22

PV boiler en condensatieketel

MichelR
MichelR
#Verwarming & koeling · 4 jaren geleden

Ik lees:

- Een condensatieketel onder de 20kW moet niet jaarlijks onderhouden worden. En wat je zou kunnen uitsparen aan minder verbruik ben je dubbel kwijt aan onderhoud.

- Een ketel van 20kW is meer dan genoeg voor een kleine woning van amper 70m2 met vloerverwarming. Maar amper genoeg voor een douche.

- PV panelen zijn veel makkelijker zelf te plaatsen en onderhouden. Tevens ook goedkoper van zonnecollectors.

Stell ik verwarm een vat van 150L met zonnecellen en verwarm dit water met gas bij op vraag van het bad of douche als het nodig is. Kan je dan in de winter wel een bad of douches nemen? De keuken heeft zijn eigen Quooker ;)

Waar zou ik de juiste oprechte technische bijstand kunnen vinden en aankopen kunnen doen zonder woekerprijzen te moeten betalen. Plaatsing is DIY.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Zonnecollectoren hebben een rendement dar 4x hoger ligt dan PV-zonnepanelen. Een zonneboiler heeft 2 warmtewisselaars: onderaan de boiler de warmtewisselaar waarp de zonnecollectoren zijn aangesloten en bovenaan een tweede warmtewisselaar waarop een warmtebron (in uw geval de 20kW ketel)  wordt aangesloten als bijverwarming indien de voorraad warm water bijna opgebruikt is. Zodoende wordt altijd een beperkte hoeveelheid warmwater opgeslagen volgens een gewenst uurschema. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@MichelR om verdere spraakverwarring te vermijden:

- een PV-paneel is opgebouwd uit meerdere zonnecellen en levert electrische energie.
- een zonneboiler bestaat uit collectoren en een buffervat en levert warmwater

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
4 jaren geleden

@MichelR om verdere spraakverwarring te vermijden:

- een PV-paneel is opgebouwd uit meerdere zonnecellen en levert electrische stroom.
- een zonneboiler bestaat uit collectoren en een buffervat en levert warmwater

@carl vandecasteele

om verdere spraakverwarring te vermijden: een pv-paneel levert SPANNING, geen stroom. 

0
MichelR
MichelR
0 13 Andere particulier
4 jaren geleden

Ja, dat weet ik, maar pv kosten minder, leg je makkelijk zelf, zo goed als geen onderhoud of op zijn minst geen betalend onderhoud, geen warmte pomp dat je in een klein huisje lawaai kan maken en je kan na opwarming water de rest nog voor elektrische toestellen gebruiken. Het idee is gewoon de overige stroom te gebruiken voor het water op te warmen. Het opladen op het net brengt toch niets meer op en als de zon schijnt ben je toch niet veel thuis maar op het werk. 

Het lijkt me veel handiger dat batterijen die ook weer veel meer kosten en onderhouden vragen. Die batterijen zijn trouwens ook niet goed voor het milieu.

Vraag blijft hoeveel stroom je op winterdagen kan hebben van 8 panelen hoeveel water je daar van 10 naar 40° kan brengen? Dak is niet groter.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@Radiodetection: aangezien je toch zo graag de puntjes op de i zet:
indien er 0,0 Ampere stroom zou geleverd worden zou een paneel een vermogen leveren van 0 Watt en na een hele dag 0,00 kWh energie leveren en zou niemand die installeren

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
4 jaren geleden

Met 1 kWh kan je ongeveer 30l water 30 graden warmer maken.  Of 20l 45 graden warmer.

op een zonnige frisse lentedag zal je met 8 panelen ongeveer 6-7 kWh produceren

op een druilige winterdag veeeeel minder dan 1 kWh

voor wat je vangt aan injectietarief 5-6€Cent per kWh kan je op gas warm water maken met een doorstromer (moet wel effe checken of na de recente energieprijzenhausse je nog gas hebt aan 5-6 €cent)

0
MichelR
MichelR
0 13 Andere particulier
3 jaren geleden

Blijft toch, dat als je niet thuis bent de overige stroom van de zonnecellen toch kunt opslagen als warmwater ipv er niets mee te doen.

Vraag is nu: of je een elektrische boiler dat door de overige PV-cellen opgewarmt is, gewoon voor de condensketel mag aansluiten en dat de ketel gewoon het water enkel bijwarmt als het nodig is?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Hetgeen je nodig hebt is een boiler die met de cv-ketel kan opgewarmd worden en ook over een elektrisch verwarmingselement beschikt. De temperatuurssonde in de boiler die de cv-ketel aanstuurt zal je plaatsen in het bovenste deel van de boiler zodat de cv-ketel pas zal starten als de bovenste voorraad warm water dreigt onder de ingestelde temperatuur te komen. Eventueel te combineren met een dag / nacht / weekprogramma zodat de bijverwarming van de cv-ketel niet opstart als je geen warm water nodig hebt.

De boiler zal dus best over de mogelijkheid beschikken om de temperatuurssonde langs de bovenzijde in te brengen. Een rasechte zonneboiler met mogelijkheid van bijverwarming, hetzij elektrisch hetzij met cv, is daar bijzonder geschikt voor. Maar ik vrees dat de werking u geen voldoening zal geven. 

Immers bij zwakke zon zal er onvoldoende vermogen beschikbaar zijn om de boiler op te warmen en zal er betalende elektriciteit van het net gebruikt worden. U kan die 2 bronnen niet uit elkaar houden. 

Dus als u toch nog moet starten is een zonneboiler met zonnecollectoren de beste oplossing, mogelijk iets duurder, maar dat werkt. De gaswandketel met doorstromer gebruiken om onvoldoende opgewarmd water op temperatuur te brengen is ook uit de boze. 

Vooreerst is het toestel ontworpen om koud sanitair water aan te voeren. Onderdelen in het aanvoercircuit zijn mogelijk  met kunststofcomponenten die niet tegen hoge temperaturen kunnen.  Probleem zal zich ook stellen met de gasregeling. Bij sww zal de brander het volle vermogen willen leveren, maar zal dit niet kunnen omzetten in de warmtewisselaar, dus vermoedelijk uitschakeling of op zijn minst een onregelmatige werking.

0
MichelR
MichelR
0 13 Andere particulier
3 jaren geleden

Maar dan warmt de CV ook het water op terwijl ik die dag misschien amper warm water nodig heb en de volgende dag is er dan wel zon en zit ik al met een heel vat warm water meet gas opgewarmt. Dat lijkt me nu niet echt het beste systeem.

Het lijkt me beter enkel het water met gas te verwarmen op het moment dat ik het nodig heb. Ondertussen kan gewoon de overige energie van de zonnecellen wel al opgeslagen worden voor de CV ketel.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

bij een zonneboiler zou je de naverwarming (via c.v) kunnen uitschakelen met een afsluitkraan op die backupspiraal. Maar gewoonlijk is die de bovenste spiraal en houdt enkel 1/3 van uw buffervat op temperatuur terwijl de spiraal van de zonnecollector zich onderaan bevindt en bij zon de rest van het vat (en zo nodig het hele vat) opwarmt

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Luchtverwarming: je woning ventileren, verwarmen en koelen

Luchtverwarming: je woning ventileren, verwarmen en koelen

Bij luchtverwarming worden ventilatie, verwarming en/of koeling in één systeem geïntegreerd. Ontdek hoe luchtverwarming precies werkt.

Lees meer

Wat is de verwarming van de toekomst?

Wat is de verwarming van de toekomst?

Verwarmingsexpert Patrick O ziet de warmtepomp als de verwarming van de toekomst. Al zijn er nog heel wat uitdagingen.

Lees meer

Dilemma: koop ik een warmtepomp aan 6% btw of een gasketel aan 21% btw?

Dilemma: koop ik een warmtepomp aan 6% btw of een gasketel aan 21% btw?

Vanaf 1 juli 2025 zal de btw op gasketels van 6% naar 21% stijgen. Is een warmtepomp of gasketel financieel de beste keuze voor je renovatie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag