Opborrelend geluid uit de afvoer waterleiding van onze lavabo in het toilet .

40

Opborrelend geluid uit de afvoer waterleiding van onze lavabo in het toilet .

gilberto
gilberto
#Sanitair · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Onze lavabo in de wc doet soms heel raar.  Er komt opnieuw opborrelend geluid,waarschijnlijk lucht die niet wegkan, uit de afvoer waterleiding van onze lavabo na het doorspoelen van de wc pot. 

Dit was zo ook een hele periode voordien, ondanks dat het toilet goed doorspoelde bleef dit opborrelend geluid uit de afvoerleiding van de lavabo omhoog komen zonder water te zien.

Ik heb toen de wc pot weggenomen en wat kalkvorming weggeschropt op de rand van het afvoercloset. 

Daarna was het opborrelend geluid verdwenen uit de lavabo afvoerbuis.

Nu na enkele maanden is het plots terug gekeerd, ondanks dat de wc pot goed wordt doorgespoeld.

Ik begrijp niet wat er prcies gebeurd. Zou het helpen als ik heet water met azijn in de afvoerbuis van de lavabo giet?

Misschien kent u een oplossing hiervoor.

Dank bij voorbaat.

Grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72660/gil-printscreen-livios-toilet-wc-31-dec-2021.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=98c9d6aec39aa0e67e70fae60876ce0fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72660/gil-toilet-wc-printscreen-livios-31-dec-2021.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=59770d51ba5f1e412aa39a3e4d309283
1
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als je opborrelend geluid hebt is ergens toch teken dat de hoeveelheid water niet wegkan zoals zou moeten.

Denk dat je toch ergens een minimale verstopping hebt, doordat de diameter van de buis kleiner is door de verstopping (aangekoekte zeepresten of haar.) 

Misschien sifon en de afvoerbuis eens goed reinigen.

Je kan ook een snuiver of verluchter aanbrengen.

Buizen eens goed reinigen met soda(ontvet) of azijn en voldoende (nachtje)laten inwerken voor dat je nadien met heet water doorspoelt.

Eventueel paar maal herhalen..

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat wil zeggen dat de wc doorspoeling ergens stroomafwaarts wordt gehinderd. Dat kan door van alles zijn; een niet goed afwaterende buis waarin te veel afvoermateriaal in achterblijft, een overvolle septische put of beerput, een gedeeltelijke verstopping. 

Als het werkelijk opborrelend, sputterend en niet slurpend water is, dan is er spraken van overdruk in de afvoer en dan zal een snuiver hierbij niets helpen, dan zou enkel een open beluchter tot buiten (dak) een oplossing kunnen zijn.

Een snuiver opent zich enkel bij onderdruk in de afvoer en niet bij overdruk.

Alle reacties

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Charel !

Gilbert

Ik kopieer eerst wat jij hebt geantwoord en daarna schrijf ik daaronder wat ik ervan denk of begrijp.

Gilbert

Dus ik klik niet op "Quote" .

Charel

De oplossing is in dat geval door het boren van een gat in die bocht vrij eenvoudig. Vraag het ook eens aan uw loodgieter, die zou zulk mankement moeten herkennen.

Gilbert

Hier is een misverstand van mijnentwege aan de hand!

Ik denk aan de pvc afvoerbuis van de wc onderpot die in de kruipkelder uitkomt en dan weer in een bocht naar rechts door de buitenmuur van de kruipkelder gaat en dan met een rechtse bocht naar de septische put loopt in de voortuin en uitmondt in het midden van de septische put. Dus deze kan niet onder water staan nadat de septische put is geledigd. Waardoor er voldoend lucht aanwezig is.

Charel

Wellicht was ik daar dan niet duidelijk genoeg.

gilbert

Dat klopt.

Charel

En als je zegt dat je de uiteinden van de buis in de put niet kunt zien en dus ook niet of er al dan niet een neerwaartse bocht is gebruikt dan maak je het jezelf te gemakkelijk en ons moeilijk.  Je kan dat altijd zien als je dat wilt. Desnoods gebruik je daarvoor een spiegel.

Gilbert

Oké bedankt voor de ingeving. Ik zal een spiegel gebruiken en u dan terug schrijven.   

Wat denkt u over een tijdelijke toediening van een kopje bakening soda en schoonmaak azijn met heet water om nog kalkresten los te weken in de pvc afvoerbuis van de wc?

Er is nog een heel weinig borrelend  geluid of plopgeluidje te horen in de leiding van de lavabo, maar er spuit geen water meer in de lavabo. 

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt.

Kris

Die tweede kamer in de septische put is een overloopput.  Het is niet de bedoeling dat daar grijs water inkomt.  Grijs water gaat normaliter via een apart "vetputteke" naar de riolering om contaminatie te vermijden.

Gilbert

Is een "vetputteke" hetzelfde als een controle put? 

Is de tweede helft of kamer enkel bedoeld om het fekale water af te voeren naar de riolering?

Langs de zijgevel van de bungalow ligt een "gemetst putteken" waar de afloop van de dakgoot verbonden is met een pvc  tussen verdeelbuis en de  afvoer van het afvalwater van de lavabo en wasmachine en bad, die naar de riolering lopen.  (zie bijlage)

Er zijn ook 2 controle putjes op het plan aangeduid. 

Kris

Vanuit die overloopput vertrekt idd een buis aflopend naar de riolering.  Voldoende downstream je afvoer van t vetputteke inkoppelen is ok.  Heb dit als niet expert zo gedaan met een septisch putteke van 1000l (2000)

Gilbert

Wat is precies een "vetputteke"?

Wat betekent voldoende downstream je afvoer van 't vetputteke inkoppelen?

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92485/gil-plan-uittekening-afloop-naar-riolering-controle-put-18-mei-2024.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0d20518ba7eae9fe5b87a030aa6a29a8https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92485/gil-plantekening-riool-afloop-controle-put-17-mei-2024.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=577b650b15788c1307b5674eb9505d8a
0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Thanks.

Charel

Dat van die blok kalksteen was me eerder ontgaan. Kalkafzetting krijg je enkel bij het opwarmen van leidingwater (niet bij regenwater) en niet bij koudwaterleidingen. Vermits het over een wc-afvoer gaat loopt er enkel koud water door die afvoerbuis.

Gilbert,

Toen ik de vorige wc had verwijderd van de pvc afvoerbuis in de vloer heb ik de harde witgrijze afzetting op de bovenrand met een plamuurmes verwijderd.

Ook de loodgieter heeft voordat hij de nieuwe wc heeft geplaatst eerst de bovenrand van de pvc afvoerbuis vrijgemaakt van deze witgrijze harde afzetting.

Dit is dus urinesteen. Weer wat bijgeleerd.

Charel

Wat wel kan is dat het om urinesteen gaat. Het is kalk die in de urine zit en die zich in de wc of in de wc buizen kan afzetten wanneer er vaak niet wordt doorgespoeld na het urineren in de wc. Komt vaak voor uit zuinigheidsoverwegingen of om 's nachts geen storend geluid te veroorzaken voor de slapenden.

Gilbert

Dat is heel correct.

Charel

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar ik zou het toch in gedachten houden. Als het klopt van die brok kalk is de kans hierop groot. 

Ik kan enkel beamen wat de 2 ontruimers hebben gezien en gezegd.

grtz,

gilberto

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Het wordt meer en meer chinees en de processie van echternach

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Aan Kas,

Ja dat vind ik ook, goed verwoord van u.

Maar vermits ik nu €255 heb betaald om de septische put te ledigen en de pvc afvoerbuis van de wc onderpot te laten doorspoelen door de ontruimingdienst,wil ik toch graag de juiste oorzaak kennen.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Aan Charel

Gilbert

Ik heb gekeken met een handspiegel in de septische put naar de uitgang van de orange pvc afvoerbuis die in de septische put komt. Op de bovenrand langs de buitenkant is er een ophoping van urinezuur  te zien, de uitgang van de oranje pvc afvoerbuis is volledig vrij. 

Er is dus geen bocht in de afvoerbuis die naar onderen is geplaatst en die onder het water van de bodem van de septische put uitkomt.  

Als de spoelbak van de  wc water doorspoelt mag het water toch niet in de afvoerleiding van de lavabo in de wc komen.

Toch gebeurt dit.

Hoe kan dit gebeuren? Dan spreekt men van overdruk. Hoe ontstaat overdruk in de afvoerbuis van de wc onderpot?

Misschien als het spoelwater van de waterreservoir niet snel  genoeg wegloopt in de afvoerbuis van het toilet.

Maar dat kan enkel als er opstoppingen in de afvoerbuis zijn die het water af en toe tegenhouden en weer doorlaten. Dan kan er zich lucht ophopen in de pvc afvoerbuis en het spoelwater in de afvoerleiding van de wasbak omhoog drukken.

Wat betekent dat de doorspoelingen van de ontruimers van de ontruimingdienst M&C Cleaning firma niet in staat zijn om de urinesteen afzettingen aan de binnenzijde van de pvc afvoerbuis te verwijderen. 

Misschien dat het helpt als ik af en toe wat baking soda en schoonmaakazijn in de wc onderpot giet en heet water erbij voeg en een nachtje laat staan.

De allerbeste oplossing is dat de oranje pvc afvoerbuis zou worden vervangen door een nieuwe pvc afvoerbuis voor de onderpot van het toilet.

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92518/gil-septische-put-na-ledigen-op-17-mei-2024-copie-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fa35cb9d09419735ee137b207d12dc51https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92518/gil-stenen-deksel-voor-septische-put-18-mei-2024.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8defda070f76d2257a3ba207127358dc
0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Oké, nu we weten dat er niet met een bocht in de put is gewerkt kunnen we die oorzaak al uitsluiten.

Ik zie nog twee mogelijke oorzaken voor de overdruk bij het doorspoelen:

1ste mogelijkheid:

De lucht in het bovenste deel van de put kan niet (snel genoeg) weg en dat zou kunnen te maken te hebben met het feit dat er misschien een bocht op de overloopbuis is gemonteerd ofwel dat die overloopbuis niet vrij boven het wateroppervlak vertrekt maar onder het wateroppervlak. Dat zou je ook nog kunnen nazien met die spiegel.

Moest dat de reden zijn dan kan je dat gemakkelijk te weten komen door de put open te laten. Wel iets voorzien zodat er niemand of niets in de put kan vallen. Als je nu na verschillende keren doorspoelen geen gesputter waarneemt dan is dat de reden en kan je dat verhelpen door een verluchting te voorzien vanuit de put of door er voor te zorgen dat de overloopbuis steeds vrij boven het wateroppervlak zit en een buisdikte lager dan de aanvoerbuis.

2de mogelijkheid:

Er is een verzakking in de buis tussen de wc en de put waardoor die buis ergens onderweg steeds gevuld blijft. In dat geval krijg je bij het doorspoelen ook een overdruk tussen de buisvulling (bij de verzakking) en de wc. In een kruipkelder kan je dat zelf nagaan maar bij leidingen ondergronds kan je dat het gemakkelijkst controleren met een cameraonderzoek.

Ook kan je het hoogteverschil meten tussen het vertrek van de liggende leiding onder de wc en de aankomst ervan in de put. Dat hoogteverschil zou minstens 1 cm per lopende meter moeten zijn.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Gilbert

Bedankt voor de deskundige uitleg. Nooit gedacht dat er zoveel komt kijken voor een goede werking van de afvoer van de fecaliën  en het afvalwater van de lavabo, bad en wasmachine naar de septische put.

Charel:

1ste mogelijkheid:

De lucht in het bovenste deel van de put kan niet (snel genoeg) weg en dat zou kunnen te maken te hebben met het feit dat er misschien een bocht op de overloopbuis is gemonteerd ofwel dat die overloopbuis niet vrij boven het wateroppervlak vertrekt maar onder het wateroppervlak. Dat zou je ook nog kunnen nazien met die spiegel.

Moest dat de reden zijn dan kan je dat gemakkelijk te weten komen door de put open te laten. Wel iets voorzien zodat er niemand of niets in de put kan vallen. Als je nu na verschillende keren doorspoelen geen gesputter waarneemt dan is dat de reden en kan je dat verhelpen door een verluchting te voorzien vanuit de put of door er voor te zorgen dat de overloopbuis steeds vrij boven het wateroppervlak zit en een buisdikte lager dan de aanvoerbuis.

Gilbert

Als ik het goed begrijp dan komt de overloopbuis waarschijnlijk juist boven de bodem van de septische put waar ongeveer 10 cm hoogte water staat. En dan moet ik met een stok of borstelsteel de bodem aftasten onder het zwarte water. Maar loopt die overloopbuis in de eerste kamer of de tweede kamer? Want ik heb wel de uitgang van de oranje pvc afvoerbuis van de wc gezien met de spiegel in de eerste  kamer. De tweede kamer ligt te ver buiten mijn bereik en  is het onmogelijk om met de spiegel te kijken,zeker in de donkere ruimte.  

Indien in de tweede kamer kan ik die overloopbuis onmogelijk zien,want daar kan ik met de spiegel niet bij, zoals je wel kunt zien op de foto van de septische put die open ligt.

Ik zal alleszins uw raad opvolgen en het deksel open laten liggen en daarna enkele malen doorspoelen. 

Charel

2de mogelijkheid:

Er is een verzakking in de buis tussen de wc en de put waardoor die buis ergens onderweg steeds gevuld blijft. In dat geval krijg je bij het doorspoelen ook een overdruk tussen de buisvulling (bij de verzakking) en de wc. In een kruipkelder kan je dat zelf nagaan maar bij leidingen ondergronds kan je dat het gemakkelijkst controleren met een cameraonderzoek.

Gilbert

Ik zal morgen eens in de kruipkelder gaan zien, maar daar loopt het kleinste gedeelde van de orange pvc afvoerbuis van de wc. 

Het is wel opvallend dat nadat de septische put een hele tijd had open gelegen,er geen opborrelingen te horen waren bij het doorspoelen van de wc... Maar de dag nadien begonnen de opborrelingen opnieuw bij het doorspoelen.

Ik zei nog tegen mijn vrouw dat ik er niets meer van begreep.   

Charel

Ook kan je het hoogteverschil meten tussen het vertrek van de liggende leiding onder de wc en de aankomst ervan in de put. Dat hoogteverschil zou minstens 1 cm per lopende meter moeten zijn.

Gilbert

Hoe gaat dat precies in zijn werk? 

grtz,

gilberto

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Het is wel opvallend dat nadat de septische put een hele tijd had open gelegen,er geen opborrelingen te horen waren bij het doorspoelen van de wc... Maar de dag nadien begonnen de opborrelingen opnieuw bij het doorspoelen.

Ik zei nog tegen mijn vrouw dat ik er niets meer van begreep. 

grtz,

gilberto

Als je bedoelt dat er met open put geen probleem is en met gesloten put wel dan is dit op te lossen door een verluchting te voorzien vanuit de put. Meestal wordt die buis dan doorgetrokken tot boven het dak of tenminste tot op een plaats waar dit geen geurhinder kan geven.

Je zou inderdaad het deksel (op een veilige manier) een tijdje moeten laten open liggen om dat zeker te weten. Gewoon iets er tussen steken zodat het niet te luchtdicht afsluit kan bij wijze van test al genoeg zijn.

Doe dat eerst en laat na enkele dagen iets weten.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Thanks again.

Gilbert

Graag wat meer verduidelijking.

Wat ik me afvraag is wat de juiste betekenis van een "overloop" is? Op het plan zie ik gewoon "overloop" staan aangeduid met een schuine lijn vanaf de gevel naar de septische put.(zie foto)

Is dat een pvc afvoerbuis van het afvalwater van de gootsteen of vaatwasbak, wasmachine en lavabo en bad?

Is deze oranje pvc afvoerbuis rechtstreeks aangesloten op de riolering?

Zie bijlage foto .

Dus komt alleen het fecale water(zwart water van de wc)in het eerste compartiment van de septische put terecht. 

En vloeit het verdunde wc afvalwater nadat de bacterieën hun werk hebben gedaan naar het tweede compartiment door openingen van onder in het tweede compartiment. En dan vanuit het tweede compartiment naar de riolering .  

Er wordt constant geschreven dat de overloopbuis voldoende lucht moet krijgen voor een goede doorstroming van het water naar de septische put en riolering. 

Maar vanwaar de overloopbuis komt, of de overloopbuis in het eerste of tweede compartiment binnenkomt en is aangesloten op de riolering staat niet precies aangeduid. 

Alleen dat deze overloopbuis niet onder het water mag steken en onder de uitgang van de afvoerbuis van de wc moet blijven. Alleen dat er een gat of opening moet worden geboord of gemaakt in de bocht van deze overloopbuis om voldoende lucht te kunnen voorzien in de afvoerbuis van het toilet wanneer er een vacuüm aanwezig is.(opstopping, weinig lucht)

Als er maar één oranje pvc afvoerbuis in het eerste compartiment komt, dan is deze redenering niet juist. Ik heb nogmaals eens gekeken met behulp van een lamp die de septische put verlichtte. 

Ik zie maar één oranje pvc afvoerbuis aan de rechterzijde uitkomen met daarop een witte hoop afzetting aan de onderkant van de uitgang.Ik dacht eerst dat het witte zeepschuim was van de ontruimingdienst, maar het blijft na twee dagen doorspoelen steeds op de onderrand van de uitgang van de orange pvc afvoerbuis van de wc vastzitten.Blijkbaar urinesteen) Ik zie en voel ook bij het tasten met een borstelsteel onder het bodemwater geen tweede oranje pvc afvoerbuis in het eerste compartiment.

Vandaag in de namiddag het putdeksel van de septische put verwijderd.

Ik heb het putdeksel dus verwijderd en het eerste wat me opviel nadat ik de wc had doorgespoeld,was dat ik het water constant hoorde aflopen en druppelen naar de bodem. Je ziet dat ook op de foto waar het oppervlak onder de orange pvc uitgang  een grijzere kleur heeft dan de rest.(geel sterretje)

Het water uit de pvc afvoerbuis van de wc bleef dus lopen, meer dan een halfuur lang. Ondertussen klonk steeds elke 10 seconden het borrelend geluid in de lababo van de wc.  Bij het doortrekken van de spoelbak klinkt onmiddellijk het borrelend geluid in de lavabo,en daarna alle 10 seconden een klein borrelgeluid. "Als het putdeksel niet op de septische put ligt"

"Als het putdeksel weer op de septische put ligt, dan klinkt direct het gewone geborrel wanneer ik de wc doorspoel, maar het klein geborrel elke tien seconden in de lavabo van de wc stopt dan."

Ik denk dat het afvalwater van de wasmachine, vaatwasbak,lavabo + bad rechtstreeks naar de riolering loopt en daar zijn geen problemen mee. Alleen de orange pvc afvoerbuis van het toilet komt in de septische put. 

Vermits het fecale water van de wc meer dan een half uur blijft nalopen en druppelen in de septische put komt waarschijnlijk omdat er te weinig lucht in de pvc afvoeruis van de wc aanwezig is en kan het fecale water ook niet snel genoeg aflopen naar de septische put. 

Het water van de spoelbak komt niet omhoog in de wc onderpot, maar loopt direct weg. 

Maar hoe kan ik dan meer lucht in de pvc afvoerbuis krijgen, zodat het fecale afvalwater sneller weggloopt naar de septische put?

Er is geen stanklucht,zodat een beluchter naar het dak niet hoeft te worden geplaatst. 

Is het niet mogelijk om lucht toe te voegen langs de oranje pvc afvoerbuis van de wc in de kruipkelder direct onder de wc onderpot .( zie foto)

Maar de witte verharding of urinesteen aan de onderkand van de oranje pvc afvoerbuis afvoer van het toilet moet sowieso toch worden verwijderd.

Het hoogtevershil tussen het vertrek van de liggende leiding onder de wc en de aankomst ervan in de put kan ik toch niet nameten.Hoe kan ik it doen?

Ik denk dat hiervoor beroep moet worden gedaan op onze loodgieter.

grtz,

gilberto

grtz,

gilberto 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92562/gil-plan-uittekening-afloop-naar-riolering-controle-put-18-mei-2024.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4f1e8fc064eba69e8d4101b2e55d1239https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92562/gil-afvoerbuis-van-de-wc-naar-de-septische-put-21-mei-2024.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=94818ce93d6c4cdb2589a1e61aee37bfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92562/gil-foto-van-septische-put-na-lediging-23-mei-2024jpg-copie-met-gele-ster.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7da808620cfedab5005afcb3137c139d
Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Op welke premies heb je recht?

Geef je gemeente in, selecteer een activiteit en vind de premies/subsidies waar je recht op hebt!

Vind je premies

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sanitaire installatie en sanitair warm water: dit moet je weten

Sanitaire installatie en sanitair warm water: dit moet je weten

Hoe zit een sanitaire installatie in elkaar? Hoe wek je sanitair warm water op? En hoe los je problemen met hard water op? We maken je wegwijs.

Lees meer

Is een gasdoorstroomboiler geschikt voor jouw woning? Tips voor installatie en onderhoud

Is een gasdoorstroomboiler geschikt voor jouw woning? Tips voor installatie en onderhoud

Waarom kiezen voor een gasdoorstroomboiler? Ontdek de voordelen, risico’s, prijs en alternatieven voor je sanitair warm water.

Lees meer

Wat is de prijs van een regenwaterput?

Wat is de prijs van een regenwaterput?

Met een regenwaterput bespaar je op je waterfactuur door het regenwater in huis te hergebruiken. Maar wat is de prijs van een regenwaterput?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag