Thanks again.
Gilbert
Graag wat meer verduidelijking.
Wat ik me afvraag is wat de juiste betekenis van een "overloop" is? Op het plan zie ik gewoon "overloop" staan aangeduid met een schuine lijn vanaf de gevel naar de septische put.(zie foto)
Is dat een pvc afvoerbuis van het afvalwater van de gootsteen of vaatwasbak, wasmachine en lavabo en bad?
Is deze oranje pvc afvoerbuis rechtstreeks aangesloten op de riolering?
Zie bijlage foto .
Dus komt alleen het fecale water(zwart water van de wc)in het eerste compartiment van de septische put terecht.
En vloeit het verdunde wc afvalwater nadat de bacterieën hun werk hebben gedaan naar het tweede compartiment door openingen van onder in het tweede compartiment. En dan vanuit het tweede compartiment naar de riolering .
Er wordt constant geschreven dat de overloopbuis voldoende lucht moet krijgen voor een goede doorstroming van het water naar de septische put en riolering.
Maar vanwaar de overloopbuis komt, of de overloopbuis in het eerste of tweede compartiment binnenkomt en is aangesloten op de riolering staat niet precies aangeduid.
Alleen dat deze overloopbuis niet onder het water mag steken en onder de uitgang van de afvoerbuis van de wc moet blijven. Alleen dat er een gat of opening moet worden geboord of gemaakt in de bocht van deze overloopbuis om voldoende lucht te kunnen voorzien in de afvoerbuis van het toilet wanneer er een vacuüm aanwezig is.(opstopping, weinig lucht)
Als er maar één oranje pvc afvoerbuis in het eerste compartiment komt, dan is deze redenering niet juist. Ik heb nogmaals eens gekeken met behulp van een lamp die de septische put verlichtte.
Ik zie maar één oranje pvc afvoerbuis aan de rechterzijde uitkomen met daarop een witte hoop afzetting aan de onderkant van de uitgang.Ik dacht eerst dat het witte zeepschuim was van de ontruimingdienst, maar het blijft na twee dagen doorspoelen steeds op de onderrand van de uitgang van de orange pvc afvoerbuis van de wc vastzitten.Blijkbaar urinesteen) Ik zie en voel ook bij het tasten met een borstelsteel onder het bodemwater geen tweede oranje pvc afvoerbuis in het eerste compartiment.
Vandaag in de namiddag het putdeksel van de septische put verwijderd.
Ik heb het putdeksel dus verwijderd en het eerste wat me opviel nadat ik de wc had doorgespoeld,was dat ik het water constant hoorde aflopen en druppelen naar de bodem. Je ziet dat ook op de foto waar het oppervlak onder de orange pvc uitgang een grijzere kleur heeft dan de rest.(geel sterretje)
Het water uit de pvc afvoerbuis van de wc bleef dus lopen, meer dan een halfuur lang. Ondertussen klonk steeds elke 10 seconden het borrelend geluid in de lababo van de wc. Bij het doortrekken van de spoelbak klinkt onmiddellijk het borrelend geluid in de lavabo,en daarna alle 10 seconden een klein borrelgeluid. "Als het putdeksel niet op de septische put ligt"
"Als het putdeksel weer op de septische put ligt, dan klinkt direct het gewone geborrel wanneer ik de wc doorspoel, maar het klein geborrel elke tien seconden in de lavabo van de wc stopt dan."
Ik denk dat het afvalwater van de wasmachine, vaatwasbak,lavabo + bad rechtstreeks naar de riolering loopt en daar zijn geen problemen mee. Alleen de orange pvc afvoerbuis van het toilet komt in de septische put.
Vermits het fecale water van de wc meer dan een half uur blijft nalopen en druppelen in de septische put komt waarschijnlijk omdat er te weinig lucht in de pvc afvoeruis van de wc aanwezig is en kan het fecale water ook niet snel genoeg aflopen naar de septische put.
Het water van de spoelbak komt niet omhoog in de wc onderpot, maar loopt direct weg.
Maar hoe kan ik dan meer lucht in de pvc afvoerbuis krijgen, zodat het fecale afvalwater sneller weggloopt naar de septische put?
Er is geen stanklucht,zodat een beluchter naar het dak niet hoeft te worden geplaatst.
Is het niet mogelijk om lucht toe te voegen langs de oranje pvc afvoerbuis van de wc in de kruipkelder direct onder de wc onderpot .( zie foto)
Maar de witte verharding of urinesteen aan de onderkand van de oranje pvc afvoerbuis afvoer van het toilet moet sowieso toch worden verwijderd.
Het hoogtevershil tussen het vertrek van de liggende leiding onder de wc en de aankomst ervan in de put kan ik toch niet nameten.Hoe kan ik it doen?
Ik denk dat hiervoor beroep moet worden gedaan op onze loodgieter.
grtz,
gilberto
grtz,
gilberto