Beste,
Ik heb mijn stookolie tank ingekuipt in de kelder. Deze is (moet) voorzien om de gehele inhoud van de tank (3000 X 1500 X 1500) te kunnen bevatten. Ik heb deze zo gemetst dat ik er nog rond kan gaan, daardoor hoefde ik niet zo hoog te gaan, 100 cm voor 6500L. Ik heb geen weet van een minimale hoogte van 50 cm maar ik zou sowieso 50 cm minimum gaan. Hoe hoger uw muur hoe minder plaats de inkuiping inneemt. 50 cm is ook nog gemakkelijk te verven als je aan de buitenkant staat.
Onze inkuiping is gemetst met betonblokken 15 cm dik. Het blijft gelijk welk materiaal je gebruikt, het moet vloeistof dicht worden gemaakt na het metsen.
Voor de xste keuring van de tank heb ik dan nog een vloeistofdichte 2 componenten verf op de hele binnenkant moeten aanbrengen. Mijn inkuiping stond al 10 jaar totdat de keurder ineens met de verplichting van echt vloeistofdicht aankwam, ze was eerst gecementeerd. Opgelet, de vloer moet ook vloeistofdicht zijn ! Ik heb dit opgelost door de tank, toen ze zo goed als leeg was, omhoog te krikken om eronder aan te kunnen. Was een hachelijke onderneming maar voldoende veiligheden voorzien. Best is de tank eerst te verplaatsen, vloer vloeistofdicht maken, tank terugplaatsen, laatstse muurtje metsen en dan de rest behandelen.
Als ik goed begrijp staat de tank buiten of toch al ergens overdekt (garage)? Er mag geen regen of grondwater in de inluiping terecht komen.