uit en wc doorgespoeld. Je hebt dus nog altijd een druk die egaal is aan het hoogteverschil. 10 meter waterkolom is 1 bar, 3 meter dus 0,3 bar.

Heel interessant om te weten hoe je de druk kunt afleiden in bar wanneer de wc op een bovenverdieping staat. 

Maar wij hebben alleen een zolder in onze bungalow en geen verdiepingen,zodat dit niet van toepassing is voor mij.

Als partikulier vullen met stikstof zal moeilijk zijn of je moet een stikstoffles kopen. Dan kan je beter het expantievat eraf nemen en ermee naar een goede bandenboer gaan, sommige kunnen vullen met stikstof.

Ja dat denk ik ook want ik ken niemand in onze regio die dit doet, maar onze garagist zou misschien dit wel voor ons kunnen doen. Voorlopig indien het nodig is pomp ik gewoon lucht in het drukvat,dat werkt ook goed.

Grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Dat heb ik goed begrepen en daarom kom ik ook niet aan de pompgroep.

Maar als er in de toekomst lucht te weinig zal zijn in het drukvat van de pompgroep, mag ik dan de methode van Sanipro toepassen om lucht bij de pompen langs het ventiel van het drukvat?

Nogmaals bedankt.

grtz,

gilberto

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

ALS er in de toekomst een probleem zou zijn, moet je ten eerste al 100 % zeker weten dat het aan het expansievat ligt. Als leek is dat niet altijd gemakkelijk uit te maken.

En in dat geval is de methode die Sanipro aangaf natuurlijk goed. Echter als dit na een jaar of zelfs na twee of drie jaar al nodig zou zijn dan is er 9 op 10 iets mis met dat vat (tenzij je er zelf iets aan verprutst hebt) en dan moet je dat bijvullen met lucht als een noodoplossing zien in afwachting van een nieuw vat.

0
Sanipro
Sanipro

Je kan een drukvat vergelijken met aan autoband: daar moet je de druk ook controleren. Nu is het zo dat het rubber in een drukvat van beter kwaliteit is (soms zelfs in siliconen rubber). Een goede fabrikant zal trouwens het drukvat vullen met stikstof. Waarom stikstof? Stikstof gaat veel moeilijker door rubber en zal dus veel langer zijn druk behouden. 
Even opgezocht op internet: 

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Als ik Charel goed heb begrepen dan is het lucht bijpompen inn het ventiel van het drukvat een voorlopige oplossing, maar niet blijvend.

Dus kun je na het sneuvelen van de rubberen waterbalg in het drukvat beter een nieuw drukvat kopen.

Maar als het drukvat binnen de eerste drie jaren  verschillende keren opstart voor één enkele wc doorspoeling, dan heb een slechte koop gedaan en is de rubberen waterballon van slechte kwaliteit.

Heel veel bijgeleerd op korte tijd. Bedankt allebei.  

Grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Hello,

Ik blijf zitten met een vraag over het leeg maken van de waterleiding van mijn hydrofoorgroep.

Charel schrijft:

Maar dat is in dit geval niet nodig, als het drukvat moet worden bijgevuld met lucht dan is het voldoende dat de druk op de leidingen naar nul wordt gebracht door de pomp af te zetten en ergens een kraan open te zetten.

Als er daarna al water in het expansievat zou blijven hangen dan is dat zeker drukloos en wil dat niet zeggen dat je geen lucht kunt bijvullen in het expansievatijft:

1)Dus de grote koperen afsluitkraan blijft open staan en de kleine koperen aftapkraan blijft gesloten.

2)De stekker van de pompgroep uit het stopkontakt trekken zodat de hydrofoorgroep niet meer kan opstarten.

3)De kraan van het bad opendraaien en wachten tot de wijzernaald in de manometer op nul staat.

4)lucht bijsteken in het drukvat tot de vereiste druk 1,5 bar.

Mijn vraag is:

Als de  indicatie wijzer in de manometer op nul staat is dan alle water uit de leiding en het drukvat?

grtz,

gilberto

0
Charel
Charel

Neen dan is niet alle water uit de leidingen, dat is ook niet nodig om lucht bij te pompen in het expansievat.

Ik weet niet wat je tot hier toe al gedaan hebt maar ik vrees dat je de raad om er af te blijven niet hebt gevolgd en ondertussen met onnodige of verkeerde ingrepen de boel hebt ontregeld.

Wellicht was er niets mis met pomp en expansievat. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Op welke premies heb je recht?

Geef je gemeente in, selecteer een activiteit en vind de premies/subsidies waar je recht op hebt!

Vind je premies

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gesprongen waterleiding herstellen

Gesprongen waterleiding herstellen

Tijdens koude dagen kunnen waterleidingen door strenge vriestemperaturen springen. Gelukkig kan je het euvel zelf herstellen en voorkomen.

Lees meer

Sanitair installeren: slimme tips, prijzen en oplossingen

Sanitair installeren: slimme tips, prijzen en oplossingen

Ontdek hoe je sanitair installeert: douche, bad, toilet, wastafel. Tips, prijzen, regelgeving en oplossingen voor problemen.

Lees meer

Ontkalker voor waterleidingen: zo herken je kalkaanslag en voorkom je schade

Ontkalker voor waterleidingen: zo herken je kalkaanslag en voorkom je schade

Last van kalkaanslag? Ontdek hoe je een ontkalker voor waterleidingen kiest, plaatst en onderhoudt om je toestellen te beschermen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag