6

Isolatie garage

Bdw1986
Bdw1986
#Isolatie · 3 jaren geleden

Hoi iedereen, ik heb een vrijstaande houten garage laten plaatsen. Het platte dak was reeds geisoleerd met 4cm pir en 18mm osb3platen. De wanden heb ik zelf geïsoleerd met 14cm glaswol knauf met spijkerflens tussen de verticale balken en daartegen 12mm osb3. Heeft het zin om het dak nog bijkomend te isoleren? ( ik heb nl nog voldoende van de wanden over om het dak te doen). De balken van het dak zijn echter meer dan 20cm dus ik kan niet de volledige ruimte vullen. Wat is dan het best. De isolatie op de balken bevestigen met de spijkerflens, waardoor er dan wel een luchtruimte tussen de glaswol en de osb/pir platen zit. Of de isolatie tegen de huidige osb/pirplaten laten aansluiten. Dan zit er wel een luchtruimte tussen de spijkerflens en de 12mm osb3 platen die ik dan als afwerking ga plaatsen. Of heeft extra isolatie plaatsen geen meerwaarde en plaats ik enkel de 12mm osb3. Graag jullie mening🙏

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72710/ab9435c6-400a-43e9-adb9-a7e332006ede.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3bdf96d7bc5c67d84fcdc953890ecbcehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72710/4e83d946-265f-4007-95fc-1a514f83cfdc.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cd94499e5b7ee5a2f33d994a553d15c8

Alle reacties

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
3 jaren geleden

Waarom isoleer je die garage? Je wagen staat er droog. Is dat niet voldoende?

Isoleren doe je om het effect van verwarmen zo efficiënt mogelijk te houden. 
Tenzij het bvb een werkplaats is waar je sleutelt aan wagens of andere zaken doet. 

0
Bdw1986
Bdw1986
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Het is ook deels werkplaats/hobbyruimte. Dus in de winter een beetje verwarmd en vooral in de zomer niet oververhit geraken...

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het is wel riskant om 14 cm glaswol onderaan toe te voegen terwijl er maar 4 cm isolatie boven op het dak ligt. Je riskeert hiermee condensatie tussen de toegevoegde glaswol en de osb platen van de dakvloer.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Algemeen wordt bij dergelijke houten constructies een warm dak aanbevolen dwz de isolatie bevindt zich op de osb-platen zoals nu bij u met de 4cm PIR-platen. Dit om condensatie op het houten gebinte tegen te gaan waardoor met de jaren het hout wordt aangetast.

https://www.dakadviezen.nl/tips/condens-onder-het-dak/

0
Bdw1986
Bdw1986
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Dus is het zelfs beter geen extra isolatie onder de osb+pir te plaatsen, zelfs als ik de glaswol direct laat aansluiten op deze osb platen?
Ik zou het gedaan hebben omdat mijn wanden nu een rd van 3,75 (15cm glaswol) hebben en het dak slechts 2 (4cmpir). 
En wat als ik dan enkel een osb12mm tegen de balken vijs(visueel, als afwerking), dan riskeer ik ook condens tussen beide osbplaten want er ontstaat tussen beide een stilstaande luchtlaag toch?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

BBdw1986,  in welke laag het dauwpunt terecht komt, bepaalt waar er condens ontstaat.
toch logisch dat dit nogal vak inde koudste laag is. dus bij 1 PIR-laag boven de  OSB is dit in de PIRlaag. die onderaan dient afgesloten met een dampscherm. als daar een 2de isolatieaag onder de OSB bijkomt, kan men het niet voor de vuist weg voorspellen. De lambdawaarde en diktes van beide isolatielagen spelen een rol. en de dampdichtheid van de OSB. en de buitentemperatuur en binentemperatuur.  u-wert.net geeft een benaderende simulatie van dat alles

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag