4

Vloerbalken vervangen

isaaa
isaaa
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Hallo,

Bij onze renovatie moeten we 5 vloerbalken vervangen, om kosten te besparen willen we dit graag zelf doen. De huidige balken zijn rot door vochtschade in de muur, het vochtprobleem (dakproblemen) wordt opgelost. Maar de muur zal wel nog vochtig zijn op het moment dat de balken geplaatst worden.  We zouden de gaten naar boven met een beitel ruimen en nadien weer dichtmetsen, om zo voldoende ruimte te hebben om de balken er in te schuiven.

Wat kunnen we doen om de balkkoppen te beschermen?  Hebben jullie nog tips om dit goed aan te pakken?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je kan de koppen overvloedig bestrijken met een houtmenie (roodbruine verf) die hiervoor bedoeld is.

Maar je zou de oude gaten ook kunnen dichtmetselen om op die plaats na uitharding balkdragers vast te schroeven.

De balken dragen dan niet meer in de muur maar op die balkdragers.

0
isaaa
isaaa
0 4 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor uw antwoord, dat lijkt me inderdaad gemakkelijker en ook goed voor de ventillatie van de balkkoppen.

Kunnen die balkdragers hetzelfde gewicht dragen? De balken hebben nl een overspanning van bijna 5,5m en dragen een zoldervloer. Bevestigen we die best met een chemische verankering in de muur? Of zijn pluggen voldoende?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Balkkoppen kun je insmeren met pek ( Aquaplan ) welke ze gebruiken om roofing te leggen.

Balkdragers is enkel goed als de muur/ stenen door de natigheid niet rot zijn geworden, anders komen die na verloop van tijd door trillingen los.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Die balkdragers hebben meestal verschillende bevestigingsgaten van groot naar klein. Je hebt dus naargelang de situatie de keuze tussen een bevestiging met enkele grotere bouten (keilbouten, chemische ankers..) of meerdere kleinere schroeven met bijvoorbeeld pluggen van 8 mm.

De balkdragers op zich zijn sterk genoeg, die zijn daarop berekend en de bevestigingen maak je zo sterk als je zelf wilt. Weet dat die enkel maar een loodrecht naar beneden gerichte kracht moeten opvangen en geen trekkracht.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag