dampscherm nodig bij isolatie vloer zolder ?
Alle reacties
Is het de bedoeling om de isolatie onder de plankenvloer van de zolder te voorzien, tussen de balken dus ?
Of wil je de isolatie bovenop de plankenvloer leggen ?
Is de dakhelling van de zolder geisoleerd en van dampscherm voorzien ? Dikte isolatie ?
Is het nuttig of noodzakelijk een dampscherm te voorzien bij isolatie van de vloer van een (niet-gebruikte) zolder met isolatieplaten? De vloer van de zolder zijn (eiken) planken
Tuurlijk.
er is altijd één of andere vorm nodig van dampscherm onder je isolatie.
anders kan het vocht in de lucht tot voorbij de isolatie komen en bij temperaturen lager dan het dauwpunt krijg je condensatie en dus water in je isolatie.
En dat wil je niet :-)
@Radiodetection: Laat ons even verdere informatie van @vrieskou afwachten. We weten nu te weinig om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen.
In veel zulke gevallen is een dampscherm immers helemaal niet nodig. Vandaar dus mijn vraag om bijkomende informatie.
@Radiodetection: Laat ons even verdere informatie van @vrieskou afwachten. We weten nu te weinig om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen.
In veel zulke gevallen is een dampscherm immers helemaal niet nodig. Vandaar dus mijn vraag om bijkomende informatie.
Zoals ik al zei, bouwfysica wacht niet op jou.
En spreek voor jezelf als je iets niet begrijpt.
Hallo,
Dank om naar precisering te vragen.
het is de bedoeling om isolatieplaten op de plankenvloer van de zolder te leggen. Het dakgebinte is niet geisoleerd en wordt ook onaangeroerd gelaten. De muren op de zolder zijn ook niet geisoleerd( zelfs geen spouw).
Hoe simpel kan iets zijn...
je hebt altijd een vochtremmend materiaal nodig aan de warme kant van je isolatie.
wie dat niet wilt inzien...zou zich beter zich onthouden van commentaar.
Hallo,
Dank om naar precisering te vragen.
het is de bedoeling om isolatieplaten op de plankenvloer van de zolder te leggen. Het dakgebinte is niet geisoleerd en wordt ook onaangeroerd gelaten. De muren op de zolder zijn ook niet geisoleerd( zelfs geen spouw).
Beste,
Het principe is altijd dat de afwerking aan de warme kant van de isolatie dampdichter (vochtremmender) moet zijn dan de de afwerking aan de koude kant van de isolatie.
Dus van binnen naar buiten (naar de zolder) van minder dampopen naar meer dampopen.
Vermits er boven de isolatie geen vloerafwerking meer komt heb je boven de isolatie enkel maar lucht wat extreem dampopen is. Aan de onderkant (warme kant) van de isolatie heb je de eiken beplanking en het plafond dat wellicht met pleister of gyprocplaten is afgewerkt. De warme kant van de isolatie is dus sowieso veel dampdichter dan de koude kant en dus is er zeker geen bijkomend dampscherm nodig.
Vergelijk het met een buitenmuur met luchtspouw en isolatieplaten. Aan de koude kant van de isolatieplaten heb je ook enkel lucht en heb je dus ook een goede dampopenheid. Aan de warme kant heb je de muuropbouw die aan de binnenkant bepleisterd is waardoor daar ook de warme kant meer dampdicht is dan de koude kant. Ook daar plaatst men uiteraard geen extra dampscherm.
Het zou anders geweest zijn moest je nu bovenop die isolatie een dampdichtere vloer hebben voorzien of wanneer je de isolatie zou hebben voorzien onder die eiken beplanking. In dat geval zou je de koude kant van de isolatie misschien dampdichter zijn geweest dan de warme kant waardoor je aan de onderkant van die dampdichtere vloerafwerking condensatie zou riskeren.
Hopelijk is dit duidelijk genoeg.
Het gaat er simpelweg om dat de warme kant van de isolatie dampdichter is dan de koude kant.
Zelfde principe als bij mijn voorbeeld van een geisoleerde buitenmuur waar ook geen extra dampscherm aan de binnenkant moet worden aangebracht. Gewoon een bepleistering is daarbij voldoende dampdicht.
Voldoende dampdicht is ook een relatief begrip, het is altijd te zien ten opzichte van welke situatie en dan vooral ten opzichte van de dampdichtheid of dampopenheid van de afwerking aan de koude kant van de isolatie.
In deze situatie is er geen afwerking boven de isolatie en kan het beetje waterdamp dat eventueel nog door de binnenafwerking zou kunnen doordringen vervolgens vrij verdampen aan de zolderlucht.
Daarmee wil ik dus helemaal niet zeggen dat men nergens geen dampscherm zou moeten voorzien !
Integendeel ! In vele situaties is dat absoluut noodzakelijk ! Maar hier duidelijk niet.
Edit: deze post kan nu een beetje vreemd lijken maar was in feite een antwoord op een reactie die ondertussen verwijderd is.
Dank U !!
luc
Dank U !!
Luc

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Download gratis onze gids voor isolatie
Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie
Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!
Lees meer
Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen
Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen