Hoe zwaar moet omvormer zijn voor mijn zonnepanelen-installatie

7

Hoe zwaar moet omvormer zijn voor mijn zonnepanelen-installatie

Timhe
Timhe
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik besef dat de vraag al enkele malen gesteld werd, maar aangezien de verkoper me iets anders beweert dan dat wat ik overal lees ga ik toch de vraag nog eens stellen...

Ik woon in een nieuwbouwwonig met een zonnepanelen-installatie van 7500WP. Ik heb een omvormer SMA 5.000.

Aangezien ik een warmtepomp heb en binnenkort een elektrische wagen had ik nagevraagd of het mogelijk was om nog enkele panelen bij te leggen. Volgens de verkoper kan er zeker nog 2500WP bij zonder dat hiervoor een extra omvormer nodig is. Kan dit? Is dit aangeraden?

Bedankt voor de hulp!!

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hmm, algemeen wordt aangenomen dat een omvormer best wat minder vermogen mag hebben dan het totaal van de zonnepanelen.

Echter dan heeft men het meestal over een verschil van zo'n 10 %.

Op dit moment heb je al een verschil van zo'n 30 %.

Met nog eens 2500 WP erbij zou het vermogen van de omvormer nog maar de helft zijn van dat van de zonnepanelen en dat lijkt mij in normale omstandigheden niet optimaal.

Het zou wel kunnen indien bijvoorbeeld de plaatsing van de panelen zou zijn worden verdeeld in oostelijke, zuidelijke en westelijke richting. De opbrengst wordt op zulke manier dan meer verspreid in de tijd.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat is zeker mogelijk, het worden dan twee van elkaar onafhankelijke systemen. Maar je zou ook kunnen overwegen om de bestaande omvormer te vervangen door een grotere qua capaciteit om zo bij één systeem te blijven.

1
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer

Je mag wel maar 5KVA op per fase maken, dus als je een grotere of een extra omvormer wil, kan dit enkele op een meerfazig systeem.

Alle reacties

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Hmm, algemeen wordt aangenomen dat een omvormer best wat minder vermogen mag hebben dan het totaal van de zonnepanelen.

Echter dan heeft men het meestal over een verschil van zo'n 10 %.

Op dit moment heb je al een verschil van zo'n 30 %.

Met nog eens 2500 WP erbij zou het vermogen van de omvormer nog maar de helft zijn van dat van de zonnepanelen en dat lijkt mij in normale omstandigheden niet optimaal.

Het zou wel kunnen indien bijvoorbeeld de plaatsing van de panelen zou zijn worden verdeeld in oostelijke, zuidelijke en westelijke richting. De opbrengst wordt op zulke manier dan meer verspreid in de tijd.

0
Timhe
Timhe
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Hoi Charel

Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad wat ik ook dacht...

Is het hangen van een extra omvormer een optie?

0
Charel
Charel

Dat is zeker mogelijk, het worden dan twee van elkaar onafhankelijke systemen. Maar je zou ook kunnen overwegen om de bestaande omvormer te vervangen door een grotere qua capaciteit om zo bij één systeem te blijven.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer

Je mag wel maar 5KVA op per fase maken, dus als je een grotere of een extra omvormer wil, kan dit enkele op een meerfazig systeem.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik hen 4600 Wpiek en er zitten twee SMA 2500  ze moeten letten op de curve van zo'n omvormer en kiezen naar een maximum rendement.   Je kan onmogelijk een omvormer kiezen van 5KWpiek op een 7KW veld.

Dan heeft de installaterur de curve van de omvormers niet gelezen.

Want die produceren wel 5kwp maar het ideaal punt kan op 4,7 kw piek liggen.

Elke omvormer heeft een krommingscurve wat vermogen betreft.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 174 Andere particulier
3 jaren geleden

Ik denk dat je vooral bij SMA omvormers meer panelen kan aanhangen, zelfs tot 200% meer dan het max vermogen van de omvormer.

Op piek produktie momenten zal de omvormer het vermogen dan wel beperken tot zijn maximum waarde van 5kVA, maar je zal vooral buiten de piek momenten wel meer produktie hebben.

Stel je vraag eens op het www.zonstraal.be forum, daar zitten mensen die je exact kunnen zeggen hoeveel extra panelen je omvormer aankan, en welke meer opbrengst je daar van zal hebben.
Wel details vermelden, ivm welk type panelen en omvormer, in welke richting en onder welke hoek de panelen liggen, zodat ze dat kunnen berekenen.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Opletten 10KW piek op een Sma 5000  is uiterst slecht want de sma kan 5000 Watt piek aan dus je smijt 5000 Watt piek weg.

Ik vermoed dat die weer niet gekeken heeft op de curve cowboys noem ik dat.

En let op als er schaduw door bomen net daarom dat twee sunnyboy 2500  zijn in mijn geval.

Een omvormer te zwaar belas1ten dan is die snel kapot.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag