12

Hoe Verbinding tussen 2 zekeringskasten?

Polletaal
Polletaal
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

De bij- zekeringkast wens ik te verbinden met de basis- zekeringkast. Ik dacht een dikke XVB 10 mm2  van basiskast te laten vertrekken bovenaan diff. 300 mA ( bruine draad links blauw rechts) naar de bijkast  naar diff. 300 mA onderaan ( links bruin, rechts blauw) of moet  dit bovenaan de differentieelschakelaar  300 mA ....of blijft dit gelijk??? DBV!

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Dit klopt ook RodeRidder,

in het AREI staat dat "aan het begin van de installatie een differentieelschakelaar moet staan" en dat een "type B mag niet stroomafwaarts een type A geplaatst worden". Alles hangt er van af wat je begin van de installatie noemt. Indien je een kast hebt met differentieelschakelaar voor uw huis en u plaatst een bijkomende kast voor een bijgebouw dan zie ik hier geen probleem in om vóór de differentieel af te takken. Veiligheidstechnisch zie ik in ieder geval geen probleem.

Ik ook niet maar dat verandert niets aan die wazige omschrijving in het AREI.

Wat die laadpalen betreft. Die dingen zijn niet enkel gemaakt voor BE maar voor de hele EU, zelfs de ganse wereld en daar zitten gigantische verschillen tussen gebruiken en wetgeving tegenover BE. Zonder; 

- Het waarom van een type B aardlekschakelaar 

- Het waarom van een 6mA residu aardlekschakelaar

- Het effect van een DC component op een type A aardlekschakelaar

- Het verschil tussen een 300mA en 30mA type A wat die DC component aangaat

- Dat afwijken van datgene wat het AREI zegt niet noodzakelijk gevaarlijk of slecht is 

te begrijpen kan je daar nu nooit een standaard antwoord op geven. Het zou heel wat makkelijker zijn moest met dit duidelijk standaardiseren in het AREI, bv het verplichten van een type B aan het begin van de installatie ook bij plaatsen van een laadpaal op een bestaande installatie en het verplichten van laadpalen zonder 6mA residu aardlekschakelaar om maar iets te zeggen. Maakt mij eerlijk gezegd niet uit zolang er maar een standaard is.  

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Je steentje bijdragen aan een duurzamere toekomst? Dan kan je kiezen voor groene energie of er zelf opwekken. Ontdek meer over de mogelijkheden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag