Lucht/lucht warmtepomp vs gascondensatie in opbouw ter vervanging van elektrische convectoren

3

Lucht/lucht warmtepomp vs gascondensatie in opbouw ter vervanging van elektrische convectoren

Jarno P
Jarno P
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

We hebben een woning type bungalow van bouwjaar 1991. Deze wordt momenteel verwarmd met oude elektrische convectoren. We wensen de verwarming nu aan te pakken en te veranderen door :

1.Lucht/lucht warmtepomp met een buitenunit en binnenunits op de zolder die via roosters de warme lucht in de woning blazen.

of

2. Gas binnen trekken in de woning, gascondensatieketel plaatsen en in opbouw radiatoren plaatsen.

De woning heeft een bewoonbaar opp van 130 m², de spouw is nageïsoleerd met 6,5 cm glaswol, het hellend dak wordt nog geïsoleerd.

Vraag :

Wat zou de beste oplossing zijn 1 of 2?

Oplossing 1 is het minst ingrijpend en ook goedkoper dan 2 in de plaatsing. Maar heeft oplossing 1 een even goed rendement?

Wat is toekomstgericht de beste oplossing? (evolutie van gas- en elektricteitsprijzen)

Iemand ervaringen met lucht/lucht warmtepompen?

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Een woning anno 1990 is zeker niet hoog geisoleerd volgens huidige normen. Dubbele beglazing met een  U-waarde van 3.0 ipv de huidige 1.0. Muurisolatie is ook vrij beperkt. Aangezien je elektrisch verwarmt weet je perfect wat het verbruik in kWh is. Met een warmtepomp zal uw elektriciteitsverbruik en factuur voor verwarming op een 40% brengen. Komt daarbij dat met de invoering van het capaciteitstarief en alle supplementaire kosten de elektriciteit duur zal worden. Voor het milieu moet je het ook niet doen want volgens de huidige evolutie zal de elektriciteit opgewekt worden met centrales op aardgas. Van 100 kWh aardgas is uiteindelijk 50kWh beschikbaar in huis onder de vorm van elektriciteit. (gemiddeld rendement is 50%). 

Een centrale verwarming op aardgas (condensatieketel) is nog steeds het voordeligste. Neem je een installatie op lage temperatuur dan kan je later, als de beschikbaarheid en stabiele en redelijke tarieven voor elektriciteit aanvaardbaar zijn overschakelen op een warmtepomp.

1
mbbs1024
mbbs1024
14 178 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik heb zelf een paar jaar geleden een L/L warmtepomp laten installeren, voornamelijk om het comfort in de zomer (koeling) te verhogen, maar ik heb daar ook gedurende 2 jaar mee verwarmd, zolang de terugdraaiende teller er was voor de zonnepanelen.

Na de installatie van de terugdraaiende teller ben ik terug mijn mazoutketel beginnen gebruiken, op momenten dat er niet genoeg zonneproduktie was.
De digitale meter bespaart me ongeveer 500€/jaar aan energiekosten (geen prosumententarief meer, teruggeleverde elektriciteit wordt nu vergoed, en het mazoutverbuik omdat ik nu s'avonds en op dagen met weinig zonneproduktie terug mijn mazoutketel gebruik, zit daar ook ingerekend

Een warmtepomp zal je elektriciteitsverbruik serieus naar beneden halen, in vergelijking met pure elektrische verwarming.

De regering is ook van plan om een aantal belastingen die nu in de elektriciteitsfaktuur zitten, te verschuiven naar gas en naar de algemene belastingsmiddelen, en er zijn ook simulaties gedaan ivm het capaciteitstarief, die aantonen dat als je een hoog elektriciteitsverbruik hebt, je faktuur zal dalen, terwijl bij mensen met een laag elektriciteitsverbruik, de faktuur zal stijgen.

Een huis uit die periode is niet goed geisoleerd volgens de huidige normen, doe dus ook iets aan de isolatie, energie die je niet verbruikt, moet je ook niet betalen, dat lijkt me de meest toekomstgerichte investering.
Best met het dak beginnen, daar gaat het meeste energie verloren.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Een woning anno 1990 is zeker niet hoog geisoleerd volgens huidige normen. Dubbele beglazing met een  U-waarde van 3.0 ipv de huidige 1.0. Muurisolatie is ook vrij beperkt. Aangezien je elektrisch verwarmt weet je perfect wat het verbruik in kWh is. Met een warmtepomp zal uw elektriciteitsverbruik en factuur voor verwarming op een 40% brengen. Komt daarbij dat met de invoering van het capaciteitstarief en alle supplementaire kosten de elektriciteit duur zal worden. Voor het milieu moet je het ook niet doen want volgens de huidige evolutie zal de elektriciteit opgewekt worden met centrales op aardgas. Van 100 kWh aardgas is uiteindelijk 50kWh beschikbaar in huis onder de vorm van elektriciteit. (gemiddeld rendement is 50%). 

Een centrale verwarming op aardgas (condensatieketel) is nog steeds het voordeligste. Neem je een installatie op lage temperatuur dan kan je later, als de beschikbaarheid en stabiele en redelijke tarieven voor elektriciteit aanvaardbaar zijn overschakelen op een warmtepomp.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 178 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik heb zelf een paar jaar geleden een L/L warmtepomp laten installeren, voornamelijk om het comfort in de zomer (koeling) te verhogen, maar ik heb daar ook gedurende 2 jaar mee verwarmd, zolang de terugdraaiende teller er was voor de zonnepanelen.

Na de installatie van de terugdraaiende teller ben ik terug mijn mazoutketel beginnen gebruiken, op momenten dat er niet genoeg zonneproduktie was.
De digitale meter bespaart me ongeveer 500€/jaar aan energiekosten (geen prosumententarief meer, teruggeleverde elektriciteit wordt nu vergoed, en het mazoutverbuik omdat ik nu s'avonds en op dagen met weinig zonneproduktie terug mijn mazoutketel gebruik, zit daar ook ingerekend

Een warmtepomp zal je elektriciteitsverbruik serieus naar beneden halen, in vergelijking met pure elektrische verwarming.

De regering is ook van plan om een aantal belastingen die nu in de elektriciteitsfaktuur zitten, te verschuiven naar gas en naar de algemene belastingsmiddelen, en er zijn ook simulaties gedaan ivm het capaciteitstarief, die aantonen dat als je een hoog elektriciteitsverbruik hebt, je faktuur zal dalen, terwijl bij mensen met een laag elektriciteitsverbruik, de faktuur zal stijgen.

Een huis uit die periode is niet goed geisoleerd volgens de huidige normen, doe dus ook iets aan de isolatie, energie die je niet verbruikt, moet je ook niet betalen, dat lijkt me de meest toekomstgerichte investering.
Best met het dak beginnen, daar gaat het meeste energie verloren.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

...

Bij de invoering van het capaciteitstarief   zal de impact op de elektriciteitsfactuur bij de doorsnee verbruiker, lees deze zonder zonnepanelen en zonder warmtepomp, in principe neutraal zijn. 

Het zijn voornamelijk die verbruikers die een relatief groot vermogen aansluiten (in kWatt) - in vakterm "het kwartuurvermogen" dit is het maximum aan kW dat er over 15 minuten is ingeschakeld op het net - maar in verhouding weinig kWh verbruiken die een hogere factuur zullen ontvangen. Bij residentiële verbruikers zullen die voornamelijk terug te vinden zijn bij zonnepaneelbezitters, zij zullen in verhouding veel minder kWh gefactureerd krijgen en ook de warmtepompbezitters zullen, en in het verlengde die met elektrische verwarming, een duurdere factuur mogen verwachten daar zij enkel in de koude periode veel elektriciteit afnemen. Verbruikers met zonnepanelen en warmtepompen zullen echt de pineut zijn daar zij enkel in  winter een geregistreerd verbruik zullen hebben daar er nagenoeg geen zonneopbrengst is en de warmtepompen in werking zijn op een ogenblik dat de elektriciteit het duurste is.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vloerverwarming en warmtepomp: de perfecte combinatie om efficiënt te verwarmen

Vloerverwarming en warmtepomp: de perfecte combinatie om efficiënt te verwarmen

Combineer vloerverwarming en een warmtepomp en je verwarmt je woning op een zeer rendabele en efficiënte manier. Maar welke warmtepomp kies je dan?

Lees meer

Verwarmen met hout- en pelletkachels: is de hype voorbij?

Verwarmen met hout- en pelletkachels: is de hype voorbij?

Eén op de vijf Belgen verwarmt met een hout- of pelletkachel. Ontdek waarom deze kachels nog steeds populair zijn en hoe je energie kan besparen.

Lees meer

9 tips om je woning te koelen zonder airco

9 tips om je woning te koelen zonder airco

Voor je denkt aan een airco of omgekeerde warmtepomp, kijk eens wat je zelf kan doen. Met deze negen tips kan je je huis koelen zonder airco.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag