Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

8

Gutex

Scheunepeuny
Scheunepeuny
#Dak · 4 jaren geleden

Wij zijn volop bezig offertes aanvragen voor het dak van onze nieuwbouw. Nu krijgen we van een aannemer de vraag of wij reeds aan Gutex onderdak hebben gedacht.

Volgens onze architect is een Korafleece plus meer als voldoende, maar kunnen we met Gutex wel alles stabieler en luchtdichter maken. Ik vraag mij dan af of dit een meerwaarde biedt, gezien de totale meerprijs van 2.786€.

Onze keuken bevindt zich wel onder de nok, en de zolder wordt gebruikt als speel-/hobbykamer + stockage en stelplaats voor technieken (zoals warmtepomp, ventilatie, etc).

Iemand die raad weet?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Gutex of iets gelijkaardigs geeft altijd een meerwaarde ten opzichte van een folie !

Niet enkel qua luchtdichtheid en stevigheid maar vooral ook door zijn bijkomende isolatiewaarde en het oplossen van koudebruggen.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
4 jaren geleden

Gutex lost geen koudebruggen op. 
daarvoor is de isolatieweerstand veel te laag. 
dat is ook niet de taak van een onderdak. 
de enige meerwaarde van gutex is het bufferende vermogen, capillaire vermogen. 
(op de zeer beperkte hogere isolatieweerstand na). 

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Je moet de isolerende houtvezelplaten zoals onder andere Gutex zien in de vergelijking met een simpele onderdakfolie. Dat was ook de vraag.

En het grote voordeel van dat materiaal tov folie is nu eenmaal dat het meer stevigheid biedt, dat het extra isoleert en koudebruggen kan oplossen of op zijn minst sterk vermindert.

Hoe uitgesproken die voordelen zijn hangt ook nog af van de dikte die je verkiest. Je zou  minimaal voor 22 mm moeten gaan. Ik zou echter overwegen om voor 28 mm of zelfs voor 35 mm te gaan.

En wat is de taak van een onderdak ? En waarom zou die geen dubbel of driedubbel doel kunnen of mogen dienen ?

0
Radiodetection
Radiodetection
4 jaren geleden

Opnieuw: de beperkte dikte van een onderdak is niet in staat om iets zinnigs te doen ivm koudebruggen. 
je zal lezen in de vakliteratuur (niet dat ik verwacht dat je dat gaat doen) dat de meerwaarde van vanhoutvezelplaten voornamelijk in haar gochtbufferende eigenschap zit, alsook een positief effect op condensatie door onderkoeling. 

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Neen de beperkte dikte van een onderdak met folie zal inderdaad 0,0 doen aan de koudebruggen.

Heel anders is dat met isolerende houtvezelplaten, en uiteraard hoe dikker hoe effectiever. Die op te lossen koudebruggen zijn trouwens in hoofdzaak koudebruggen gevormd door massief hout zoals kepers of spanten en die hebben ook niet zo veel nodig om ze op te lossen.

Je beweert dat men in vakliteratuur stelt dat isolerende houtvezelplaten in zulk geval onzinnig zijn ivm het oplossen of verminderen van koudebruggen. Mogen we dan weten in welke vakliteratuur je dat zo hebt gelezen ?

Verder heb ik geen idee waarom je voortdurend de onmiskenbare kwaliteiten van isolerende houtvezelplaten blijft miskennen. Het lijkt wel of je het materiaal helemaal niet kent.

Laat ons hierover ophouden. Ik denk dat Ts ondertussen genoeg is ingelicht om zelf te oordelen over het kwaliteitsverschil tussen een onderdak met een folie of een onderdak met die isolerende houtvezelplaten.

0
Scheunepeuny
Scheunepeuny
4 37 Bouwer
4 jaren geleden

Als ik overal lees op andere forums is de absolute meerwaarde van oa Gutex en consoorten nog steeds niet bewezen. Ik vind vooral gevallen terug van mensen die een oud huis willen renoveren die bol staat van de koudebruggen.

Winddicht zal een goed geplaatste folie ook wel zijn denk ik dan. Met 22cm glaswol daar onder zou de winter geen probleem mogen zijn. Voor de geluidisolatie moeten we het ook niet doen want het huis wordt gebouwd in open landschap. Weinig passerende auto's.

Het énige waar ik nog kan aan denken is de zomer. In onze huidige woning hebben we enkel folie liggen en 18cm glaswol, maar in de zomer is het niet te doen van de warmte op de kruipzolder. Die warmte geeft af aan de slaapkamers, waar enkel een mdf vloerplaat en gepleisterde gyproc ligt. Dat is iets wat ik wél wil vermijden.

Echter zal de zoldervloer nu afgewerkt zijn met potten en balken, en is de zolderruimte nu voldoende groot.

Nu, ik zal nog even verder nadenken hierover.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Houten kepers die noch langs de binnenkant, noch langs de buitenkant van een isolerende laag (zoals Gutex) zijn voorzien kan je wel degelijk als een koudebrug beschouwen. Weliswaar niet in dezelfde mate als baksteen of beton maar wel een koudebrug.

Wat jij vanuit uw "beroep" kent of niet kent weet ik niet, net zoals jij dat van mij niet weet. Ik kan de kunde of onkunde enkel afleiden aan wat hier wordt geschreven.

Voor de duidelijkheid, een onderdak met folie is best ook te overwegen en de mindere isolatiewaarde kan in de meeste gevallen ruimschoots gecompenseerd worden in de verdere dakopbouw.

Persoonlijk zie ik daarbij als enig voordeel dat het goedkoper is.

Ps: door mezelf aangepast wegens niet meer relevant.

0
Radiodetection
Radiodetection
4 jaren geleden

Het winddicht maken van een onderdak is een essentieel gegeven opdat de daaronderliggende isolatie haar werk kan doen. Dat aspect kan je evengoed met folie als met een houtvezelplaat à la gutex doen. Dat mag dus geen excuus/reden zijn. 
maar bij gutex zal je zien dat een hygrothermische simulatie veel beter is mbt hoeveelheid geproduceerd condensaat tov een folie. 
gutex, pavatex,  Celit, ... allemaal toepasbaar als onderdak. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Op zoek naar een dakbedekking voor een plat dak? Ontdek de verschillende soorten roofing en hoe je ze correct plaatst, onderhoudt en herstelt.

Lees meer

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.

Lees meer

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag