langzaam stijgende druk regenwaterpomp
hallo
Sinds kort is er een onverklaarbare stijgende druk in ons regenwaterrecuperatie-systeem. Wanneer we een toilet doortrekken, valt de druk naar 0 bar, pomp slaat aan, pompt bij, slaat af en er is een druk van 4 bar af te lezen. Wanneer we enkele uren later terug gaan kijken, staat de druk op 6 bar. We dachten eerst aan een defecte manometer. Ondertussen getest met een andere meter in het bijzijn van een loodgieter en deze gaf net hetzelfde aan. Op het einde van het systeem zit er een afsluitklep (rode hendel rechts onderaan op de foto). Wanneer ik deze dicht zet blijft de druk constant ronde de 4,3 bar. Wanneer ik deze na enkele uren weer open zet, stijgt de druk heel snel naar 6 bar (of misschien zelfs meer aangezien de meter maar tot 6 kan...). Als ik de afsluitklep open laat, stijgt de druk over een tijdspanne van enkele uren heel zachtjes naar 6 bar. Ondertussen al 2 loodgieters langsgeweest en beiden kunnen er geen verklaring voor geven. Hoe kan de druk zo plots stijgen als ik de afsluitklep open zet? Dan zou die normaal toch net moeten dalen omdat het aanwezige water dan "weg" kan naar de leidingen van de toiletten en de buitenkraan in de tuin?! We hebben ook gezien dat de pomp zelf onderaan een heel klein beetje lekt, echt zeer zelden, dus 9/10 keren niet. Weet niet of beide zaken met elkaar verband houden. Desondanks, bij een lekkage moet de druk toch zeker zakken? We zijn ten einde raad... . Welke verklaring zou er kunnen zijn dat de druk langzaam maar zeker stijgt? Het is een DAB aquaprof basic 30/50 (centrifugaalpomp).