Allebei heel vriendelijk bedankt voor de deskundige inlichtingen.
Momenteel is het weer gedaan.
iK schreef opborrelend geluid, maar dit is niet duidelijk genoeg. Ik zie geen water door de sifon in de lavabo komen.
Het zal dus overdruk zijn in de pvc afvoerbuis van de wc Vermits het toilet weer goed doorspoelt en dit maar een dag heeft geduurd, vermoed ik de gegalvaniseerde afvoerbuis van de lavabo bij de ingang van de pvc afvoerbuis verstopt was geraakt door wc papier.
De volledige pvc afvoerbuis naar de septische put is een paar jaren terug ontstopt door een erkende ontstopping firma..De septische put is op 2 februari 2021 leeggemaakt; Deze is dus niet volledig vol.Het moet zeker twee jaren duren voor de septische put moet worden geledigd.
De lavabo wordt nooit gebruikt, we wassen onze handen in de nabije badkamer. dus opgepropte zeepresten of haren kunnen het ook niet zijn.
Maar zeker weet ik het niet. ik heb alleen ervaren nadat dit opborrelend geluid steeds maar luider werd, en in de toiletpot het water terug omhoog kwam na het doorspoelen. Ik heb dus de toiletpot toen mijn vrouw niet thuis was,(ze wil niet dat ik dit doe en zegt dat dit door een loodgieter moet worden gedaan)los gemaakt en verwijderd. Ik heb de rand van de excentrieke closet mof waarop verhard kalk was opgekomen los gemaakt en gereinigd.
De pvc afvoerbuis was volledig vrij van opstoppingen van wc papier. De toegang van de afvoerbuis van de lavabo in de afvoerbuis van de wc kon ik niet zien. Wat me wel opviel was dat er een rubberen closet moF onder de eerste mof zat geplaatst.Ik haalde deze eruit en reinigde hem heet water en dreft. iK keek naar de uitgang diameters aan beide uitgang zijden van de rubberen mof.Deze waren respektievelijk 120mm en 110 mm. Ik besefte dat er iets niet klopte met deze diameter afmetingen. Want de diameter van de afvoer pvc buis in de vloer is 110 mm.
Hoe kon een rubberen closet mof met een diameter van 120mm en 110 mm in een afvoerbuis met een diameter van 110 mm worden geplaatst door de loodgieter,toen hij de wc kwam installeren..
Ik heb toen de rubberen closetmof op de uitgang van de wc pot geplaatst waarvan de diameter 100 mm is. De closet mof met een diameter van 120mm schoof goed in de rubberen excentrische mof met een diameter van 130 mm, zodat de invoer clotet mof op de uitgang van de toiletpot mooi erin schoof en aansloot.
Toen ik de wc terug volledig had terug geplaatst en doorspoelde, was het opborrelend geluid verdwenen en spoelde alles goed door zonder dat het wc water nog omhoog kwam.
Mijn vrouw was ook verbaasd toen ze vast stelde dat er geen opborrelend geluid meer te horen was, en de opstoppingen achterwege bleven gedurende enkele maanden.
Nu is het weer éénmaal gebeurd, maar na enkele keren doorspoelen is het probleem niet meer aan de orde.
Ik weet niet echt wat ik er van moet denken. Ik had ook mijn loodgieter ingelicht en de prijzen gevraagd van een nieuwe wc .Maar toen hij kwam zien zag hij dat het niet meer nodig was om een nieuwe wc te plaatsen.Hij begreep het ook niet goed en sprak van vacuüm in de afvoer pvc buis.
Ik wacht nu het verdere verloop af of de wc nog opborrelend geluid zal teweeg brengen in de afvoerleiding van de lavabo. Een heel verhaal, sorry, maar zo krijg je ook een beter inzicht van de juiste toestand.
grtz,
gilberto