13

2 honeywell draadloze thermostaten aansluiten?

Polletaal
Polletaal
#Verwarming & koeling · 4 jaren geleden

Ik heb een wonig met 1 brander. Deze wordt voor de verwarming aangestuurd door een draadloze honeywell RF thermostaat.Er werd een studio bij- gecreëerd . Kan ik hier de verwarming laten sturen door een 2e honeywell draadloze thermostaat? Daar deze studiio onafhankelijk van de woning zal gebruikt worden. Wanneer niet wat is een alternatieve oplossing?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
3 jaren geleden

Wat voor ketel heb je nu? Gas of stookolie?

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Dat kan maar dan moet je wel ook thermostaat kranen gaan gebruiken. 

En altijd 1 radiator met een gewone kraan die altijd open staat, dus werkt als kortsluit leiding

0
kadee61
kadee61
0 11 Verbouwer
3 jaren geleden

Nee dat kan niet en ja, dat kan.

Het kan als beide RF ontvangers in paralel kunnen aangesloten worden op de thermostaataansluiting van de ketel of als beide zenders dezelfde ontvanger kunnen aansturen. Tot zo ver het electrisch gedeelte. Uw probleem zal dan zijn dat, als er één van beide thermostaten warmte vraagt, ook de andere ruimte verwarmd wordt. U moet dan zelf handmatig de kranen gaan dichtdraaien in de ruimte die niet verwarmd wordt. Elk van beide thermostaten zal telkens het volledige huis verwarmen. 

Als u dit wil vermijden, moet u met een zonesysteem werken, dit is een systeem dat ook de radiatorkraan opent of sluit alnaargelang er wel of niet warmte wordt gevraagd. Meestal vergt dit aanpassingen aan de collector of aan de leidingen en is dit werk voor een installateur. Honeywell heeft wel een eenvoudig te installeren systeem, dat werkt op radiatorkranen met M30 schroefdraad (de meest gebruikte) en weinig aanpassingen aan de installatie vraagt (Honeywell Evohome). Die systemen bestaan ook in andere merken, maar ik denk dat Honeywell het meest betrouwbare is. 

0
Nick 61
Nick 61
3 jaren geleden

Daarom dat ik de vraag stelde wat voor ketel er is, indien je met 2 termostaten wil werken voor 2 aparte woningen dan heb je voor een stookolieketel een extra pomp nodig en een sturing, heb je een gasketel dan zit er een pomp in de ketel en werk je met zoneventielen of een evenwichtsfles met 2 pompen. Maarja als er geen reactie komt is het zeer moeilijk om ook maar een fatsoenlijk advies te geven

0
Stefan85
Stefan85
7 60 Verbouwer
3 jaren geleden

Bij mij thuis heb ik (zoals Nick aangeeft in laatste post) een gasketel met evenwichtsfles en twee pompgroepen, elke pompgroep wordt aangestuurd door een aparte thermostaat. Deze aanpassing aan de bestaande situatie heeft me enkele jaren geleden ongeveer € 4500 gekost. (Enkel voor het plaatsen van de evenwichtsfles, 2de pompgroep, 2de thermostaat en een extra printplaat in de ketel die dit alles kan verwerken) Ik vond dit destijds veel geld voor hetgeen het was maar het werkt wel zonder problemen. Zoals hierboven reeds gezegd is het aansturen van 2 units dmv dezelfde pompgroep ook mogelijk máár m.i. ga je ofwel ook een pak geld uitgeven aan een systeem dat dit deftig kan ''managen'' ofwel ga je toch een deel van je ''comfort'' opgeven... 
Tevens zoals Nick aangeeft, als je even wat details vermeld krijg je een veel aansluitender antwoord. 

Ook als je probleem reeds is opgelost is het fijn om dat te melden, dan reageert niemand nodeloos, en leren wij misschien ook nog iets bij ;-) 

Grtz Stefan

0
kadee61
kadee61
0 11 Verbouwer
3 jaren geleden

4500 euro is heel veel geld. Het systeem met rf gestuurde radiatorkranen en bovendien nog centraal regelbaar met een app op de smartphone kost pakweg 1200 tot 1500 euro. Dan heb je Honeywell, dat is zeker betrouwbaar. Enige nadeel: af en toe moet je een batterij in de kraan vervangen als je niet met een vaste aansluiting kan werken. Er zijn natuurlijk ook nog andere betrouwbare systemen op de markt. En goedkopere rommel kan je vinden bij ALI-express of DX of van die Chinese brolsites, maar daar zou ik zelf niet voor kiezen. De compatibiliteit is hier altijd een vraagteken, en hoe lang gaat het dan mee?

Het systeem met een tweede pompgroep is alleen maar aan te raden als je grote ruimtes hebt. Met twee pompgroepen kan je nog altijd maar twee verschillende zones bedienen (bv boven en beneden). Met gestuurde radiatorkranen kan je echt elke ruimte apart regelen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de brander die minimumcapaciteit levert.

0
Nick 61
Nick 61
3 jaren geleden

Het gaat hier wel over 2 aparte wooneenheden

0
Polletaal
Polletaal
0 9 Verbouwer
3 jaren geleden

Dank voor alle mooie reacties( speciale dank aan kadee61 !) die zeker een aanzet tot oplossing is van gestelde vraag

Ik beschik over een stookolieketel. Er is een mogelijkheid dat ik centraal ( aan de ketel) de 2 aparte entiteiten door kranen (open of dicht te zetten)  van elkaar kan scheiden.

Toch nog een vraag omtrent het paralel zetten van 2 RF thermostaten.

Werken alle RF honeywell ( portable) thermostaten niet op dezelfde frekwentie?

Zou het volgende werken; ik behoud de gekoppelde thermostaatmodule aan de brander (=reeds bestaande RF honeywell module). Dus voorlopig geen paralele module.

Dus voor verwarmen entiteit 1 ( kranen eerst centraal juist zetten) stuur ik mijn entiteit 1 door portable RF honeywell thermostaat 1 en ik stuur mijn entiteit 2 door mijn portable RF honeywell thermostaat 2. 

Of heeft elke portable RF thermostaat toch zijn specifieke module ( centraal gekoppeld) nodig?

0
Nick 61
Nick 61
3 jaren geleden
Dus je wil 1 brander sturen met 2 termostaten met 1 cv pomp?
0
Polletaal
Polletaal
0 9 Verbouwer
3 jaren geleden

Idd.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Accumulatieverwarming uitgelegd: werking, prijs en toekomst

Accumulatieverwarming uitgelegd: werking, prijs en toekomst

Accumulatieverwarming: hoe werkt het, wat zijn de kosten en welke duurzame alternatieven zijn er? Kom erachter in ons uitgebreide artikel.

Lees meer

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Ontdek hoe lagetemperatuurradiatoren energie besparen en comfort bieden in combinatie met duurzame verwarmingssystemen.

Lees meer

Verwarming bij nieuwbouw of renovatie: ontdek alle opties voor jouw woning

Verwarming bij nieuwbouw of renovatie: ontdek alle opties voor jouw woning

De juiste verwarming voor jouw woning kiezen? Ontdek alle verwarmingssystemen voor nieuwbouw en renovatie. Van een ketel tot een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag