Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

57

Electricien tarieven

Roya11
Roya11
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Beste forumleden

Wij hebben onze 3 slaapkamers gerenoveerd. Uiteraard zijn de electriciteitsleidingen al gelegd. De kringen zijn duidelijk en uitgetekend. Nu vraagt onze electricien 2100,00 EUR om enkel 40 stopcontacten/schakelaars te installeren. 

Wij vonden dit wat te veel of houden we met te weinig zaken rekening? 

Mvg

Alle reacties

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
3 jaren geleden

Beste,

Stelde die vraag ook! Tenzij je twee linkerhanden hebt, of schrik van elektriciteit ( zelfs als de installatie spanningsloos is) eenmaal één doosje gedaan, lijkt het kinderspel, en voor wissel en kruisschakelingen zijn er tientallen schemas op het net.

Trouwens wie stak de buizen, wie trok de bedrading? 

Heb al tientallen mensen opgeleid om deze werkjes zelf te doen

Paar schroevendraaiers, striptang, kniptang, punttang, etc;; een volledige set bij HUBO voor 30 €

Tientallen voorbeelden ook op Internet, 

Zelfs meisjes en vrouwen wagen zich eraan, zonder voorkennsis van elektriciteit! (-:)

En met het uitgespaarde geld, kan je het volfgen deel al aanleggen

Suicces

PS welke regio? 

T.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Een opleiding tot elektrieker in het technisch onderwijs neemt minimaal 2 schooljaren in beslag. Daar leert men ook de regels van goed vakmanschap aan. Alhoewel tegenwoordig in DHZ-zaken een ruim en volledig  aanbod is van elektrisch materiaal welke toelaten dat een DHZelver een perfecte installatie realiseert, blijkt dat toch veel DHZelvers denken dat het eenvoudiger kan en een loopje nemen met de regels van goed vakmanschap. Zo recent een installatie onderzocht waar de "elektrieker" blijkbaar niet de kunst onder de knie had om pvc-buizen te plooien noch blijkbaar pvc ellebogen wenste aan te kopen. Komt daarbij dat enkele uitbreidingen van stopcontacten en lichtpunten werden uitgevoerd in een lichte soepele draad van 2 x 0.75, zonder buis ingepleisterd in de muur . Uiteindelijk zijn er ook altijd controleorganismen te vinden die het niet zo nauw nemen met de keuring bij verkoop van een woning en was een goedgekeurd verslag afgeleverd.  In overleg met de nieuwe eigenaar werd besloten om de verkoper, noch het controleorganisme, noch de onbekende installateur-knoeier in gebreke te stellen omdat dit niet opweegde tegen de nadelen die een rechtzaak zou veroorzaken. 

En wat de kunde van meisjes en vrouwen betrefr in de opleiding tot elektrieker herinner ik mij toch 1 beperking bij het plooien van metalen pechelbuizen waar de plooitang met buis tegen het borstbeen moet geplaatst worden om te kunnen plooien (efkens goed gelachen),

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

@ Hugo, als je zo redeneert kan je niks zelf doen. Of je nu een aannemer in huurt of niet, het zal altijd veilig en regelementer moeten gebeuren. 

En dat kan je tegenwoordig allemaal nagaan, dus goed inlichten is het halve werk. En bij googlen zoeken in België, vb randaarde in Nederland toegestaan. Niet onveilig maar in België niet regelementer!

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

En wat de kunde van meisjes en vrouwen betrefr in de opleiding tot elektrieker herinner ik mij toch 1 beperking bij het plooien van metalen pechelbuizen waar de plooitang met buis tegen het borstbeen moet geplaatst worden om te kunnen plooien (efkens goed gelachen),

Dat is wel iets uit een opleiding van de jaren stillekens veronderstel ik. Metalen pechelbuizen worden bij mijn weten al meer dan 50 jaar niet meer gebruikt bij electriciteitsinstallaties in de woningbouw. Laat staan dat men die zou moeten plooien met een plooitang.

Ik zie zeker geen enkel bezwaar voor meisjes om de stiel van elektrieker te leren en uit te oefenen.

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik heb in het begin van mijn loopbaan (1975)nog in bepaalde gedeelte van installaties pechelbuizen geplaatst met alles erop en eraan. Dit waren vooral installaties voor openbare besturen met zeer strikte lastenboeken. Wij mochten geen plastic pluggen gebruiken. Wij moesten bladlood oprollen,in boorgat steken en dan daar de schroef indraaien. 

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
3 jaren geleden

Hugo C. : U gebruikt het woord "elektrieker" waar de correcte naam "elektricien" is; Wat mij laat vermoeden dat u al (vele) jaren in het vak zit -:) 

Er is (jammer??) geen wet die verplicht door een gediplomeerd elektricien een installatie aan te leggen.

Anderzijds heeft "Engie" zeer praktische lessen waar je een opleiding kan volgen en je graad van B4 of B5 kan halen!

Ik vermoed dat in vele huizen wel iets op te merken valt aan de elektrische installatie , doe al jaren het nazicht van installaties van vrienden, familie kenissen die net een huis aangekocht hebben en waar de keuring negatief was , En ja als de keurder wilt, dan zijn er altijd punten van opmerking! 

Anderzijds zijn er keurders die met het AREI moeten overtuigd worden dat ze ongelijk hebben op hun opmerkingen! 

Dus, ga raad vragen bij familie, vrienden, etc.. die op de hoogte zijn, en volg wat instructie -op het net te vinden-. je kan het zo doen dat er geen opmerkingen op je keurings bewijs staan.

Het is een zeer boeiend vak dat nog altijd in beweging is!

Succes

T

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

As dit inclusief materiaal en werkuren en verplaatsing is, is 2100 euro niet veel voor 40 stopkontakten.

Stopkontakt Nico met aarding 20 euro stuk - Schakelaar Nico10 euro stuk

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

As dit inclusief materiaal en werkuren en verplaatsing is, is 2100 euro niet veel voor 40 stopkontakten.

Stopkontakt Nico met aarding 20 euro stuk - Schakelaar Nico10 euro stuk

Ik weet niet waar jij je in kopen doet, maar ik kom nog niet op de helft van de prijs. Ook Niko, gewoon ffff googlen.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden

Zoek toch maar eens de prijzen op - bv bij Zelectro - stopkontact Niko laatste generatie 4,65 €.  Afdekplaatje 1,55€ (dubbel 3,1€)  Vanaf 50€ gratis verzending.   Dit zijn prijzen voor particulieren dus pro s zullen wel extra korting krijgen.  

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
3 jaren geleden

Stopcontact(170-33100) bij cebeo kost 3,69 euro en een centraal plaatje (101-66601) 1,26 euro en afdekplaat (101-76100) 1,16 euro , (101-76800) 2,53 euro

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Welke factoren beïnvloeden het verbruik van een warmtepomp, hoe bereken je het, wat kost het en hoe kan je besparen? Wij zochten het voor je uit.

Lees meer

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Met deze ingrepen bespaar je snel op je energiefactuur

Met deze ingrepen bespaar je snel op je energiefactuur

Je energiefactuur op korte termijn doen dalen, hoeft niet noodzakelijk veel moeite te kosten. Met kleine ingrepen kan je op jaarbasis al heel wat besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag