Onaangename geur / prikkelende lucht oplossen door ventilatie systeem

Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

25

Onaangename geur / prikkelende lucht oplossen door ventilatie systeem

Verbouwer2010
Verbouwer2010
#Ventilatie · 4 jaren geleden

Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik in huis last van een in neus en keel prikkelende lucht.

De lucht komt schijnbaar uit de keuken maar komt soms ook in andere kamers voor.

Het huis is van 1985 en heeft een kruipruimte met water er in. De bouwplaat is ook zeker niet luchtdicht.

Zou het helpen om de woning te voorzien van een ventilatie D.

Of heb ik dan het risico dat ik vochtige lucht uit de kruipruimte binnen krijg in de kamers waar afzuiging plaats vindt zoals de leuken en de badkamer.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Kas, niemand heeft het gehad over het uitsluiten van mogelijkheden, niemand heeft gezegd dat ventilatie de oplossing is. We weten zelfs nog niet eens wat het probleem is of wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn. Op het moment van uw eerste commentaar waren we voorlopig nog niet verder geraakt dan het beantwoorden van de vragen van TS.

Laat ons dan nu aub ook geen tijd meer verspillen aan stomme woord/wederwoord spelletjes. Hiermee komen we geen stap verder !

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Man man man. 
ik wijs je op het bestaan van hogere dampdruk in de kelder dan in de andere ruimtes en meteen begin je dat af te breken en ventilatie te promoten als enige correcte oplossing. 
elke post van jou daaropvolgend wil je niets anders horen dan ventilatie. 

als iemand anders ook nog suggesties doet, dan ga je het weer afbreken. 
over stomme wederwoord spelletjes gesproken. 

in een woonkamer zal, door de hogere temperatuur tov kruipkelder, steeds een onderdruk heersen van 1 tot 4Pa, dat betekent dat de vochtige lucht alleen al door luchtdrukverschil de woonkamer wordt ingeblazen. 
95% RV is natuurlijk veel te veel is en is praktisch de maximale RV dat je kunt hebben als gevolg van veel te veel vocht en veel te weinig ventilatie in de kelder. 

aangezien je zelf niet wilt of kunt uitleggen wat dampdruk doet, zal ik het je even voorrekenen:

kelder: 15° @95% RV=1620 Pa

woonkamer: 20° @60%RV=1403 Pa. 
je hebt dus een veel hogere dampspanning waardoor het vocht ook door door dit dampdrukverschil de woonruimtes wordt ingeblazen. 

een balansventilatie plaatsen in een huis van 1985 is zinloos. Je kan daar nooit een balans halen wegens compleet gebrek aan enige luchtdichtheid en dat kan je systeem D nooit compenseren. 
dus erg slechte suggestie. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste " Radiodetection " 

Sta me toe enkele rechtzettingen te schrijven:

Nergens heb ik ventilatie gepromoot als enige correcte oplossing ! Ik heb enkel een eerlijk antwoord gegeven over een expliciete vraag van TS over ventilatie, niet meer of niet minder. Ik mag hopen dat niemand mij dat kwalijk kan nemen.  

Nergens heb ik eventuele andere suggesties afgebroken ! Er zijn zelfs nog geen suggesties gedaan, ook ik heb er nog geen gedaan, de oorzaak is immers nog niet gekend tot hier toe.

En wat betreft uw aanname dat er vocht vanuit de kruipkelder de woonkamer wordt ingeblazen : Er is gisteren bij vochtig weer een RV van 60° gemeten in de woonruimte. Een prima resultaat wat meteen bewijst dat het met dat inblazen van vocht nogal meevalt, neen ?

Aan u dus dezelfde boodschap als aan onze vriend kas : Laten we onze tijd niet verspillen met zulke zinloze discuties maar eerder constructief en respectvol trachten mee te denken met de TS.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Charel,

wetenschap is geen aanname, maar zijn feiten en cijfers. 
ik heb het je voorgerekend, dus is het zinloos om te ontkennen dat bij de cijfers die TS geeft, het vocht vanuit de kelder de woonruimtes ingaat. 
zowel omwille van de luchtdrukverschillen als omwille van de dampdrukverschillen. 

en 60% RV binnen, is bij deze buitentemperatuur eerder teveel. 
er komt veel drogere lucht binnen (koude buitenlucht die wordt opgewarmd) dus zou de RV binnen lager moeten zijn dan 60%. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Een goede ventilatie is belangrijk. Maar waarom? Welke ventilatiesystemen zijn er? Welk systeem kies je het best? Wat met het onderhoud én de prijs?

Lees meer

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

Je ventilatiesysteem uitschakelen om te vermijden dat er te veel koude lucht binnenkomt. Is dat wel een goed idee?

Lees meer

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag