maximale hoogte betonplaat bij tuinafsluiting

2

maximale hoogte betonplaat bij tuinafsluiting

Paul_CLE
Paul_CLE
#Tuin · 3 jaren geleden

Wij willen in onze achtertuin een afsluiting maken bestaande uit draad(gaas), palen en betonplaten tussen die palen.  Nu heb ik me laten vertellen dat die betonplaten maximaal 40 cm hoog mogen zijn.

Bij nazicht van onze verkavelingsvergunning en stedenbouwkundige vergunning zijn er geen verbodsbepalingen met betrekking tot draad met één betonplaat in/op de bodem. Er is ons bevestigd dat we dit dus mogen plaatsen.  Mits toestemming van de buren op de perceelgrens; zonder toestemming op ons eigen perceel.

Mijn vraag is nu of deze betonplaten effectief slechts 40 cm hoog mogen komen.   En kunnen we hier creatief mee omspringen door eventueel de grond lokaal wat te verhogen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Zul je voor de zekerheid moeten navragen bij je gemeente "" Stedebouw " wat kan en wat mag.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Indien in de verkavelingsvergunning echter het verbod staat voor plaatsing van een gesloten afsluiting of opgebouwd met anorganische elementen dan zullen meerdere platen op elkaar niet toegestaan worden.

Als deze platen dienen voor en grondkering of keermuur of terrein verhogen dan zal je hiervoor andere meer geschikte elementen moeten gebruiken, die standartplaten kunnen de gronddruk niet aan.

Het verhogen van grond met meer dan 50 cm ( kwetsbare gebieden 0 cm) is  trouwens vergunningsplichtig.

Als in de verkavelings staat dat de scheiding met een levende haag moet zijn , ga je moeilijk betonplaten kunnen waarmaken als levende beton.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bomen planten: zo kies je de perfecte boom voor jouw tuin

Bomen planten: zo kies je de perfecte boom voor jouw tuin

Boomexpert Jonas Demilde geeft tips om bomen te kiezen en te planten. “Kies klimaatbestendige soorten en geef je boom een goede start in het najaar.”

Lees meer

5 tips om je tuin winterklaar te maken

5 tips om je tuin winterklaar te maken

Tijd om je gazon een laatste keer te maaien? Ontdek hoe je je tuin winterklaar maakt met de juiste maaibeurt, bescherming van planten en slimme snoeitips.

Lees meer

Is jouw tuin klaar voor een warme zomer? Dit kan je nu al doen volgens tuinexpert

Is jouw tuin klaar voor een warme zomer? Dit kan je nu al doen volgens tuinexpert

Volgens de weermodellen zou 2025 een warme zomer worden met hittegolven. Tuinexpert Marc Verachtert legt uit hoe je jouw tuin voorbereidt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag