Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

13

Betonnen balk koudebrug

MariekeSofieke20
MariekeSofieke20
#Isolatie · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hoi allen,

Onder mijn vensterbank loopt een betonnen balk tot de buitengevel. Vroeger waren hier erkers.

Nu wou ik de betonnen balk isoleren aan de buitenkant, denken jullie dat dit voldoende is? Of dien ik nog anderen voorzorgsmaatregelen te nemen?

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat zal zeker helpen, maar dan moet je met die isolatie wel een stuk ruimer gaan dan de koudebrug is.

Ik was van plan om 40cm verder te gaan. Lijkt u dit voldoende?

Hoe meer hoe liever uiteraard, maar 40 cm over een geisoleerde spouwmuur lijkt mij zeer redelijk. Meer zal nog amper een verschil maken.

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Als je niet kunt aansluiten met de bestaande isolatie heeft dat weinig zin. 

Hebt u ook opbouwend advies?

Zeker. 
al hetgeen ik al zei is eigenlijk opbouwend, want het zou je moeten tot nadenken brengen wanneer isolatie werkt en wanneer niet.  Vandaar ook mijn vraag hoe je dat praktisch gaat doen aansluiten. 
je moet een doorlopende isolatieschil hebben wil wat je gaat doen, zin hebben. 

of ben je gerustgesteld als iemand op een forum zegt:"ja, steek maar 40cm, dat is prima. " ??

trouwens, 40cm is niet in overeenstemming om een bouwknoop aanvaardbaar te maken  

maar soit, uw boodschap is duidelijk, ik zal mij verder onthouden van advies. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

De perfectie is uiteraard als de isolatie rondom ononderbroken op mekaar aansluit zonder enige koudebrug (bouwknoop).

In de praktijk is dit echter zelden of nooit mogelijk maar er zijn wel technieken om de invloed van die bouwknopen dan te minimaliseren.

De hier besproken methode is daar een goed en vaak gebruikt voorbeeld van. De bouwknoop isoleren met voldoende overlapping over de geisoleerde delen.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

De perfectie is uiteraard als de isolatie rondom ononderbroken op mekaar aansluit zonder enige koudebrug (bouwknoop).

In de praktijk is dit echter zelden of nooit mogelijk maar er zijn wel technieken om de invloed van die bouwknopen dan te minimaliseren.

De hier besproken methode is daar een goed en vaak gebruikt voorbeeld van. De bouwknoop isoleren met voldoende overlapping over de geisoleerde delen.

De overlapping en aansluiting is net wat ik vraag, maar geen antwoord op krijg. 
je weet toch dat 40cm niet in overeenstemming is met de voorschriften/praktijken?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag