Ik heb net even gemeten en in alle kamers van het huis bedraagt de luchtvochtigheid rond de 60 bij 20C.
In de kruipruimte tussen rond de 95.
De kruipruimte heeft 4 verluchtingsgaten die open zijn. Heel de wijk heeft hier water in de kruipruimte, het zou een zeer duur worden om deze kelder droog te maken.
Kan een systeem d mijn luchtkwaliteit verbeteren of gaat dit net het probleem verergeren ?
Ik vraag me ook af hoeveel de verwarming meerkost is voor een systeem d ?
Een relatieve luchtvochtigheid van 60° is zeker op een dag als vandaag prima. Wellicht zal die op andere dagen nog minder zijn. Je kan dus niet zeggen dat het vocht in de ondergelegen kruipruimte een nadelige invloed heeft op de hoger gelegen ruimtes.
Ik weet niet op welke manier op dit moment de woning wordt geventileerd maar een systeem D zal sowieso de luchtkwaliteit verbeteren. Voor de luchtvochtigheid op zich is dat niet nodig, die is goed zo al zal die wel nog een stuk zakken met het systeem D.
Er van uitgaande dat je met uw huidige manier van ventileren even veel lucht zou verversen als volgens de huidige normen wordt aangeraden dan ga je met systeem D veel minder warmte verliezen. Je krijgt dus geen verwarmingsmeerkost met D maar een verwarmingsminkost ! Met een systeem D wordt immers de warmte uit de weggeventileerde lucht teruggewonnen ipv dat die gewoon naar buiten verdwijnt.