Ervaringen van eigenaars gezocht - Lucht/Water warmtepomp voor sanitair en verwarming

3

Ervaringen van eigenaars gezocht - Lucht/Water warmtepomp voor sanitair en verwarming

svendlhsk
svendlhsk
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

We willen in onze woning onze gasketel van 15+ jaar oud vervangen door een nieuw systeem. De woning is van 1952, echter volledig gestript tot op de ruwbouw, muurisolatie, vloerisolatie en dakisolatie van 12cm dikte. De verwarming zal gebeuren dmv vloerverwarming.

Op een termijn van een vijftal jaar willen we de woning uitrusten met zonnepanelen en eventueel een thuisbatterij als dit rendabel blijkt te zijn.

Wij denken hierbij aan een lucht/water warmtepomp, ook voor het sanitair water (dmv een buffervat van een 270-tal liter). Als projectleider in de bouw raadt een familielid dit echter af, omdat enkele van zijn collega's overtuigd zijn dat een lucht/water warmtepomp op vriesdagen niet genoeg vermogen zou ontwikkelen om het sanitair water op temperatuur te krijgen.

Ik vind online echter nergens iets terug dat deze claim ondersteunt. Installateurs beweren dat lucht/water warmtepompen tot -20° perfect blijven werken, maar die praten natuurlijk voor hun winkel.

Dus, mijn vraag aan de eigenaars van lucht/water warmtepompen/warmtepompboilers: Lukt het verwarmen in de koude winterdagen, of kunnen we best op zoek naar een hybride verwarmingssysteem?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1633 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik ben installateur en praat niet voor mijn winkel, warmtepompen lucht water, werken tot gemiddeld -7 maar ik ben geen voorstander van een systeem dat verwarming en sanitair water combineert, indien er zich bij zulke systemen een probleem voordoet heb je geen warm water en geen verwarming, Ik ben voorstander indien er gekozen wordt voor warmtepompen, er 1 voor verwarming te plaatsen en een warmtepompboiler voor het sanitair warm water, indien deze dan ook als zonneboiler kan werken is een pluspunt. Indien dan 1 van de 2 een panne heeft, heb je nog altijd de andere, bij vervanging, ooit, ben je dan ook niet verplicht om ze beide te vervangen wat bij een gecombineerd toestel wel meestal het geval zal zijn. Natuurlijk is de aanschaf van 2 apparte toestellen duurder dan een combi. Trouwens een WPB is ook uitgerust met een electrische weerstand, die indien het water niet snel genoeg opwarmt via de lucht, dit ondersteunt electrisch, deze zorgt er ook voor dat de boiler op regelmatige tijdstippen zijn watertemperatuur naar 65°brengt ivm legionellabescherming, op lucht kunnen de wpb op dit moment maar tot 55° verwarmen, ook de wp voor verwarming doet dat.

0
RobM
RobM
0 8 Verbouwer
3 jaren geleden

Mijn huis is ook verbouwd, ook isolatie aangebracht en voor een warmtepomp gekozen en woon er ondertussen 6 jaar.

Heb ook een L/W warmptepomp (Atlantic) voor SWW en de vloerverwarming.

Ik ben heel tevreden van de warmtepomp en schrik om geen warm water te hebben moet ge niet hebben. Zijn al een paar strenge winters geweest en het enige nadeel wat ge dan hebt is dat de buitenunit meer draait en er ook veel meer stroom verbruikt zal worden.

Echter heb ik vorig jaar een probleem gehad (een lek wegens roest) waardoor ik de warmtepomp heb moeten uitzetten en jammer genoeg heeft dat toen 5 weken geduurd erdat het opgelost was. Bijgevolg 5 weken geen verwarming en ook geen warm water om te douchen.

Al bij al toen een geluk dat het toen net een warme periode was dus de verwarming missen was niet zo erg maar een koude douche nemen is zeker niet aangenaam.

Als ik het zelf opnieuw zou doen zou ik ook nooit meer een toestel kopen wat verschillende functies heeft en zoals Nick aangeeft deze dus gescheiden houden.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

enkele overwegingen:

een gasketel kan dit gemakkellijk trekken zolang die genoeg vermogen heeft. Wat zwaardere gasketel kostte weinig meerprijs. Zelfs ten tijde van mijn ouders was mijn huidige woning 0,0 geisoleerd.
Echter, je mag dan wel alle delen van de bouwschil geisoleerd hebben, 12cm stelt niet veel voor als dit in minerale wol is. enkel als dit met PIRplaten werd gedaan, is deze dikte vokldoende om een vloerverwarming te installeren en die ook nog eens met een L-W warmtepomp aan te sturen. Want een zwaarder vermogen warmtepomp is wel een veel hogere kostprijs. en stelt meteen zijn eisen aan de electrische installatie.

wat zonnepanelen betreft, sinds de terugdraaiende teller zijn die nog weinig interessant. tenzij je stroomverbruik overdag ligt. en zelfs met een dure thuisbatterij zal je een warmtepomp niet op eigengeproduceerde stroom kunnen laten draaien, omdat het stookseizoen volkomen buiten de opbrengstmaanden van de zonnepanelen ligt. een batterij biedt je immers geen seizoensopslag voor maanden ver. Want zonnepanelen leveren meestal onvoldoende stroom in de winter om zelfs te voldoen aan je gewoon stroomverbruik. Technisch kan je dan wel het aantal panelen verdubbelen, maar budgettair is dit zo oninteressant dat men dit uiterst zelden doet.

In jouw situatie en rekening houdende met bovestaande reacties, is een zonneboiler wel de investering waard. Daarmee he je de maanden buiten het stookseizoen je gratis warm water. en als je een extra opslagvat neemt en een installatie van meer dan 10m³ vacuumbuiscollectoren, zal je warmwater zelfs een goed deel van de winter verzorgd worden en bedt dit systeem op de zonnige winterdagen ook verwarmingsondersteuning

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een omkasting voor je warmtepomp voorzien? Hou hier dan zeker rekening mee!

Een omkasting voor je warmtepomp voorzien? Hou hier dan zeker rekening mee!

Wil je dat je warmtepomp minder lawaai maakt? Dan is een omkasting van je warmtepomp een prima idee. Maar werkt je warmtepomp dan nog altijd goed?

Lees meer

Kan een airco met ventilatie je woning verwarmen in de winter?

Kan een airco met ventilatie je woning verwarmen in de winter?

Je woning verwarmen met een airco met ventilatie in de winter? Ontdek hoe een lucht-luchtwarmtepomp kan koelen en verwarmen, zelfs op koude dagen!

Lees meer

Warmtepomp op propaan: 8 modellen om uit te kiezen

Warmtepomp op propaan: 8 modellen om uit te kiezen

Ontdek de voordelen van warmtepompen op propaan en kies de beste optie voor jouw duurzame verwarming. We selecteerden acht modellen!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag