3

Reserve kapitaal

Albel
Albel
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Ik woon op een domein met 9 gebouwen en 3 garagecomplexen. Volgens de aankoopakte moest voor het domein een VME opgericht worden maar ook voor elk gebouw en garagecomplex. Dit werd niet gedaan voor besparingen en dus is er slechts 1 VME (Domein). Er wordt dus een reservekapitaal aangelegd voor alles op 1 rekening. Wat gebeurd er als bv. bij 1 gebouw het dak dient vervangen en de meerderheid van de bewoners hebben niet voldoende geld om, nadat hun reservekapitaal is verekend, uit eigen zak het restand te betalen. Kan men dan mijn reservekapitaaal aanspreken omdat dit in dezelfde pot zit ? En wat gebeurd daarna ? Die mensen hebben dan in die gemeenschappelijke rekening niets meer en er zijn kosten op niveau Domein ? Dan kunnen zij zeker niet betalen. Afzonderlijke VME had m.i. meer rechtszekerheid gegeven.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Als ik het goed begrijp staat in de basisakte:

- Die 9 gebouwen zijn gezamenlijk  in gedwongen mede-eigendom

- Die 9 gebouwen zijn onderling in gedwongen mede-eigendom (Meerdere eigenaars per gebouw)

Correct? 

- Je kan naar de rechtbank stappen en eisen dat een VME wordt opgericht voor jouw gebouw. Dit recht heb je. 

- Een VME kost geld, verzekering syndicus, bankrekening.... Je zit dan met 9 syndici, ook al is dat dezelfde en afzonderlijke kosten, dus erg waarschijnlijk dat dit duurder gaat zijn dan de huidige (onwettelijke) situatie.
Alles gemeenschappelijk heeft zowel een positieve kant als negatieve. Individueel aandeel bij herstelling zakt uiteraard maar kans is ook hoger dat er een herstelling komt. Kwestie van voorkeur. Dit verschil bestaat bv ook bij appartmentsblokken, ofwel deelt iedereen in het ganse gebouw ofwel per blok. In het laatste geval is het individeel aandeel hoger, maar kans op kosten kleiner. 

- Wat die syndicus gaat doen met potentiele kosten is koffiedik kijken. Je kan hem of haar dit altijd vragen natuurlijk. 

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden

Hoedanook: reservekapitaal kan maar gebruikt worden na goedkeuring door de VME.  Op eigen houtje kan/mag de Syndicus niets doen.

0
Albel
Albel
0 7 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt voor jullie antwoord. het is me nu duidelijk. Dat de andere VME's niet opgericht zijn was inderdaad voor kosten besparing maar haad ook onverwachte gevolgen. Als er dus over iets gestemd moest (ik schrijf moest want intussen is dienaangaande de wetgeving verandert) dat slechts 1 gebouw aanbelande konden de anderen daar tegen stemmen en dan ging het dus niet door. Het besteden van het reservekapitaal was mijn grootste zorg maar daar heb ik dan een antwoord op gekregen. Nogmaals bedankt

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Voorstel om registratierechten in Brussel te verlagen

Voorstel om registratierechten in Brussel te verlagen

De registratierechten in Brussel zijn sinds januari de hoogste van België. Team Fouad Ahidar (TFA) pleit voor een daling van de registratierechten.

Lees meer

Dit zijn de plannen van de nieuwe federale regering: “Warmtepompen blijven aan 6% en energiecontracten moeten leesbaarder worden”

Dit zijn de plannen van de nieuwe federale regering: “Warmtepompen blijven aan 6% en energiecontracten moeten leesbaarder worden”

De nieuwe federale regering heeft haar plannen bekendgemaakt. Ze zetten in op de energietransitie en het beter beschermen van de consument.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag