4

Herpleisteren muur rond marmeren schouw

isaaa
isaaa
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Hallo,

Wij hebben een oud herenhuis gekocht die we volledig zullen strippen. De muren zijn nu bekleed met leempleister die zijn beste tijd gehad heeft. Er is vochtschade, ze klinkt hol en brokkelt heel vlot af.  In verschillende kamers staan er marmeren schouwen die we graag willen behouden.

Moeten we die tijdelijk wegnemen en dan de muren strippen? Of kunnen we die laten staan en kan er dan rond gepleisterd worden? Hoe wordt dit meestal gedaan?

Is het moeilijk om de schouwen weg te nemen zonder schade?

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Schouwen laten staan.Als je de marmeren bladen probeert los te werken uit hun bevestigingslaag is de kans zeer groot dat ze breken.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

normaal staat er geen vervaldatum op leempleister. en hier spreek ik van 2 oude huizen dat ik heel goed ken. Tenzij bij vochtschade. En als er vochtdoorslag is moet dit eerst voor 100% opgelost worden en muren opnieuw wat uitgedroogd  voor je die opnieuw pleistert of opnieuw leemt.

0
Stella
Stella
1 6 Verbouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Wij hebben de schouwen ook gewoon laten staan, de leem die dichtbij de schouw was, hebben we met de hand en een beitel verwijderd (kwestie van zeker geen ongelukken te hebben :)) De stukadoors hebben de schouwen dan volledig ingepakt om zo errond en erin te kunnen pleisteren, alles is perfect verlopen!

0
isaaa
isaaa
0 4 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor jullie reacties. We zullen ze laten staan en met de handbeitel er rond gaan.

Door een slecht dak is er over een lange periode heel wat vochtschade geweest. Op verschillende plaatsen brokkelt de leempleister mee af als je het behang af trekt.

Er was me verteld dat als je de pleister op 1 muur vervangt je best de hele kamer doet om problemen in de hoeken te voorkomen. We hebben vochtschade aan de voorgevel en de achtergevel gehad waardoor we volgens die theorie elke kamer op de bovenste verdiepen moeten doen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag